koelen met spuitbus versus ijs water

Auteur Topic: koelen met spuitbus versus ijs water  (gelezen 10260 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 11 juni 2004, 13:59:35
hoi hoi


Indien wij bijv. een kneuzing willen koelen, gebruiken wij ijs. Stel dat ijs en water om wat voor reden dan ook niet voorhanden is.

Vinden jullie een spuitbus dan een optie? Wat is het voor en nadeel van een spuitbus. Zijn er mensen met ervaring met spuitbussen. Zijn er optie…een koel gel of iets dergelijks.

Graag jullie mening over spuitbussen.

Greetz

max




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2004, 14:24:41
Een spuitbus koelt zeer snel en platselijk. Kans op lokale bevriezing neemt hierdoor toe. Zeker als je lang wilt koelen. Koelen met een spuitbus is erg duur.
Het is een kortdurend alternatief als er geen ijs voor handen is.  8)


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2004, 15:34:08
Coldspray kan, Cold packs zijn nog handiger.

http://www.meduca.nl/shop/index.html?target=dept_12.html&lang=nl


Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2004, 11:54:53
Hallo,

Het koelen met een spuitbus is slechts zinvol indien het zeer oppervlakkige letsels betreft. De koeldiepte van de spuitbus is namelijk maar ongeveer 3 to 5mm. Je koelt dus in principe alleen de huid, de pijn wordt wel minder maar dit komt door de verdoving van zenuwuiteinden. Het risico van het verminderde pijngevoel zonder dieptekoeling is verergering van letsel zonder dat het lichaam hiervoor waarschuwt.

Mijn advies:
Koelen met een coldpack gedurende minimaal 15 minuten. Je kunt reusable packs gebruiken (moet je wel een koelbox of ijskast voorhanden hebben) of eenmalige packs (zijn weer relatief duur).

Ik hoop de je iets met deze info kunt.

Groetjes,

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


kader5701

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2004, 23:56:35
Ik heb wel eens horen beweren dat waterjel bruikbaar zou zijn om kneuzingen te koelen, maar dat was door een verkoper....
Gert


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2004, 16:01:07
Dan zal het wel kloppen, want een verkoper weet heus wel wat hij verkoopt.  ;)
 
Ik heb wel eens horen beweren dat waterjel bruikbaar zou zijn om kneuzingen te koelen, maar dat was door een verkoper....
Gert


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2004, 17:15:09
waterjel zou een oplossing kunnen zijn.

Het probleem is dat we wel eens hv hebben op plaatsen waar geen stromendwater is geen diepvries/ijskast. en in mijn koelbox doe ik geen hele dag met ijs zeker niet als ik het een keer moet gebruiken. Vandaar de spuitbus optie. Ik heb er zelf niet zo hoge pet van op ......maar waarom weet ik niet. :P ...gevoelsmatig.

max


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2004, 01:03:30
Max je heb een goed gevoel ;D


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2004, 01:26:34
Ik zou om de redenen die hier al zijn aangegeven zelf geen spuitbus gebruiken. We gebruiken zelf een voorraadje coldpacks die we in een koelkast of (indien geen koelkast aanwezig) in een koelbox bewaren.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


jo

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2004, 10:02:36
koelen met waterjel  :)
dat wordt toch nooit koud genoeg!

heeft iemand daar gegevens van/info over?