Euh, volgens mij loopt dat ook wel los. Ik zal waarschijnlijk op het bureau een verklaring moeten afgeven en wordt wellicht verhoord. Alleen op basis van het langsrijden zal ik niet gearresteerd, aangehouden en veroordeeld worden. Zeker niet met een goede reden (wonen in de omgeving).
Maar hoe anders is dat nu? Buurtonderzoeken (waar niet, niet meewerken is verdacht), grootschalig DNA onderzoek (bijv. Marianne Vaatstra), GSM Peilingen (Deventer moordzaak), etc. Het dient puur als ondersteunend bewijs, de gedraging op zich bewijst niets. Het is slechts een van de punten...Het risico van tunnelvisie ligt wel op de loer. Als een verdachte voor het team "De verdachte" is, kan je daar bewijzen bij gaan zoeken (en andere zaken negeren). Maar ook dit is nu al een risico.
In dit specifieke geval is er een gerede twijfel bij de acties van de mannen. De camera's registreren dat en dat wordt gebruikt in de rechtzaal. Wat mij betreft geen probleem. Het OM heeft alleen met de aanvullende bewijzen geen sluitende zaak gekregen.
De argumentatie gaat in mijn ogen ook krom. Als je de moord op de weduwe Wittenberg neemt, wordt in de rechtzaak (niet verworpen) gebruik gemaakt van GSM peilingen, waarmee de aanwezigheid van de later veroordeelde Ernst L. in de omgeving van Deventer wordt bewezen. Het dient als ondersteuning. Sterker, er is aanvullend onderzoek geweest om te bewijzen dat de data niet foutief kan zijn.
Wat is, in de essentie, het verschil met deze camera's. Op het moment dat de moord gepleegd is, was de verdachte nog niet in beeld. Toch werd de data opgeslagen en later gebruikt.
Op dit moment is er een bewaarplicht (in ontwikkeling?) voor het internet, waardoor opsporingsambtenaren na het uitvoeren van een misdrijf, kunnen nagaan of je daar via internet als iets over gezegd hebt, onderzoek gedaan hebt, etc.
Ook dit is in essentie niets anders. Jij en ik worden op dit moment waarschijnlijk nergens van verdacht. Toch wordt alles gelogd en is eventueel te gebruiken bij een rechtzaak.
Kortom ik denk dat de rechter hier voorbij gaat aan de maatschappij en aan de jurisprudentie die zijn collega's al lang hebben goedgekeurd.
(Maar goed ik ben ICT'er en HBT'er geen jurist of opsporingsambtenaar
)
Edit: Aanvulling Staan er borden langs de A28 die het camera toezicht aankondigen ? Dat is volgens mij wel verplicht