Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 58352 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #100 Gepost op: 30 juni 2010, 12:03:35
Als je voor een bepaalde beroeps of vrijwilligers organisatie wilt gaan werken, dan weet je van te voren wat er van je verlangt en vereist wordt.
Daar kunnen ook verplichte inwerkperiodes, bekwaamheidsproeven, opleidingen, oefeningen en trainingen aan vast zitten, ongeacht je opleidingen bevoegd-en bekwaamheden en ervaring.
Iedere organisatie stelt zijn eigen regels en eisen.

Hoe en op welke wijze jij je (medische) competenties, bevoegd en bekwaamheden elders bijhoud is voor een organisatie niet echt belangrijk.
Belangrijker is dat je ze bezit en dat een organisatie hiervan gebruik kan maken.

EHBO verenigingen staan niet erg bekend om hun kwaliteitsbewaking anders dan de gebruikelijke jaarlijkse herhalingsavonden.
Wil je echt EHBO-ers hebben die bekwaam zijn, dan is het noodzakelijk dat zij ook een soort "profcheck" krijgen.
Hulpverlenen aan niet-standaard letsels en stoornissen (o.a. trauma) levert voor de gemiddelde EHBO-er grote problemen op hoe te handelen.
Op uitzonderingen na, zijn EHBO verenigingen niet ingesteld op meer dan de huidige standaard EHBO en missen de expertise en mankracht om EHBO-ers op hoger niveau te krijgen.
Is ze niet kwalijk te nemen, maar geeft wel aan dat bij inhuren van EHBO-ers "profchecks" wel zin hebben om te kijken naar hun bekwaamheden.
Of til het EHBO onderwijs in Nederland naar een hoger plan (ipv afbreken).
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #101 Gepost op: 30 juni 2010, 12:08:18
Willem, wijze woorden. Daar zou ik mee kunnen leven. Het is droevig gesteld hier in Nederland met de EHBO. Laten we daar idd wat aan doen.  

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #102 Gepost op: 30 juni 2010, 12:12:01
Ik denk niet dat het een toegevoegde waarde is om ehbo ers de tensie te laten meten.

Waarom???

Ik heb het zelf geleerd als lid van de Geneeskundige eenheid maar vind het maar wat moeilijk en lastig om te doen.
Het lukt dan ook niet altijd om een goede meting te doen.
En dan nog als het lukt, dan mag ik niks met die waardes dan doorgeven aan de pleeg of arts.

Oke ik weet dat bij bepaalde waardes iets te hoog of te laag is en dat er snel een infuus in moet of aktie moet worden genomen.
Maar die aktie kun je als ehbo er niet nemen.
Daar heb je toch echt profs voor die medicijnen of infuus mogen geven.



Bianca


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #103 Gepost op: 30 juni 2010, 12:19:57
Willem, wijze woorden. Daar zou ik mee kunnen leven. Het is droevig gesteld hier in Nederland met de EHBO. Laten we daar idd wat aan doen.  

WM

Dat ondersteun ik graag...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #104 Gepost op: 30 juni 2010, 12:22:13
Ik denk niet dat het een toegevoegde waarde is om ehbo ers de tensie te laten meten.

Waarom???

Ik heb het zelf geleerd als lid van de Geneeskundige eenheid maar vind het maar wat moeilijk en lastig om te doen.
Het lukt dan ook niet altijd om een goede meting te doen.
En dan nog als het lukt, dan mag ik niks met die waardes dan doorgeven aan de pleeg of arts.

Oke ik weet dat bij bepaalde waardes iets te hoog of te laag is en dat er snel een infuus in moet of aktie moet worden genomen.
Maar die aktie kun je als ehbo er niet nemen.
Daar heb je toch echt profs voor die medicijnen of infuus mogen geven.

Bianca
Volkomen mee eens.. Ik vind daarom dat er nog wel een kleine 100 extra skills geleerd en beoefend moeten worden, voor dat bloeddruk meten uberhaupt enige zin heeft..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #105 Gepost op: 30 juni 2010, 13:09:13
Ik denk niet dat het een toegevoegde waarde is om ehbo ers de tensie te laten meten.

Waarom???

Ik heb het zelf geleerd als lid van de Geneeskundige eenheid maar vind het maar wat moeilijk en lastig om te doen.
Het lukt dan ook niet altijd om een goede meting te doen.
En dan nog als het lukt, dan mag ik niks met die waardes dan doorgeven aan de pleeg of arts.
Oke ik weet dat bij bepaalde waardes iets te hoog of te laag is en dat er snel een infuus in moet of aktie moet worden genomen.
Maar die aktie kun je als ehbo er niet nemen.
Daar heb je toch echt profs voor die medicijnen of infuus mogen geven.
Bianca

<< Jip en Janneke mode >> ON
Het is zo simpel ...
Een van de eerste dingen die je leert bij een EHBO opleiding is te alarmeren.
Je vraagt dus om professionals die het van je (moeten) overnemen.  8)
Gemiddeld staan zij binnen 15 minuten bij je op de stoep.
Deze professionals hebben van alles bij zich ... bloeddrukmeter, houd-de-luchtweg-vrij pijpjes, kastje voor het hart, zuurstoftank, oranje plank met rare hoofdblokken, brandblusser en noem het maar op.  :P
<< Jip en Janneke mode >> OFF

Het heeft in die paar minuten geen zin om allerlei soorten extra metingen uit te voeren.
Je hebt er als EHBO-er domweg geen tijd voor, zeker niet in een ongecontroleerde omgeving.
Met de allerbelangrijkste meting, de ademhalingsfrequentie, heeft een gemiddelde EHBO-er al moeite.
In en ongevalssituatie of levensbedreigende stoornis is het voor de EHBO-er veel belangrijker om de symptomen en tekens (verschijnselen) door te geven aan de professionals.
Ben je in een buiten gebied of zijn er extreme vertragingen voor de ambulance, dan pas zou een EHBO-er sommige handelingen in overweging kunnen nemen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #106 Gepost op: 30 juni 2010, 13:55:50
Ik heb het zelf geleerd als lid van de Geneeskundige eenheid maar vind het maar wat moeilijk en lastig om te doen.
Het lukt dan ook niet altijd om een goede meting te doen.
En dan nog als het lukt, dan mag ik niks met die waardes dan doorgeven aan de pleeg of arts.

Die situatie heb je bij een groot evenement toch ook ? professionals en ehbo'ers op de zelfde post ?

Zoals ik al eerder aangaf (maar wat schijnbaar niemand onder ogen wil zien omdat het niet in het redeneerstraatje past) is dat het in de praktijk heel goed kan werken.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #107 Gepost op: 30 juni 2010, 14:25:04
Die situatie heb je bij een groot evenement toch ook ? professionals en ehbo'ers op de zelfde post ?

Zoals ik al eerder aangaf (maar wat schijnbaar niemand onder ogen wil zien omdat het niet in het redeneerstraatje past) is dat het in de praktijk heel goed kan werken.
ik denk jacques, mits iemand ook van de hoed en de rand weet ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #108 Gepost op: 30 juni 2010, 14:36:38
De ehbo'er die alleen het technische kunstje uitvoert op verzoek van de arts of pleeg (of volgens protocol) om die te ontlasten, moet inderdaad wel iets van de hoed en de rand weten  maar vrijwel het hele interpretatiedeel ligt dan bij de arts of verpleegkundige.

Wat ik in deze discussie een beetje jammer vind is dat de tegenstanders zich helemaal vastgraven in hun standpunt en alleen nog kijken naar argumenten om hun eigen standpunt te versterken of bevestigen.
Wanneer in de praktijk blijkt dat een bepaalde manier van werken uitstekend voldoet dan lijkt dat gegeven genegeerd te worden, terwijl je zou verwachten dat het zou leiden tot een heroverweging en nuancering van de standpunten
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #109 Gepost op: 30 juni 2010, 14:52:27
Die situatie heb je bij een groot evenement toch ook ? professionals en ehbo'ers op de zelfde post ?

Zoals ik al eerder aangaf (maar wat schijnbaar niemand onder ogen wil zien omdat het niet in het redeneerstraatje past) is dat het in de praktijk heel goed kan werken.

Jacques, natuurlijk kan het, en mijn redeneer straatje, is alleen gebasseerd op, dat wil je het mensen leren, dat ze ook competent moeten blijven.. en veel met de materie bezig moeten zijn..  Bij vele grote evenementen, werken Ehbo-ers en artsen, verpleegkundigen samen.. en het is nu ook weer niet zo enorm kritische handeling, en er zijn altijd nog meer mensen in de hulpverleningsketen, die jouw werk nog een keer ruimschoots overdoen en controleren.. helemaal niets mis mee..
Mijn pleidooi, na 5 jaar verantwoordelijk te zijn voor een groep zeer gemotiveerde vrijwilligers, is dat dit vaak een niet zinvolle handeling is op dat moment.. En dat de ehbo-ers vaak nog meer belangrijker zaken kunnen doen, waar aan de patient meer heeft..

Aan de andere kant , om een ehbo-er die dit wil leren,kan dat best... en dan zoek ik het liever een in slimmer oplossing, die voor meer weinig geld te organiseren valt.. Nog sexier oplossingen zijn ook al voor "weinig" geld te organiseren.. tja, wil je dat ?

Er zijn inmiddels zelfs patientenmonitoren nieuw rond de 1500 euro, met ethernet aansluiting, met 5 kanaals ECG, automatische bloeddrukmeter, saturatie meter, die elke ehbo-er met een klein beetje training zo kan aansluiten en starten.. en waarbij er op een remote locatie, (ziekenhuis cardiologie) gewoon mee kunnen kijken op een PC.. en voor een 500 euro meer, heb je zelfs een 12 kanaals.., Scherm output word zo door gestuurd (beveiligde IP verbinding) naar welke plek maar een interventiecarioloog is..

En daarna roept de interventie cardioloog,  oow de connector zit niet goed, start nog eens een kan je de NIBP nog een keer starten en een gemiddelde van drie metingen automatisch laten uitvoeren.. EHBO-er drukt op knoppie en klaar is kees..   En als je wilt, doe je er nog een IP camera er bij..



Erg simpel te organiseren.. kost alleen wat geld en wat training. echter elke EHBO-er kan je dat leren.. en de intepretatie laat je over aan de doktor, (die eventueel op afstand is..).

toevallig werk dit nu uit, voor een andere opdrachtgever,  dus we gaan daar binnenkort mee expermenteren..

Ik heb trouwens sinds kort ervaring met een digitale bloeddrukmeter "Omron MIT Elite Plus IntelliSense"..  
.

Eindelijk een zeer compacte digitale bloeddruk meter, die zeer robuust is, en zo simpel ingebruik, dat niemand er iets mee mis kan doen.. behalve de manchet niet goed aanleggen.. en zelfs dat is echt niet moeilijk.