Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 58314 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #150 Gepost op: 13 juni 2011, 19:49:42
Citaat
Delta zegt terrecht, dat je kijkt naar de verkeerde getalletjes, en pleegje doet daar nog z'n plasje over heen..

Peter et.al,

Los van je standpunt in deze, zulke taal wordt niet door ons gewaardeerd. Behandel je mede forumlid zoals jij behandeld wenst te worden.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #151 Gepost op: 14 juni 2011, 09:49:48
Peter et.al,

Los van je standpunt in deze, zulke taal wordt niet door ons gewaardeerd. Behandel je mede forumlid zoals jij behandeld wenst te worden.

CM


Wie weet wil hij juist wel dat er een plasje overheen wordt gedaan 0098 98uiye Ik neem aan dat hij een spreekwoordelijk plasje bedoeld. En ach, als je hier al niet tegen kunt... We zijn niet van suiker toch? En een beetje discussieren hoort toch op een forum en als iemand een 'plasje' al respectloos vindt, dan zal ik, wanneer ik ooit hier op het forum iets over plassen wil zeggen, dit urineren noemen O0


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #152 Gepost op: 14 juni 2011, 09:53:12
Het gaat om het respectvol benaderen van je mede forumlid. We gaan hier de validiteit van een Mod-actie niet bediscussiëren. En nu on-topic, aub.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #153 Gepost op: 15 juni 2011, 22:49:08
Dank WM, voor je correctie..

Misschien kunnen we de argumenten op een rijtje zetten waarom wel, en waarom niet je dit in de basis EHBO zou willen..
Als ik de discussie samenvat, lijken er voornamelijk tegenstanders te zijn om dit in de basis-EHBO toe te passen, en zou het voor gevorderde vormen van eerste hulp wel een mogelijkheid zijn.. denk aan evenementen hulpverlening.

En daarbij worden terrecht kanttekeningen gemaakt, om te kijken of je geen onnodige handelingen uitvoert, of verkeerde prioriteiten stelt, of andere simpele zaken over het hoofd ziet..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #154 Gepost op: 15 juni 2011, 23:58:36
Wellicht is het handiger om in dit soort discussies niet over de inhoud van een EHBO opleiding zelf te discusieren of over specifieke gevallen maar meer over aanvullende handelingen van elders verworven competenties en over het niveau van een EHBO opleidingen zelf.
Zo zal een doktersassistente met veel praktijkervaring in bloeddrukmeting, glucose meting etc met een huis-tuin-en-keuken of standaard basis EHBO diploma veel beter uit de voeten kunnen komen en de waarden van de meting veel beter kunnen interpreteren dan iemand die geen ervaring heeft in dergelijke handelingen.
Het is dus absoluut niet aan de EHBO opleiding zelf af te meten of iemand wel of niet capabel of competent is of zou kunnen zijn om bepaalde controlerende EHBO handelingen uit te voeren, welke ook nog niet eens voorbehouden handelingen zijn.

Controlerende handelingen. Wie zegt mij dat een controle ademhaling altijd goed gaat, een van de meest cruciale handeling in de EHBO? Iedereen leert dat toch goed uitvoeren al vanaf het allerlaagste EHBO opleidings niveau BLS of BHV/LEH opleiding, toch? Of is de praktijk wellicht iets minder rooskleurig wat ik wel vrees?
In deze cruciale handeling, de controle ademhaling, zijn foutief handelen of verkeerd interpreteren vele malen erger dan een bloedrukkmeting waar je door onhandigheid of onervarenheid 30 of 40 mm teveel of te weinig meet.
Met andere woorden, relativeren waar echt de levensbedreigende gevaren sluipen en de valkuilen liggen.

Om te kunnen beoordelen of iemand wel of niet bekwaam of competent is in bepaalde EHBO handelingen moeten er dus andere criteria worden gesteld dan de huidige die door de gevestigde EHBO orde worden gehanteerd.
Er zal veel meer naar opleidingsniveaus en elders verworven competenties moeten worden gekeken om bepaalde EHBO taken te kunnen of mogen vervullen. Maar dat is wellicht een utopie. Tenzij er een wil is.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #155 Gepost op: 16 juni 2011, 00:08:19
Redenen waarom niet:
1. Een bloeddrukmeting is alleen betrouwbaar als die op de juiste wijze wordt gemeten. Het lijkt allemaal heel simpel, maar er is veel variatie tussen de waarden die verschillende hulpverleners meten bij 1 persoon en zelfs binnen 1 hulpverlener varieeren de waarden gemeten bij 1 persoon. Een automatische bloeddrukmeter kan betrouwbaarder zijn, maar dan moet je wel een goede hebben.
2. De interpretatie van de bloeddruk is niet voor de meeste eerstehulpverleners weggelegd. Hemodynamiek is een ingewikkeld principe, wat je niet in een korte instructie leert. Het kan best vereenvoudigd aangeleerd worden, maar de vraag is of je de waarde van een bloeddrukmeting in het veld dan niet overschat.
3. Één gemeten waarde in het veld zegt -ongeacht wie het doet- niet veel, zeker wanneer je niet weet wat de normale bloeddruk is van je slachtoffer. Is de waarde erg laag, dan is het zeer waarschijnlijk niet goed. Maar is de waarde normaal, wat weet je dan? Je kunt de bloeddruk eventueel gebruiken om het verloop te observeren.
4. Het inschatten van de toestand van een slachtoffer kan door EHBO veel beter gedaan worden op het klinische beeld, dan op enkele 'losse' waarden. Dat is hier al eerder besproken: een verdacht ongevalsmechanisme, met iemand die bleek is en zweet en licht in het hoofd is, zegt veel meer dan een losse tensie. Ook de genoemde compensatiemechanismen maken het lastig om de waarde juist te interpreteren.
5. Een gemeten bloeddruk veranderd weinig aan de mogelijkheden die je hebt: je kunt dan wel een slechte waarde meten, maar je kunt die waarde niet behandelen. Oke, alarmeren kan aan de hand van die waarde, maar als het goed is is ook het klinische beeld alarmerend.
6. Er zijn veel eenvoudigere waarden die meer informatie geven en eenvoudiger te interpreteren zijn, zoals het tellen van de pols en het klinisch beeld. Het meten van bloeddruk kan vertragend werken in je hulpverlening.

Het bovenstaande is van toepassing op alle EHBO'ers, zonder medische achtergrond. Verpleegkundigen, doktersassistenten en artsen is een ander verhaal. De SIGMA heeft ip wel goed geleerd om bloeddruk te meten, maar de interpretatie van de waarde is niet uitgebreid aangeleerd.

De basis is het belangrijkste, goede controle van de A,B en C. Een tensie voegt aan die basale waarden weinig toe. EHBO'ers hebben vaak de neiging om te veel te focussen op allerlei 'waarden'.

Redenen waarom wel:
Het geeft je enige indicatie in het verloop van de tijd. Als assisterende vaardigheid kan het praktisch zijn dat een EHBO'er kan meten, bijvoorbeeld bij evenementen, waar de interpretatie door een professional gedaan kan worden.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #156 Gepost op: 17 juli 2011, 13:32:57
Er zal veel meer naar opleidingsniveaus en elders verworven competenties moeten worden gekeken om bepaalde EHBO taken te kunnen of mogen vervullen. Maar dat is wellicht een utopie. Tenzij er een wil is.

Ik geloof nog steeds, dat de kern van EHBO een sociale is.
Met de beperkte hulpmiddelen en ongunstige omstandigheden, moet je levensreddende handelingen direct uitvoeren, maar verder staat het so voorop. Ik schat in dat 80% sociaal werk is en 20% technieken toepassen


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #157 Gepost op: 18 juli 2011, 13:23:04
Ik geloof nog steeds, dat de kern van EHBO een sociale is.
...
Er is zeker een sociaal aspect bij Eerste Hulp. Maar primair gaat het om het verlenen van (goede) eerste hulp, het sociale aspect mag niet uit het oog verloren worden, maar staat niet op de voorgrond wat mij betreft. Op die manier komen we nooit op een hoger niveau. 998765


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #158 Gepost op: 24 augustus 2011, 20:29:07
Er is zeker een sociaal aspect bij Eerste Hulp. Maar primair gaat het om het verlenen van (goede) eerste hulp, het sociale aspect mag niet uit het oog verloren worden, maar staat niet op de voorgrond wat mij betreft. Op die manier komen we nooit op een hoger niveau. 998765

Je loop daar bij de kans dat je het letsel gaat behandelen ipv het slachtoffer.
Wat bedoel je met de laatste zin "Op die manier komen we nooit op een hoger niveau."


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #159 Gepost op: 25 augustus 2011, 10:46:10
Je loop daar bij de kans dat je het letsel gaat behandelen ipv het slachtoffer.
...
Dat klopt, daar moeten we ook zeker voor waken. Maar ik zie met enige regelmaat hulpverleners die wel heel sociaal zijn, maar qua handelingen nog heel wat kunnen bijleren en verbeteren. Kort door de bocht gezegd: met een handje vasthouden red je geen levens, met het vaststellen en behandelen van een levensbedreigende stoornis wel. Gelukkig is dat slechts een klein deel van de hulpverleningen. Eerste Hulp gaat er in de eerste plaats om Eerste Hulp te verlenen en een letsels of stoornis op te lossen/te stabiliseren. Het is goed als daar ook een sociaal sausje overheen gegoten wordt, maar dat is niet het belangrijkste.

...
Wat bedoel je met de laatste zin "Op die manier komen we nooit op een hoger niveau."
Zie boven. Eerst maar eens zorgen voor verbetering van de uitgevoerde technieken en vaardigheden, het juist uitvragen en het juist uitvoeren. Het sociale aspect moet daarbij zeker meegenomen worden, maar is niet de hoofdzaak.

Maar goed, dit gaat wel erg ver off-topic.