Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 58355 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 30 juni 2010, 14:57:13
Willem, wijze woorden. Daar zou ik mee kunnen leven. Het is droevig gesteld hier in Nederland met de EHBO. Laten we daar idd wat aan doen.  

WM

Mee eens! Laten we eens IRL bij elkaar komen om te inventariseren waar de behoeften liggen en daarmee aan de slag gaan.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #111 Gepost op: 30 juni 2010, 15:04:42
Er zijn inmiddels zelfs patientenmonitoren nieuw rond de 1500 euro, met ethernet aansluiting, met 5 kanaals ECG, automatische bloeddrukmeter, saturatie meter, die elke ehbo-er met een klein beetje training zo kan aansluiten en starten.. en waarbij er op een remote locatie, (ziekenhuis cardiologie) gewoon mee kunnen kijken op een PC.. en voor een 500 euro meer, heb je zelfs een 12 kanaals.., Scherm output word zo door gestuurd (beveiligde IP verbinding) naar welke plek maar een interventiecarioloog is..

Wij gebruiken op de ehboposten nog gewoon de oude Corpuls, ook bruikbaar als defibrilator
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #112 Gepost op: 30 juni 2010, 15:11:19
Mee eens! Laten we eens IRL bij elkaar komen om te inventariseren waar de behoeften liggen en daarmee aan de slag gaan.

Voel je uitgenodigd, ik wil wel een soort uitwisseling van best practices organiseren, ik kan daar ruimte en middelen voor beschikbaar stellen..
Is de datum ergens eind augustus ? en wie komt er dan ?


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #113 Gepost op: 30 juni 2010, 15:46:13
Wij gebruiken op de evenementen monitoren van zoll.
Deze kan als losse AED worden gebruikt, Handmatige defi, Monitor met spO2 tensie pols, ecg, 12afl enz.
Voordeel hier van is dat een ehbo-er de eerste interventie op kan starten, controles verrichten (om later door te geven aan arts/pleeg) en eventueel BLS opstarten. Mocht arts/pleeg dan ter plaatse komen kan makkelijk overgeschakeld worden op ALS niveau.

Mijn ervaringen hiermee zijn dat dit goed werkt. Iedereen kan met het zelfde apparaat doen wat hij nodig heeft. En zo kan de ehbo-er assisterend werken. Bij ons zijn de meeste ehbo-ers ook SIGMA opgeleid of vergelijkbaar.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #114 Gepost op: 30 juni 2010, 16:26:55
Je kan inderdaad, oude Zoll defibrillatoren of Corpuls defibrillatoren en Medtronic LP10 aanschaffen 2e hands voor ongeveer 1000 euro..  Nieuwe AED software er op.. tja..  ben je ook voor 1500,00 meestal klaar.., echter er is geen remote monitoring, en wie zegt dat een slimmerik niet stiekum toch de ALS mode gaat gebruiken..  Aanbiedingen genoeg, maar dat is toch nog niet de methode waar op ik wil werken.. en het word trouwens sterk afgeraden door IGZ.. Want elke monitor, moet jaarlijks gekeurd en geeikt worden, en je moet er servicecontract op afsluiten, wil je aan de eisen van IGZ voldoen..

Als we (remote) patienten monitoring willen gaan toepassen.. dan wil ik dat onze ervaren first responders dat eenvoudig kunnen doen, zonder dat ze hoeven doctoren, en dat er op afstand, zonder dat de Arts fysiek aanwezig is.. toch mee gekeken kan worden..

Stap 1, Technische infrastructuur en training First Responders.
Stap 2, Remote monitoring door afdeling cardiologie van een van de ziekenhuizen,
Stap 3, is dat de aanrijdende ambulance, via een PDA met mobiel internet, via een beveiligde lijn, ook alvast mee kan kijken..

Het aardige is dat in tijd, alle waarden, ECG, NIBP, en Saturatie je kan monitoren..   Maar ik ben de eerste die zegt dat het meer een toys for boys tooltje is, dan dat het feitelijk echt nodig is.. Word het spannend of vertrouw je het niet... De deskundige heren en dames van de gele auto, zijn binnen 15 minuten en die nemen nog veel meer speeltjes mee.

Welke manier van interventies, mogen nooit bij kritische incidenten, de rest van de ketenzorg vertragen..

Tja op de alcohol-drugs-dance feesten, waar je regelmatig iemand hebt, die ff moet bijtukken.. is het een leuk speeltje...
Het valt me namelijk op, dat hulpverleners, die regelmatig in een rijk uitgeruste omgeving werken, op de momenten dat het even erg primitief word, zoeken naar speeltjes die ze toch niet bij zich hebben of in die setting niet bruikbaar zijn..  

Zijn er trouwens patienten monitoren die je in een ATEX zone mag gebruijen en mag je een AED in een Atex zone gebruiken ?,  ik dacht het eigenlijk niet... ??


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #115 Gepost op: 30 juni 2010, 16:55:40
De corpuls die wij gebruiken zijn gewoon in onderhoud bij de importeur.
ALS mode is inderdaad ook mogelijk (desgewenst beveiligd met een wachtwoord) zodat als personeel op een post dat ook kan gebruiken
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #116 Gepost op: 30 juni 2010, 17:11:53
@Rescue,
Even over die stap 3; de meeste ambulances hebben een systeem waarop te lezen is waar de ambulance heen moet, en waar aanvullende informatie geplaatst kan worden door de centralist. Een voorbeeld hiervan is het systeem CityGis. Zou het een mogelijkheid zijn om de gewonnen informatie over de patiënt(met de genoemde apparatuur) te presenteren in een systeem als CityGis?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #117 Gepost op: 30 juni 2010, 17:32:23
weet je wat ik een beetje zie gebeuren (en dat is ook iets wat ik zie in de praktijk in het ziekenhuis) :

Studenten/leerlingen komen een kamer op, en lopen direct naar een spuiten pomp of monitor

begrijpen jullie wat ik hier mee wil zeggen?

In een SIGMA setting kan ik best begrijpen dat een lid de tensie meet, er is altijd een AVP aanwezig voor de interpretatie
en het is zeker dan een meerwaarde als iemand dan al kan zeggen het is geloof ik niet goed hoor, dan zal er extra controle zijn.

Ik ben nog steeds niet overtuigd dat tensie meten bij eerste hulp bij ongelukken hoort.
(probeer het maar ;D)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #118 Gepost op: 30 juni 2010, 18:32:21
@Rescue,
Even over die stap 3; de meeste ambulances hebben een systeem waarop te lezen is waar de ambulance heen moet, en waar aanvullende informatie geplaatst kan worden door de centralist. Een voorbeeld hiervan is het systeem CityGis. Zou het een mogelijkheid zijn om de gewonnen informatie over de patiënt(met de genoemde apparatuur) te presenteren in een systeem als CityGis?

Citygis draait vaak op een tablet PC, waarbij ook andere applicaties draaien zoals een digitaal ritten formulier..  en waarschijnlijk kunnen daar ook andere applicaties opdraaien.. dus Theoretisch, ja dat kan..   Ik weet echter nog niet of de software voor alle omgevingen word aangeboden..
weet je wat ik een beetje zie gebeuren (en dat is ook iets wat ik zie in de praktijk in het ziekenhuis) :

Studenten/leerlingen komen een kamer op, en lopen direct naar een spuiten pomp of monitor

begrijpen jullie wat ik hier mee wil zeggen?

In een SIGMA setting kan ik best begrijpen dat een lid de tensie meet, er is altijd een AVP aanwezig voor de interpretatie
en het is zeker dan een meerwaarde als iemand dan al kan zeggen het is geloof ik niet goed hoor, dan zal er extra controle zijn.

Ik ben nog steeds niet overtuigd dat tensie meten bij eerste hulp bij ongelukken hoort.
(probeer het maar ;D)

Ik snap heel goed wat je kan zegt,,  en dat herken ik ook.... Toys, voor girls and boys..  ;D
Daarom vind ik ook, en de meesten hier denk ik. en zelfs Jacques zal daar mee eens zijn..  In de basis  passanten EHBO is het volkomen kolder,  in een eventueel gevordere opleiding bij georganiseerde vormen van Eerste hulp bij grote evenementen, waarom niet... als het de kritische stappen in de hulpverlening maar niet vertraagt..


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #119 Gepost op: 30 juni 2010, 22:25:48
Ik snap heel goed wat je kan zegt,,  en dat herken ik ook.... Toys, voor girls and boys..  ;D
Daarom vind ik ook, en de meesten hier denk ik. en zelfs Jacques zal daar mee eens zijn..  In de basis  passanten EHBO is het volkomen kolder,  in een eventueel gevordere opleiding bij georganiseerde vormen van Eerste hulp bij grote evenementen, waarom niet... als het de kritische stappen in de hulpverlening maar niet vertraagt..

En hiermee ook een heel degelijke conclusie van het vraagstuk in dit topic :)