GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010

Auteur Topic: GRIP 2 VOS 4 Noodlanding Boeing 737 Royal Air Maroc - Schiphol 06-06-2010  (gelezen 59292 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jordy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Toestel vloog extreem laag over Haarlem
Gepubliceerd op 13 juli 2010, 13:22
Laatst bijgewerkt op 13 juli 2010, 13:38

SCHIPHOL -  
Het vliegtuig van Royal Air Maroc, dat vorige maand in botsing met een groep ganzen kwam, is vervolgens extreem laag over Haarlem gevlogen. Dat heeft de Onderzoeksraad voor de Veiligheid van Pieter van Vollenhoven dinsdag bekend gemaakt.


In het eerste rapport over het incident staat dat het vliegtuig door de botsing op een hoogte van 210 meter bleef vliegen. Op die hoogte is de Boeing 737 vervolgens met slechts een werkende motor over Haarlem en Spaarndam gevlogen.

Toen het toestel zondagavond 6 juni opsteeg vanaf Schiphol, kwam het in aanraking met een groep ganzen. Volgens de onderzoeksraad zorgde dit voor zware schade aan het vliegtuig. De linkermotor viel uit en de Boeing was niet meer in staat om hoogte te winnen. Tijdens de landing op de Polderbaan klapten ook nog eens de banden van het rechterlandingsgestel. Tijdens de vlucht raakte niemand gewond. Wel kwamen er vanuit Haarlem en Spaarndam vragen van verontruste bewoners die het vliegtuig wel erg laag hadden zien overvliegen.

Bron: Haarlems dagblad



Zie je wel dat ik gelijk had over de hoogte van de vliegtuig het was niet héél precies maar in ieder geval onder de 500 meter met dat kan je niet inschatten dit was heel erg goed in te schatten!
Jordy Trans


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Zie je wel dat ik gelijk had over de hoogte van de het vliegtuig het was niet héél precies maar in ieder geval onder de 500 meter met dat kan je niet inschatten dit was heel erg goed in te schatten!
Of goed gegokt  ;D  O0


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Dag Jordy.
ja hardstikke laag dat had je erg goed.
Toch lijkt het me een goed idee om de discussie over of vlieghoogtes in te schatten zijn te laten voor wat het is :)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Deze keer had je het goed.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Atsma wil minder vogels op Schiphol»

http://nos.nl/artikel/224776-atsma-wil-minder-vogels-op-schiphol.html
Toegevoegd: vrijdag 11 mrt 2011, 09:59

Staatssecretaris Atsma van Milieu wil het aantal vogels rond Schiphol terugdringen. De veiligheid van het luchtverkeer is door het toenemend aantal vogels in het geding, zegt Atsma.

Het aantal botsingen van vliegtuigen met vogels is in twee jaar met bijna de helft gegroeid. In 2008 ging het nog om ongeveer 160 aanvaringen (bij gemiddeld 400.000 vliegbewegingen), in zowel 2009 als 2010 waren er al 280 botsingen met vogels.

Meestal kan een vliegtuig na een botsing met een vogel of een kleine groep vogels doorvliegen, maar bij grotere vogels of grote zwermen kan er een motor uitvallen en moet het vliegtuig terugkeren naar de luchthaven.

Eén motor
Dit was vorig jaar juni het geval toen een toestel van Royal Air Maroc in aanvaring kwam met ganzen en het toestel korte tijd op zeer lage hoogte op één motor over Haarlem is gevlogen.

Atsma vindt dat in een groter gebied rond de luchthaven activiteiten moeten worden verboden die vogels kunnen aantrekken.

Die zone is nu zes kilometer. Atsma wil dat uitbreiden tot tien of dertien kilometer. Atsma noemt als voorbeelden vuilstort en viskwekerijen. Atsma wil de maatregelen voor de zomer uitwerken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #115 Gepost op: 30 november 2011, 11:15:50
Toestel ramde bijna KPN-toren Haarlem

http://www.haarlemsdagblad.nl/article12692113.ece/Toestel-ramde-bijna-KPN-toren-Haarlem
Gepubliceerd op 29 november 11, 23:55



SCHIPHOL - Haarlem is vorig jaar juni aan een ramp ontsnapt. Een toestel van Royal Air Maroc vloog na een ganzenbotsing met een uitgevallen brandende motor extreem laag over Haarlem en kwam daarbij vlak langs de KPN-toren in de Waarderpolder. De toren is 145 meter hoog en het vliegtuig kwam op een hoogte van 120 meter over. ,,Noch de piloten noch de luchtverkeersleiding hadden door dat op slechts één kilometer afstand de KPN-toren werd gepasseerd. Hoewel de kans op een botsing klein was, is het risico onaanvaardbaar hoog’’, concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in haar rapport.

Na de vliegramp in de Bijlmermeer heeft de Luchtverkeersleiding Nederland nog gekeken of er onbebouwde routes zijn in het geval van een noodlanding. Rond Schiphol is vrijwel overal bebouwing en vliegtuigen zijn door hun hoge snelheid moeilijk wendbaar. Bebouwing is daarom niet op de radarschermen te zien. Maar volgens de Onderzoeksraad is daarbij de fout gemaakt om hoge gebouwen niet aan te geven. De piloten van Royal Air Maroc moesten dus zelf hoge gebouwen als de KPN-toren en panden in het Westelijk Havengebied in Amsterdam zien te vermijden. Dat lukte indertijd omdat het een zomerse avond was met goed zicht.

Meer over het onderzoek in de krant van woensdag
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #116 Gepost op: 30 november 2011, 11:22:30
http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/noodlanding-royal-air-maroc-schiphol-airport/#rapporten

SECTOR LUCHTVAART
NOODLANDING NA VOGELAANVARING, AMSTERDAM SCHIPHOL AIRPORT, 6 JUNI 2010

Startdatum onderzoek   6 juni 2010
Einddatum onderzoek   29 november 2011
Type onderzoek   Volledig
Registratie vliegtuig   CN-RMF
Status onderzoek   Afgerond

Zondag 6 juni heeft een Boeing 737-400 van Royal Air Maroc, vlucht 685F op Schiphol even voor 22.00 uur een noodlanding gemaakt op baan 18 rechts, de Polderbaan. Er waren kort daarvoor tijdens het opstijgen ganzen in één van de motoren terechtgekomen en een deel van het landingsgestel was geraakt. Het toestel zou om 21.10 uur vertrekken vanaf Schiphol baan 18 links, de Aalsmeerbaan, en is uiteindelijk met een vertraging van circa 17 minuten vertrokken rond 21.27 uur. Aan boord van het vliegtuig dat op weg was naar Nador in Marokko waren 156 passagiers en zes bemanningsleden. Zij bleven allen ongedeerd.
De beide recorders waren in goede staat en meegenomen door onderzoekers van de Raad voor verder onderzoek.



Rapporten
29 november 2011 Verkorte versie Noodlaning na vogelaanvaring [pdf – 4.05MB]
29 november 2011 Noodlanding na vogelaanvaring, Boeing 737-4B6, Amsterdam Schiphol Airport, 6 juni 2010 [pdf – 7.4MB]
13 juli 2010 Preliminary report noodlanding Royal Air Maroc, Schiphol [pdf – 105.78KB]

Aanbevelingen
29 november 2011 Aanbevelingen Noodlanding na vogelaanvaring [pdf – 7.8KB]



http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/pers/sterke-groei-aantal-vogels-rondom-schiphol-vormt-gevaar-voor-vliegveilighei/

STERKE GROEI AANTAL VOGELS RONDOM SCHIPHOL VORMT GEVAAR VOOR VLIEGVEILIGHEID

Door de sterke toename van het aantal vogels rondom Schiphol, is de vliegveiligheid in gevaar. Dat staat in het rapport ‘noodlanding na vogelaanvaring’, dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag heeft gepresenteerd. De gevolgen van een aanvaring met forse vogels zoals ganzen kunnen voor vliegtuigen groot of zelfs catastrofaal zijn. De minister van Infrastructuur en Milieu moet daarom meer maatregelen nemen om het risico op vogelaanvaringen op korte termijn terug te dringen.

persbericht Noodlanding na vogelaanvaring

Citaat
PERSBERICHT

Den Haag, 29 november 2011

Onderzoeksraad: Sterke groei aantal vogels rondom Schiphol vormt gevaar voor vliegveiligheid
Door de sterke toename van het aantal vogels rondom Schiphol, is de vliegveiligheid in gevaar. Dat
staat in het rapport ‘noodlanding na vogelaanvaring’, dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag
heeft gepresenteerd.  De gevolgen van een aanvaring met forse vogels zoals ganzen kunnen voor
vliegtuigen groot of zelfs catastrofaal zijn.  De minister van Infrastructuur en Milieu moet daarom
meer maatregelen nemen om  het risico op vogelaanvaringen op korte termijn terug te dringen.


Botsingen tussen vliegtuigen en vogels komen geregeld voor, vooral tijdens de start en de landing.
Omdat het aantal ganzen rondom Schiphol blijft toenemen, is de Onderzoeksraad van mening dat er
snel en doortastend opgetreden moet worden. De rijksoverheid zal hierin (sterker) de leiding moet
nemen. Op korte termijn is het noodzakelijk dat het aantal ganzen fors gaat verminderen. De
minister van Infrastructuur en Milieu wordt aanbevolen als verantwoordelijke voor de vliegveiligheid
voortvarend regie en maatregelen te nemen bij het terugdringen van het vogelaanvaringsrisico.
Op 6 juni 2010 kwam een Boeing van Royal Air Maroc op Schiphol tijdens de start in aanvaring met
een groep ganzen. Daardoor raakte onder meer de linkermotor zwaar beschadigd en waren er
problemen met het neuslandingsgestel. De botsing met de ganzen vond plaats op ongeveer vijf
meter hoogte. De snelheid van het toestel was te hoog om nog op dezelfde baan te kunnen landen.
De gezagvoerder besloot tot een noodlanding. Deze noodlanding werd niet geheel volgens de
geldende richtlijnen uitgevoerd waardoor het vliegtuig met te weinig hoogte over een dichtbevolkt
gebied vloog.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de luchtverkeersleiders de plaats en de hoogte van eventuele
obstakels zoals hoge torens in de omgeving van Schiphol niet op hun radarscherm zichtbaar
hebben. Twee uitzonderingen zijn bij IJmuiden en Lopik. Pas boven ongeveer 365 meter is het
luchtruim in de buurt van Schiphol vrij van obstakels voor verkeersbegeleiding. Toch kunnen
toestellen in nood die onder deze obstakelvrije hoogte vliegen, koersadviezen krijgen. De piloten
noch de luchtverkeersleiders van de Royal Air Maroc-vlucht hadden op  6 juni 2010 door dat het
toestel op 1 kilometer afstand aan de rand van Haarlem een 145 meter hoge KPN-toren passeerde.
Het toestel vloog op het moment van passeren  op een hoogte tussen 115 en 145 meter. Hoewel de
kans op een botsing met bijvoorbeeld een toren erg klein is, zijn de potentiële gevolgen enorm. Het
risico is volgens de Onderzoeksraad daarom onaanvaardbaar hoog. De Raad beveelt de
Luchtverkeersleiding Nederland aan zorg te dragen dat vliegtuigen in nood die onder de obstakelvrije
hoogte vliegen, geïnformeerd worden over hoge obstakels in het plaatselijk
luchtverkeersleidinggebied van Schiphol
Samen sterk in de hulpverlening!


Gast

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 30 november 2011, 11:25:51
De KPN-toren staat "gewoon" netjes op de approach charts voor de Polderbaan, 479 voeten hoog.
http://www.ais-netherlands.nl/aim/111006-111117/eAIP/html/graphics/eAIP/EH-AD-2.EHAM-IAC-18R-1.pdf

Het is de vraag in zo'n emergency situatie of een cockpitcrew (met de kaartjes van de vertrekroute op schoot) wel de tijd kan en wil nemen om de kaartjes erbij te zoeken van de nadering. Prio is het zoeken van de dichtstbijzijnde lap asfalt.

In het Haarlems Dagblad staat een kleine tegenstrijdigheid trouwens, eerst hebben de piloten de KPN-toren niet gezien maar later in het verhaal hebben ze de toren en het Westelijk Havengebied kunnen ontwijken omdat het een zomeravond met goed zicht was....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #118 Gepost op: 30 november 2011, 12:40:44
Ik las al eerder iets over slecht zicht, ik heb dat toestel die avond zien vliegen op de weg terug richting Schiphol en er was op dat moment geen sprake van ''slecht'' zicht, maar een heldere zomeravond  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #119 Gepost op: 30 november 2011, 15:26:21
Kan me dit incident nog goed herinneren. Was met mijn vrouw een rondje aan het lopen in de wijk toen we het vliegtuig over hoorden en zagen komen. Naar nu uit het onderzoek blijkt vloog het toestel toen dus op ca. 106 meter hoogte. Vlammen uit de linker motor. Ik had toen echt het gevoel dat het toestel het niet zou gaan redden.

Gelijk 112 gebeld. De centralist van de brandweer Kennemerland wist toen nog van niets. Tijdens het gesprek kwam de melding vanuit Schiphol bij hem door.

Locatie en richting aangegeven en dat we vlammen zagen uit het vliegtuig en dat het leek dat men geen hoogte kon maken/houden.

Onze wandeling hebben we nog wel af gemaakt maar wel een beetje in de buurt van mijn huis voor het geval de pieper van SIGMA Amsterdam zou gaan.

Gelukkig waren we die dag niet nodig.

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !