Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 58312 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #180 Gepost op: 2 oktober 2011, 18:57:32
Ik ben erover eens dat bloeddrukmeting niet in een basis EHBO cursus thuis hoort. Ook niet in de zogenaamde Gevorderde opleiding van het OK.
Anderzijds zijn er best wel wat mogelijkheden voor gevorderde EHBO-ers welke op regelmatige basis op grote risicovolle evenementen actief zijn en werken onder verantwoording en toezicht van een arts of verpleegkundige.

Zwart-wit kijken en denken in de EHBO wereld is meer schering dan inslag.
Omdat iets bij een bepaalde organisatie niet kan, mag en/of onbespreekbaar is wil niet zeggen dat je iets nooit mag toepassen of uitvoeren. Dat wordt je alleen wijs gemaakt ter meerdere glorie van andere belanghebbenden.
Er zijn ook grijstinten mogelijk, waarvan bloeddrukmeting er een van is en onder voorwaarden dat de uitvoering goed aangeleerd is en dat de waarden niet door de EHBO-er mogen worden beoordeeld.
Onder deze voorwaarden is er veel meer mogelijk dan de aangelijnde en "dom" gehouden EHBO-er nu mag doen.
Wat is dan ook het wezenlijke verschil in het uitvoeren van een bloeddrukmeting door bijvoorbeeld een dokterassistente (=leek) en een EHBO-er (=ook leek) die hierin is bijgeschoold?
Een dokterassistente meet ook alleen maar, maar laat ook de beoordeling aan de verantwoordelijk arts over.
Wat zeuren we eigenlijk. Wat is het wezenlijke verschil in de situatie? Andere omgeving en werkplek misschien?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #181 Gepost op: 2 oktober 2011, 19:14:23
Ik ben erover eens dat bloeddrukmeting niet in een basis EHBO cursus thuis hoort. Ook niet in de zogenaamde Gevorderde opleiding van het OK.
Wat is het wezenlijke verschil in de situatie? Andere omgeving en werkplek misschien?

dat is 1 reden
die assistente heeft indien nodig meteen een arts bij de hand die kan meteen beslissen welke aktie er ondernomen moet worden
wij als ehbo hebben dat op 99% van de evenementen niet
ok , we kunnen dan die meting doen
maar wie is er bekwaam genoeg om de volgende stap te zetten??

so is bij bewustzijn , heeft hoge bloeddruk ten gevolge van
so is bij bewustzijn , heeft lage bloedruk ten gevolge van
so heeft normaal altijd een verhoogde/verlaagde bloedruk maar is zich daar niet van bewust

wie beslist wat er gaat gebeuren??
ik handel wel naar mijn kunnen, die bloeddruk zegt mij niets
in de ambu kunnen ze ook bloeddruk meten , met daarbij meer functies
die combinatie heeft wel meerwaarde als dat een ehbo'er dat gaat meten
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #182 Gepost op: 2 oktober 2011, 19:39:43
...
die combinatie heeft wel meerwaarde als dat een ehbo'er dat gaat meten
Dat is wel een beetje tegenstrijdig met wat je eerder schrijft :).
Alleen een tensie meten is niet zinvol, de hele monitor aansluiten en metingen uitvoeren als EHBO'er dan wel? Dat levert alleen maar meer lastige informatie op, die nog veel lastiger te interpreteren is... ;)


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #183 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:20:59
Dat is wel een beetje tegenstrijdig met wat je eerder schrijft :).
Alleen een tensie meten is niet zinvol, de hele monitor aansluiten en metingen uitvoeren als EHBO'er dan wel? Dat levert alleen maar meer lastige informatie op, die nog veel lastiger te interpreteren is... ;)
dan heb ik mij verkeerd uitgedrukt , of het wordt verkeerd gelezen
bij deze

in de ambu kunnen ze ook bloeddruk meten , met daarbij meer functies  <---- Oud
die combinatie heeft wel meerwaarde als dat een ehbo'er dat gaat meten

in de ambu kunnen ze ook bloeddruk meten , met daarbij meer functies <---- Nieuw
die combinatie heeft wel meerwaarde als het door de prof gedaan wordt
dan als een ehbo'er aan het meten gaat


hoop nu iets duidelijker  ;D
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #184 Gepost op: 3 oktober 2011, 11:54:42

Bloeddrukmeting in de standaard EHBO! Om niet té off-topic te raken in een ander topic over handmatige of automatische tensiemeting, hier even een nieuw topic.

Stelling:
Tensie-/bloeddrukmeting moet in de standaard EHBO-cursus.

Waarom?

  • Extra stukje zekerheid.Wanneer iemand verschijnselen van shock vertoont (bijv. stijgende pols en bleekheid), kan er een verloop van tensiemetingen gemaakt worden om een shock vast te stellen. Daalt de tensie, dan is er nog een symptoom van bijv. hypovolemische shock.
  • Informatie verdere hulp. Wanneer je bij een 112-melding al een tensie kunt noemen, lijkt me dat handig voor de ambulancebemanning. Zij kunnen zich dan beter instellen op wat ze aan gaan treffen.

En verder: waarom niet? Het is m.i. niet een hele moeilijke handeling, dus kan het zonder ál te veel moeite aangeleerd worden. Een beetje EHBO-cursus doe je met meer dan 2 personen, dus is er altijd wel iemand op wie je kunt oefenen.

Ik wacht de reacties (met motivatie) af!


Het topic is gestart vanuit de bovenbeschreven stellingname. Veel forumleden die in deze discussie deelnemen, halen daar van alles en nog wat bij. Heel discussie wordt hierdoor volledig uit zijn context getrokken met allerlei oneigenlijke argumeneten. Dat de discussie in een breder perspectief wordt geplaatst is prima, maar we hebben het in deze discussie over de standaard EHBO setting.  


Echter er zijn ook genoeg "gevorderde" groepen in de eerste hulpwereld, waarin je binnen de juiste context en met veel extra training dit soort technieken wel leren..

Echter bij wet en regelgeving voor een aantal Eerste Hulp omgevingen waarin deze vaardigheden beheerst moeten worden..

Deze mensen hebben geen BIG-registratie, of anderzijds medische achtergrond.. echter krijgen na hun basis EHBO een zeer uitgebreide training, inclusief ziekenhuis en extra-murale stages..

Daarnaast kan je ook denken aan vormen van evenementen hulpverlening..  grote eerste hulpposten op bouwlocaties..  

We hebben het in deze discussie niet over evenementen hulpverleners in de hoedanigheid van Eerste Hulpverlener. Het topic is gestart vanuit de bovenbeschreven stellingname. Veel forumleden die in deze discussie deelnemen, halen daar van alles en nog wat bij. Heel discussie wordt hierdoor volledig uit zijn context getrokken met allerlei oneigenlijke argumeneten. Dat de discussie in een breder perspectief wordt geplaatst is prima, maar we hebben het in deze discussie over de standaard EHBO setting. Dat is het uitgangspunt van de discussie!

Echter er zijn ook genoeg "gevorderde" groepen in de eerste hulpwereld, waarin je binnen de juiste context en met veel extra training dit soort technieken wel leren..

We hebben het in deze discussie niet zeevarenden, duikers en evenement hulpverleners, al dan niet in de rol van EHBO'er. We hebben het ook niet over het feit dat dokters en verpleegkundigen fouten maken in hun werk, om dit vervolgens te extrapoleren naar iemand die EHBO verleend. Dat zijn kronkles waar echt niemand op zit te wachten. We hebben het gewoon over het aanleren van bloeddrukmeting binnen de primaire EHBO opleiding. Daarbij worden echt ridicule argumenten aangehaald. "Het geeft extra zekerheid zodat men vroegtijdig denkt aan een hypovolemisch probleem als oorzaak voor shock" & "De ambulancebemanning kan zich beter voorbereiden op wat ze aantreffen". Dan ben je echt van alle realiteit los.

Kortom:

Het is inderdaad een zinloze handeling binnen de setting van EHBO. Het heeft geen enkele zin of meerwaarde. Het meten van de bloeddruk door een Eerste Hulpverlener leidt bovendien enorm af van de werkelijke taak en toegevoegde waarde als Eerste Hulp Bij Ongelukken.

Die hulp is van onschatbare waarde voor een slachtoffer en voor de professional. EHBO moet daarom vooral eenvoudig en doeltreffend zijn zodat iedereen die hulp aan een medeburger kan verlenen. Dat is vaak al lastig zat!

Expert


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #185 Gepost op: 3 oktober 2011, 12:16:42
Forumleden,

Excuus voor mijn rommelige reactie. Dit is beter.

Het topic is gestart vanuit de bovenbeschreven stellingname. Veel forumleden die in deze discussie deelnemen, halen daar van alles en nog wat bij. Heel discussie wordt hierdoor volledig uit zijn context getrokken met allerlei oneigenlijke argumeneten. Dat de discussie in een breder perspectief wordt geplaatst is prima, maar we hebben het in deze discussie over de standaard EHBO setting. Dat is het uitgangspunt!

We hebben het in deze discussie niet over zeevarenden, duikers en evenement hulpverleners, al dan niet in de rol van EHBO'er. We hebben het ook niet over het feit dat dokters en verpleegkundigen fouten maken in hun werk, om dit vervolgens te extrapoleren naar iemand die EHBO verleend. Dat zijn kronkles waar echt niemand op zit te wachten. We hebben het gewoon over het aanleren van bloeddrukmeting binnen de primaire EHBO opleiding. Daarbij worden echt ridicule argumenten aangehaald. "Het geeft extra zekerheid zodat men vroegtijdig denkt aan een hypovolemisch probleem als oorzaak voor shock" & "De ambulancebemanning kan zich beter voorbereiden op wat ze aantreffen". Dan ben je echt van alle realiteit los.

Kortom:

Het is inderdaad een zinloze handeling binnen de setting van EHBO. Het heeft geen enkele zin of meerwaarde. Het meten van de bloeddruk door een Eerste Hulpverlener leidt bovendien enorm af van de werkelijke taak en toegevoegde waarde als Eerste Hulp Bij Ongelukken.

Die hulp is van onschatbare waarde voor een slachtoffer en voor de professional. EHBO moet daarom vooral eenvoudig en doeltreffend zijn zodat iedereen die hulp aan een medeburger kan verlenen. Dat is vaak al lastig zat!

Expert


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #186 Gepost op: 3 oktober 2011, 13:00:49
Expert,

Deze discussie loopt al vanaf juni 2010,  je onderschrijft met je reactie het standpunt wat we allemaal in pagina 2/3 al bereikt hebben.. Zie daar ook de mijn reacties van 8 en 9 juni 2010...  

Zoals in ieder geval mijn reacties van 8 en 9 juni 2010, zijn we het eens dat het volkomen kolder is om mensen dit in de basis eerste hulp dit te leren..  En dat je in het kader van eerste hulp dan de ruimte (trainingstijd) om aanvullende vaardigheden te leren, veel beter voor andere veel zinvollere vaardigheden kan  leren..

De discussie is inmiddels als sinds juni 2010 ook breder getrokken dan alleen passantenhulpverlening.. Vandaar ook mijn reactie nu een jaar later, dat eerste hulp (standaard setting EHBO zoals jij dat noemt) een veel breder begrip is dan alleen passantenhulpverlening..


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #187 Gepost op: 3 oktober 2011, 15:17:20
Hoera Rescue...,

We zijn het eens!

Expert.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #188 Gepost op: 3 oktober 2011, 19:23:47
Dit is, met recht, een gedenkwaardige dag ........ 998765 98uiye


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #189 Gepost op: 3 oktober 2011, 20:03:24
Hoera Rescue...,

We zijn het eens!

Expert.

We zijn het vaker eens, dan dat je misschien denkt..    8)