Je kan inderdaad, oude Zoll defibrillatoren of Corpuls defibrillatoren en Medtronic LP10 aanschaffen 2e hands voor ongeveer 1000 euro.. Nieuwe AED software er op.. tja.. ben je ook voor 1500,00 meestal klaar.., echter er is geen remote monitoring, en wie zegt dat een slimmerik niet stiekum toch de ALS mode gaat gebruiken.. Aanbiedingen genoeg, maar dat is toch nog niet de methode waar op ik wil werken.. en het word trouwens sterk afgeraden door IGZ.. Want elke monitor, moet jaarlijks gekeurd en geeikt worden, en je moet er servicecontract op afsluiten, wil je aan de eisen van IGZ voldoen..
Als we (remote) patienten monitoring willen gaan toepassen.. dan wil ik dat onze ervaren first responders dat eenvoudig kunnen doen, zonder dat ze hoeven doctoren, en dat er op afstand, zonder dat de Arts fysiek aanwezig is.. toch mee gekeken kan worden..
Stap 1, Technische infrastructuur en training First Responders.
Stap 2, Remote monitoring door afdeling cardiologie van een van de ziekenhuizen,
Stap 3, is dat de aanrijdende ambulance, via een PDA met mobiel internet, via een beveiligde lijn, ook alvast mee kan kijken..
Het aardige is dat in tijd, alle waarden, ECG, NIBP, en Saturatie je kan monitoren.. Maar ik ben de eerste die zegt dat het meer een toys for boys tooltje is, dan dat het feitelijk echt nodig is.. Word het spannend of vertrouw je het niet... De deskundige heren en dames van de gele auto, zijn binnen 15 minuten en die nemen nog veel meer speeltjes mee.
Welke manier van interventies, mogen nooit bij kritische incidenten, de rest van de ketenzorg vertragen..
Tja op de alcohol-drugs-dance feesten, waar je regelmatig iemand hebt, die ff moet bijtukken.. is het een leuk speeltje...
Het valt me namelijk op, dat hulpverleners, die regelmatig in een rijk uitgeruste omgeving werken, op de momenten dat het even erg primitief word, zoeken naar speeltjes die ze toch niet bij zich hebben of in die setting niet bruikbaar zijn..
Zijn er trouwens patienten monitoren die je in een ATEX zone mag gebruijen en mag je een AED in een Atex zone gebruiken ?, ik dacht het eigenlijk niet... ??