GRIP 1 Grote (buiten)brand na explosie gasleiding - Wormerveer 07-06-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Grote (buiten)brand na explosie gasleiding - Wormerveer 07-06-2010  (gelezen 4428 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Hoor ik nu iemand op het youtube filmpje zeggen dat de fakkel is uitgegaan door de afschermende stralen? Heeft iemand het gas weer ontstoken, is het vrij blijven blazen of was toen het lek al gedicht?

Het was niet uitgegaan door de stralen, ik heb van horen zeggen dat er zand overheen was gevallen en dat daardoor de brand uit was gegaan. Alleen aangezien het toch wel een flinke kracht was van het gas betwijfel ik dat wel..

De fakkel is inderdaad wel uitgegaan terwijl dat het gas nog niet afgesloten was dus op dat moment werd het een en ander teruggetrokken. Vlak daarna is de leiding wel afgesloten


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Inmiddels is bekend dat medewerkers proppen hadden geplaatst en dat tijdens laswerkzaamheden één van de proppen losschoot. Hierdoor ontstond direct een steekvlam. Het gaslek ontstond dus niet eerder.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Gewonden door brandende gasleiding Wormerveer

Uitgegeven:    7 juni 2010 16:04
Laatst gewijzigd:    7 juni 2010 17:03

WORMERVEER - Twee medewerkers van netwerkbedrijf Liander zijn maandagmiddag gewond geraakt bij een gasexplosie in Wormerveer.

Ze waren rond 13.30 uur bezig met werkzaamheden aan een gasleiding op de kruising Kerkstraat en Noorderstraat toen brand ontstond in de gasleiding.
De mannen waren aan het lassen toen de prop waarmee de leiding was afgesloten, losschoot. Een grote steekvlam was het gevolg. De twee raakten gewond aan hun gezicht en zijn met tweedegraads brandwonden naar het Zaans Medisch Centrum overgebracht, meldt de brandweer.

Bron: www.nu.nl


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
In het filmpje lijkt het of ik een explosiegevaarmeter (?) continu hoor piepen - terwijl de leiding brandt. Is er soms sprake van gasontsnapping in het gat wat men een stukje verderop graaft om de lekkende leiding te dichten, of betreft het een explosiegevaarmeter die ook in schoon gebied blijft piepen totdat het alarm is bevestigd?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter