Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 58383 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #60 Gepost op: 14 juni 2010, 08:48:16
Laten we het hier even bij de tensiemeting houden. ALs we daarover een akkoord bereikt hebben, gaat het het over zuurstoftherapie hebben. Weliswaar niet voor het ABCDE protocol, maar voor de discussie het handigst.  O0


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #61 Gepost op: 14 juni 2010, 11:02:39
Is zuurstoftherapie niet een beetje te veel van het goede voor een ehbo-er dan wel een hoger opgeleide ehbo-er?
Duikongevallen ?
We hebben veel duikers in Nederland en veel duiktoeristen die best gebaat zijn met zuurstof bij een duikongeval.
Hebben we o.a. de DAN opleidingen voor welke openstaan voor doodgewone leken EHBO-ers!
Waarom ook niet bloeddrukmeting?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #62 Gepost op: 14 juni 2010, 11:10:24
Duikongevallen ?
We hebben veel duikers in Nederland en veel duiktoeristen die best gebaat zijn met zuurstof bij een duikongeval.
Hebben we o.a. de DAN opleidingen voor welke openstaan voor doodgewone leken EHBO-ers!
Waarom ook niet bloeddrukmeting?


Zuurstof(therapie) kan bijdragen aan een goede gezondheidstoestand. Zonder deze handeling kan een slachtoffer overlijden..

Maar wat voor nut heeft het, als je al ebo'er bloeddruk gaat meten, pols en ademhaling (& evt. bewustzijn meten-> GCS) Hiermee kan je geen levens reddende handelingen bij doen als EHBO'er.. Dit is niet verkeerd bedoeld !;)
Als je alle vitale functies weet, wat ga je dan doen als EHBO'er? Ik zie zelf de meerwaarde niet in ieder geval!
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #63 Gepost op: 14 juni 2010, 20:54:09
Jacques Schenk schreef:
Bloeddruk meten standaard in de basis opleiding: nee wat mij betreft niet.

Voor de voortgezette opleiding/ evenementen opleiding waar je regelmatig (alcohol en andere drugs) gebruikers langere tijd monitort: Ja wellicht
Hier meet je niet alleen momentwaarden maar je kijkt hier ook naar trends.
Vaak is er een arts of pleeg aanwezig en fungeert de ehbo'er als 'extra handje' "Wil je bij die mevrouw/mijnheer even de de bloeddruk, pols, temp en saturatie meten ?"
Soms kan de gevorderde EHBO’er dit zelf interpreteren.

In de PRAKTIJK is er kennelijk toch wel meer mogelijk dan hier voorstanders zijn!

Waarom zou een EHBO’er met een gerichte opleiding op het gebied van tensiemeting ook niet kunnen interpreteren?

Maar leg nu eens uit waarom een EHBO’er dit niet zou kunnen of kunnen leren.
Welke niveau praten we over, welke stof komt er bij kijken?
Welke factoren spelen een rol bij tensiemeting?
Wat is de samenhang tussen die factoren? Voorbeeld?
Waar en in welke opleiding komt aan de orde om een tensiemeting te kunnen en mogen interpreteren?
Heb je voldoende aan mbo vpk 1e kwartaal? Of moet je hbo vpk doorworstelen? Of misschien zelfs ambulance vpk?
En heb je dan eerst een flinke periode studie nodig (let wel, alléén gericht op het gebied van tensiemeting) om op het niveau te komen om het interpreteren te kunnen snappen? (Nee nog niet zelf te doen maar theoretisch kunnen snappen)
Waarom kan iemand anders het wel leren en waarom een EHBOer niet?????

Gezien de opmerking van Jacques komt het in de paktijk al voor en kan een gevorderde EHBO’er het ……
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Kanarie

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 14 juni 2010, 21:32:38
Dingen die je eigenlijk zou willen weten bij een bloeddrukwaarde zijn o.a. wat voor bloeddruk heeft iemand normaal, wat voor medicijnen gebruikt hij, wat is de hartfrequentie, wat voor klachten heeft hij (pijn op de borst, pijn elders, duizeligheid), heeft hij koorts, hoeveel plast hij (maken de nieren op dit moment nog urine), hoe is de hartfunctie (heeft iemand hartfalen), heeft iemand vocht in z'n enkels of bij de longen, maar vooral: hoe ligt hij erbij en is er sprake van shock/sepsis/hartinfarct/hersenbloeding?

Kijk, als je een waarde van 250/140 mmHg meet of een waarde van 65/28, dan weet je dat er sprake is van een groot probleem, maar de problemen die daarbij horen, geven wel andere verschijnselen die ook zonder bloeddrukmeter opvallen.
Iemand met een bloeddruk van 200/100 mmHg en geen klachten passend bij gezondheidsproblemen, gaat niet meteen dood; die is er morgen ook nog wel. Idem voor iemand met een bloeddruk van 85/50 mmHg zonder klachten. Je kunt veel beter op de klachten en de lichamelijke symptomen varen.

Ik heb niet zoveel ervaring met drugsslachtoffers; heeft het daar meerwaarde voor je EHBO om een bloeddruk te weten?


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #65 Gepost op: 14 juni 2010, 23:48:31
Ik denk dat het gevaar zit in het feit dat een EHBO'er een soort vaste waarde geleerd 'moeten' krijgen. Hierbij zit de kans erin dat mensen deze absoluut opvatten en in de stress kunnen schieten als er helemaal niets aan de hand is of nog erger, dat mensen niet in de stress schieten als er wel wat is omdat de waarden binnen de geleerde grenzen vallen (wat Kanarie dus ook al aangaf).

Je moet als EHBO'er naar mijn mening afgaan op de toestand van je patiënt en niet op de waarden van een apparaat. Natuurlijk kan dit soms handig zijn, maar als er echt iets mis is moet er toch een professionele hulp komen, in alle andere gevallen kan het bloeddruk meten ook wel even wachten. Verder is de bloeddruk afhankelijk van heel veel factoren die een EHBO'er dan ook allemaal moet kennen en waarvan hij dan de verbanden moet kunnen zien.

Al met al denk ik dat het gewoon teveel is om een EHBO'er al die dingen in een normale opleiding te laten leren. Mensen moeten het ook leuk blijven vinden. Tuurlijk kunnen fanatiekelingen het wel leren, maar daar zorgen ze dan meestal zelf ook wel voor.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #66 Gepost op: 15 juni 2010, 09:50:31
Ik denk dat het gevaar zit in het feit dat een EHBO'er een soort vaste waarde geleerd 'moeten' krijgen. Hierbij zit de kans erin dat mensen deze absoluut opvatten en in de stress kunnen schieten als er helemaal niets aan de hand is of nog erger, dat mensen niet in de stress schieten als er wel wat is omdat de waarden binnen de geleerde grenzen vallen (wat Kanarie dus ook al aangaf).

Je moet als EHBO'er naar mijn mening afgaan op de toestand van je patiënt en niet op de waarden van een apparaat. Natuurlijk kan dit soms handig zijn, maar als er echt iets mis is moet er toch een professionele hulp komen, in alle andere gevallen kan het bloeddruk meten ook wel even wachten. Verder is de bloeddruk afhankelijk van heel veel factoren die een EHBO'er dan ook allemaal moet kennen en waarvan hij dan de verbanden moet kunnen zien.

Al met al denk ik dat het gewoon teveel is om een EHBO'er al die dingen in een normale opleiding te laten leren. Mensen moeten het ook leuk blijven vinden. Tuurlijk kunnen fanatiekelingen het wel leren, maar daar zorgen ze dan meestal zelf ook wel voor.

Mee eens! Ik zie het nu al gebeuren dat wij gebeld worden omdat iemand een bloeddruk van 90/55 heeft gemeten. Bij een gezond, sportief meisje van 17...... niets aan de hand, dus.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #67 Gepost op: 15 juni 2010, 10:13:17
Of de heer van 50 die al lang bij cardioloog onbehandeling is en medicatie slilkt, met afwijkende waardes, die op de EH post kwam, voor een verstuikte enkel..
 :-X


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #68 Gepost op: 15 juni 2010, 10:36:09
ieder truukje valt te leren en dat is ook met bloeddruk meten
maar de interpretatie er van ( zie tekst WM) is een essentieel iets.

Om mezelf als voorbeeld te stellen ik ben een hypotensief (lage bloeddruk) persoontje.
In de zomer is voor mij 90/60 normaal en functioneer ik prima

Mee eens! Ik zie het nu al gebeuren dat wij gebeld worden omdat iemand een bloeddruk van 90/55 heeft gemeten.
Bij een gezond, sportief meisje van 17...... niets aan de hand, dus.
WM

Wie bedoel je?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #69 Gepost op: 15 juni 2010, 10:42:03
Nee, dat vertel ik lekker niet.. ;D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon