Gisteren, op 12 juni, werd de Slachtemarathon gelopen in Frieland. Daaraan deden zowel hardlopers als 'kuieraars' aan mee. Zo'n 13.000 in totaal. De finish was bij de zeedijk in Oosterbierum. Daar was naast een grote feesttent ook een tent ingericht met plaats voor masseurs, Rode Kruizers en EHBO. Ook was er een SIGMA-team preventief ingezet gezien de ervaringen vier jaar geleden.
De marathon verliep over het algemeen heel goed. Maar er ontstonden problemen toen de mensen meerdere uren moesten wachten op de bussen die hen naar de parkeerplaatsen moesten brengen. Mensen raakten onderkoeld en waren oververmoeid. Daarnaast waren er slachtoffers met minder voorkomende medische problemen. Om deze problemen het hoofd te kunnen bieden, werd de paraatstaande Geneeskundige Combinatie ingezet, later zelfs bijgestaan door de tweede combinatie van Friesland. Het was de eerste inzet van Friesland.
Nu ben ik benieuwd hoeveel van de 46 combinaties die we hebben in Nederland, ook een keer is ingezet. Volgens mij hoor je namelijk lang niet alles op het grote nieuws. Ik ben benieuwd.
Groeten van Michel