Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 59469 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #120 Gepost op: 30 juni 2010, 23:06:56
Inderdaad, dat heb ik al een paar keer geroepen  O0
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #121 Gepost op: 15 juli 2010, 00:10:33
Nog even een kleine aanvulling hoor  :D

Ik ga met Willem D. mee.

Tuurlijk kan een EHBO'er leren hoe hij een bloeddruk moet meten, maar het interpreteren van de waardes brengt veel meer met zich mee. Daarom lijkt het mij alleen nuttig indien en een arts of verpleegkundige in de buurt is. Verder moet je voor de EHBO keuzes maken wat je wel en niet in de opleiding doet. Anders kun je EHBO'ers net zo goed een volledige geneeskunde/verpleegkunde opleiding bieden (overdreven, maar het gaat om het punt). Dit is naar mijn mening iets wat buiten die basis valt.
Nuances zijn absoluut niet "not done".
De gemiddelde EHBO-er die werkt zonder aanwezigheid van iemand die kan interpreteren (arts/pleeg) heeft er gewoon geen biet aan.
Andere nuances zijn wellicht wel mogelijk.

Vergeet niet dat je in principe altijd een verpleegkundige in je broekzak hebt. Bel 112 en je krijgt er eentje aan de telefoon!  ;D Wanneer je als EHBO'er een bloeddruk hebt gemeten of op een andere manier hebt achterhaald, laat je de interpretatie over aan de verpleegkundige aan de lijn en die op de auto. Het gaat dus niet alleen om de evenementen etc.

Ik heb ook meegemaakt dat er iemand onwel werd, iemand in paniek 112 belde, maar de centralist al gauw een rustige hulpverlener aan de telefoon kreeg die een aanvullende cursus had gehad. Deze had al een aantal metingen gedaan in de tussentijd en zo kun je in principe al een paar dingen uitsluiten, al moet je wel goed nadenken over de betrouwbaarheid van die metingen.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #122 Gepost op: 15 juli 2010, 11:09:04
Nog even een kleine aanvulling hoor  :D

Vergeet niet dat je in principe altijd een verpleegkundige in je broekzak hebt. Bel 112 en je krijgt er eentje aan de telefoon!  ;D Wanneer je als EHBO'er een bloeddruk hebt gemeten of op een andere manier hebt achterhaald, laat je de interpretatie over aan de verpleegkundige aan de lijn en die op de auto. Het gaat dus niet alleen om de evenementen etc.


Ik vind dit een totaal onzinnige discussie...maar toch even een heeeeeel klein detail...

Aan de getalletjes van een bloeddruk heb je geen ene **** zonder dat je de patient erbij ziet.


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #123 Gepost op: 15 juli 2010, 11:40:35
En als het verkeerd gebeurd heb je er nog niets aan!
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #124 Gepost op: 15 juli 2010, 11:42:03
En als het verkeerd gebeurd heb je er nog niets aan!

Je hebt sowieso weinig aan een RR in de EHBO. Geef de persoon een handdruk en je weet direct hoe het met de C (RR/HF/huidconditie) is.

Oftewel...met ALLES in de EHBO....KIJK / LUISTER / VOEL !!!


Kanarie

  • Gast
Reactie #125 Gepost op: 15 juli 2010, 12:01:55
Stel, ik ben centralist en de EHV'er vertelt mij dat hij bij een man van 50 jaar staat die net is aangereden door een auto en hij heeft een bloeddruk van 74/40 mmHg. Dan zeg ik "geef hem 2 infuusnaalden en gieteren!" Maar dat kan de EHv'er niet. Tuurlijk komt de ambulance dan met A1, maar dat komt hij ook als de EHV'er mij vertelt dat hij bij een man van 50 jaar staat die net is aangereden door en auto en klam, zweterig, bleek is en pijn in z'n buik heeft. Eigenlijk geeft dat laatste veel meer informatie.


Kanarie

  • Gast
Reactie #126 Gepost op: 15 juli 2010, 12:21:58
Man, 76 jaar, uitgebreid bekend bij de cardioloog. Voelt zich een beetje benauwd, heeft een bloeddruk van 90/60 mmHg. Dat is laag. Uit de brieven van de cardioloog blijkt dat hij dat altijd heeft; die bloeddruk is normaal voor hem, maar die gegevens heeft niemand op dat moment bij de hand. Had ik die bloeddruk willen weten? Is die bloeddruk op dat moment de doorslaggevende factor om hem wel/niet naar het ziekenhuis te laten gaan? Hij heeft het een beetje benauwd; wat kan dat allemaal zijn? Heeft hij andere klachten? Dat is veel belangrijker dan die bloeddruk.
En als hij een bloeddruk van 170/90 mmHg had gehad? Ook dat kan normaal zijn voor iemand. Misschien moet de medicatie dan wat aangescherpt worden, maar niet acuut op dezelfde dag nog.
En wat als hij bij een van beide bloeddrukken pijn op de bosrt had gehad? Had die bloeddruk dan wat uitgemaakt of je iemand wel of niet naar het ziekenhuis zou laten gaan?

Vrouw, 26 jaar, is net flauwgevallen. Heeft een bloeddruk van 90/60 mmHg. Heeft dat invloed op hoe je gaat handelen? Voor mij niet. Bloeddruk van 200/100mmHg. Veel te hoog, maar stel jij daar als EHV'er de diagnose op? Nee tuurlijk niet. Die bloeddruk wil je helemaal niet weten. Je bent toch veel meer geïnteresseerd in wat voor klachten iemand heeft?

Er wordt steeds gesproken over het alvast aanreiken van gegevens aan de professionele hulpdiensten, maar als ze komen, meten ze het zelf wel en als ze er nog niet zijn, dan willen ze toch het totaalplaatje zien. De EHV'er kan de behandeling voor een te hoge of te lage bloeddruk niet geven. De professionele hulpdiensten kijken niet alleen naar een getalletje om te besluiten met hoeveel spoed ze komen; andere parameters zijn veel belangrijker.

Mocht iemand het hier niet mee eens zijn, dan hoor ik graag een concreet voorbeeld.  :)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #127 Gepost op: 15 juli 2010, 12:38:09
Ik ben het helemaal met je eens dat de ehbo'er alleen er niets aan heeft zeker niet in de basisopleiding.

Ik heb dat al meerdere keren aangegeven, aan de andere kant zie ik in de praktijk van de grootschalige evenementen hulpverlening dat het wel degelijk een plaats kan hebben, zoals ook al eerder aangegeven fungeert de ehbo'er daar als 'de handjes'  van de pleeg of arts (die vaak zelf de tijd niet heeft om alles zelf te doen op een groot evenement met tienduizenden bezoekers).
De betreffende plegen en artsen (die deze manier van werken zelf zo opgezet hebben), vinden het prettig en efficiënt werken, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet werkt of onzinnig is ?
het zelfde geldt voor de aangeleerde vaardigheden als infuus klaarmaken en zuurstof toedienen, en de Sigma werkt natuurlijk volledig op die manier.

maar nogmaals, in de basis  (dat was de vraag) ? Nee
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


tucker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Reactie #128 Gepost op: 20 september 2010, 00:54:29
Tijdens mijn EHV opleiding is door de prof haarfijn uitgelegd waarom BP geen bal boeit voor een spoedsituatie. Zijn exacte betoog was langdradig en oneindig niet interessant, maar het kwam er op neer: tegen de tijd dat jij als niet al te goed getrainde EHV-er de BP hebt gemeten ligt de patient misschien dood te bloeden (intern). Je had je tijd misschien beter aan het opsporen van dat grapje kunnen besteden. Bovendien kun je het grootste gevaar (hypovolemische shock) ook aan andere indicaties opsporen. Daar heb je geen BP voor nodig.

Bovendien.. je moet dan de standaardwaardes uit je hoofd leren (en u heeft reeds aangegeven dat dit per patient bijna oneindig kan varieren, dit zou in de ample uitvraging misschien naar voren komen maar of dat altijd even goed gaat?)  en mijn ervaring is dat zelfs HF en BF waardes amper te onthouden zijn door de gemiddelde EHBO-er laat staan de GCS waardes..

Leg ons arme EHV-ers niet de druk op om met een BP-meter om te MOETEN leren gaan als onderdeel van het standaard EHV evangelie. Mag een Leek een leek blijven aub? Ik denk dat er nuttigere kennis is voor een leek om te leren, dan een bp-meter hanteren.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #129 Gepost op: 20 september 2010, 19:11:27
Tijdens een grootschalig evenement waarbij de EHBO goed en op niveau is georganiseerd en men voldoende ruimte (en rust) heeft om een slachtoffer/patient te bewaken nadat hij/zij is gezien door een verpleegkundige of arts, is er m.i. niets op tegen dat tensiemeting door een EHBO-er gedaan kan worden.
Mits daarin geïnstrueerd. (Zeg bewust niet geschoold).
Voor bewakings doeleinden is tensiemeting door een EHBO-er in principe niets op tegen, maar moet wel onder directe leiding en eindverantwoording vallen en staan van een aanwezig en verantwoordelijk verpleegkundige of arts.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we