Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 58381 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #90 Gepost op: 17 juni 2010, 19:49:37
Er is niets mis, mee om EHBO-ers bij evenementen veel meer bij te leren.. En ja we zijn het eens..

Er is ook niets mis mee om iemand een technische kunstje te leren, om een bloeddruk te leren, en de gevonden waarden op een formuliertje te schrijven..

Ik zie zou graag zien dat EHBO-ers en BHV-ers nog veel meer medische zaken leren.. en het leren ook leuker maakt, Echter het alleen heeft meer zin, als mensen er dus ook wat mee gaan doen..  

Tja, tussen een verbeterde patientbenadering en bloeddruk meten zit nog een hele wereld van handelingen, die mijn voorkeur hebben boven bloeddruk meten..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #91 Gepost op: 29 juni 2010, 00:02:58
Wat mij vooral opvalt in deze discussie is de zwart/wit c.q. OK boekje / SEH aanpak.
Blijkbaar zijn nuances not done en daar moet de ehv'er het van hebben
.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #92 Gepost op: 29 juni 2010, 00:18:19
Wat mij vooral opvalt in deze discussie is de zwart/wit c.q. OK boekje / SEH aanpak.
Blijkbaar zijn nuances not done en daar moet de ehv'er het van hebben
.

Vol verwachting klopt ons (HV) hart. Gooi je nuances hier maar neer!  ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #93 Gepost op: 29 juni 2010, 09:13:29
Wat mij vooral opvalt in deze discussie is de zwart/wit c.q. OK boekje / SEH aanpak.
Blijkbaar zijn nuances not done en daar moet de ehv'er het van hebben
.

Nuances zijn absoluut niet "not done".
De gemiddelde EHBO-er die werkt zonder aanwezigheid van iemand die kan interpreteren (arts/pleeg) heeft er gewoon geen biet aan.
Andere nuances zijn wellicht wel mogelijk.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #94 Gepost op: 29 juni 2010, 09:21:59
De gemiddelde EHBO-er die werkt zonder aanwezigheid van iemand die kan interpreteren (arts/pleeg) heeft er gewoon geen biet aan.

Wat is een gemiddelde ehbo'er ? bestaat die uberhaupt ?
Ik denk dat hier juist niet naar het gemiddelde moet kijken, je hebt de alleen basis opgeleide ehbo'er (die zit dus onder het gemiddelde) voor hem of haar is de vaardigheid niet weggelegd, je hebt de meer uitgebreid opgeliede ehbo'er
ehbo++ zeg maar 9die zit boven het gemiddelde), deze hulpverlener functioneert vaak als verlengstuk van een pleeg of arts (zo hebben wij ook dit weekend tijdens Concert at Sea gewerkt) en in die situatie is de vaardigheid erg handig.

De gemiddelde ehbo'er zit hier dus tussen en valt een beetje tussen wal en schip .... (de gemiddelde ehbo'er heeft ook heeft ook 1 borst. 1 teelbal etc, er van uitgaande dat er evenveel mannen als vrouwen ehbo opgeleid zijn ;D)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #95 Gepost op: 29 juni 2010, 09:56:11
Wat mij vooral opvalt in deze discussie is de zwart/wit c.q. OK boekje / SEH aanpak.
Blijkbaar zijn nuances not done en daar moet de ehv'er het van hebben
.
Mee eens, betreft overigens vele discussies.
Een EHBO-er wordt zwart-wit neergezet. Geen grijswaarde (kleuring) meer mogelijk.

(Bijna) elke dokterassistente heeft een EHBO diploma, zou die dan zwart-wit gezien geen bloeddruk (meer) mogen meten omdat het maar een EHBO-er is?
De ene EHBO-er is er geschikt voor, de andere weer niet.
Alles afhankelijk van je persoonlijke ontwikkeling, ervaring, attitude en opleiding.
Ken je grenzen (ook als opleider).
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #96 Gepost op: 29 juni 2010, 09:59:50
We hebben het afgelopen weekeinde tijdens Concert at Sea (vrijdag 20.000 bezoekers, zaterdag tegen de 40.000) juist met heel veel ehbo++ mensen gewerkt
Deze vormden de bezetting van de 6 vaste ehbo posten en de diverse bike teams, als "achterwacht" en escalatienivo was op een centrale locatie een ALS opvanglocatie met aantal verpleegkundigen en een arts geinstalleerd.

In geval van bijvoorbeeld onwelwordingen, die je bij warm weer en een groot aantal bezoekers uiteraard altijd hebt, is de arts juist geinteresseerd in goede , complete informatie, het beeld van de patient, de symptomen en tekenen, een stukje anamnese, AMPLE, maar zeker ook meetwaarden als bloeddruk, saturatie, ademhalingsfrequentie, bloedsuiker etc.
Besef dat je 1 arts hebt voor 40.000 mensen, in een gemiddelde kleine stad waar veel minder gebrinken wordt zijn het er beduidend meer. De arts heeft gewoon niet de gelegenheid om alles zelf te doen en overal heen te gaan, er worden keuzes gemaakt en die keuzes worden gemaakt op basis van de meldingen van de ehbo++ 'ers.

De ehbo++ (die ook zuurstof kan toedienen, een ritmestrook kan uitdraaien etc) is in staat om op deze manier efficiente manier gebruik te maken van de kennis van de arts en verpleegkundigen.
Al vele malen is gebleken dat deze manier van werken in de praktijk heel goed werkt.
De hulpverlening is efficient, de patienten zijn tevreden, de klant is tevreden en niet in de laatste plaatst de GHOR is erg tevreden over de kwaliteit en de manier van werken met deze ehbo ++ mensen.

In deze discussie worden allerlei argumenten gezocht aangedragen waarom het onzinnig is om ehbo'ers verdere vaardigheden als bloeddruk meten aan te leren, de praktijk leert echter dat het heel goed kan en dat het heel goed werkt.
Wordt het niet eens tijd om de hakken uit het zand te halen, de loopgraven te verlaten en ons eens te richten op wat er wel kan ipv ons blind te staren op wat er mogelijk niet kan ?
Verruim de blikken en gooi die oogkleppen weg, maar houdt daarbij de beperkingen goed in de gaten.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #97 Gepost op: 29 juni 2010, 10:19:29
Het opleiden van EHBO-ers en het verlenen van EHBO blijft hardnekkig hangen in de traditionele EHBO waarden en normen.
Jammer, want dit komt niet ten goede van een slachtoffer.
Zwart-wit gezien bestaat er in vele ogen alleen "de eenvoudige EHBO-er" OF de "ambupleeg /arts".
Geen tussenweg mogelijk zonder oeverloze discussies.
Dit is natuurlijk allang achterhaalt. Er zijn absoluut grijswaarden.

Op een willekeurig (groot) evenement volstaat een standaard EHBO opleiding allang niet meer.
Daar is meer voor nodig dan "alleen pleistertje plakken".

De beperkingen van EHBO handelingen liggen individueel bij de EHBO-er zelf en mogen niet afhangen van het algemene gedachtegoed.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #98 Gepost op: 29 juni 2010, 10:26:38
Het is lastig te nuanceren, als een groep alleen de eenheidsworst EHBO-er kent, en andere vormen van EHBO al bij voorbaat in de "BAN"doet...

Daarnaast kan je EHBO-ers alles leren.. maar je word pas competent en hebt pas zelfstandig beoordelingvermogen, als je voldoende praktijk ervaring op doet en meer dan een cursusje van 21 uur volgt en daarna hooguit alleen praktijk ervaring opdoet bij evenementen waarbij denksport de voornaamste skills is die word beoefent..

Je kan iedereen leren om bloeddruk te meten onder verschillende omstandigheden.., echter de nuance verplicht je dan ook te zeggen, dat er dan in de zelfde lestijd, misschien wel veel nuttigere zaken te leren zijn, die nu bij de basis ver onder mijn referentie kader voor een gevordere eerste hulpverlener zijn..

Ik denk dat als je wilt nuanceren, dat al begint met gebruik van correcte terminologie...

Met de term "gemiddelde ehbo-er", word vaak de basis oranje kruis opgeleide ehbo-er bedoeld, die vaak niet meer dan 21 uur opleiding heeft gehad en misschien een per haar herhalingslessen van dezelfde stof heeft gehad..
Anders opgeleide ehbo-ers "Medic First Aid, First AId International, of EFR, DAN of LPEV" leren vaak meer vaardigheden dan bij het Oranje Kruis.

Daarnaast is basis eerste hulp opleidingen gericht op passantenhulpverlening, en dat betekend dat je voor "eerste hulp bij evenementenhulpverlening", of "eerste hulp voor standwachten" of "eerste hulp op een reddingsboot" of "Eerste Hulp bij complexe industrieomgevingen"  vaak nog andere vaardigheden moet bezitten..
Dus als je al naar vaardigheden kijkt, moet je al kijken in welke omgevingen word dat toegepast..  

Dus afgezien van de opleidingsaanbieder, opleidingsniveau en beoefen en vaardigheidsniveau, is er ook nog essentieel onderscheid naar "passantenhulpverlening", en "eerste hulp dienstverlening".  Dat betekend dat iets wat je als passant eenvoudig kan doen, dat je in kader van dienstverleningsaansprakelijkheid, als dienstverlener nog eens goed moet kijken of de uitvoeringsvariant die je als passant doet, niet aangepast moet worden als je als "eerste hulp-dienstverlener" actief bent..

Ik ken "eerste hulpverleners", die via internet een cursusje hebben gedaan, en een praktijk middag doen..  en ik ken ook "Eerste Hulpverleners" die meer dan 150 uur per jaar trainen, en die zelfstandig "zuurstof geven, ballonbeademing beoefenen, en met hun team iemand op een verantwoorde manier een multi-trauma patient gestabiliseerd op een wervelplank aan de ambulancedienst aanbieden..  tja beide zijn in technische zin "Lekenhulpverleners".
Tussen deze twee uitersten zijn er nog vele wegen naar rome..

Eerste Hulp is allang geen eenheidsworst meer.. en dat maakt dat referentiekaders erg verschillend en elke nuance vergt dus meer uitleg..
(ik hoop dat ik het genuanceerd genoeg gebracht hebt..)


EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #99 Gepost op: 29 juni 2010, 12:11:23
Het is lastig te nuanceren, als een groep alleen de eenheidsworst EHBO-er kent, en andere vormen van EHBO al bij voorbaat in de "BAN"doet...
................
Ik ken "eerste hulpverleners", die via internet een cursusje hebben gedaan, en een praktijk middag doen..  en ik ken ook "Eerste Hulpverleners" die meer dan 150 uur per jaar trainen, en die zelfstandig "zuurstof geven, ballonbeademing beoefenen, en met hun team iemand op een verantwoorde manier een multi-trauma patient gestabiliseerd op een wervelplank aan de ambulancedienst aanbieden..  tja beide zijn in technische zin "Lekenhulpverleners".
Tussen deze twee uitersten zijn er nog vele wegen naar rome..

Eerste Hulp is allang geen eenheidsworst meer.. en dat maakt dat referentiekaders erg verschillend en elke nuance vergt dus meer uitleg..
(ik hoop dat ik het genuanceerd genoeg gebracht hebt..)
Mooie uitspraken.
Er wordt inderdaad teveel in eenheidsworsten gedacht (OK systeem). Er is veel meer onder zon welke de lading veel beter dekt of kan dekken.
Zelfs professionals lopen, ondanks veel trainen en oefenen, nog dagelijks tegen omstandigheden aan waarin de protocollen als LPA en LPSEH niet in voorzien.
Van deze mensen wordt verwacht hiermee om te gaan en beslissingen te nemen die soms tegenstrijdig met deze protocollen zijn..
Geldt ook voor de EHBO-er. Er wordt ook van hem verwacht daadkrachtig op te treden en zeker als het hEHBO-hesje aan is.
Dus veel trainen, opleiden, vervolg cusussen volgen en ervaring op doen (cyclus van Opleiden, Trainen, Oefenen)

In zijn algemeenheid : kies je eigen opleidingsniveau => van BLS, internet cursus, EHBO-er, gevorderd EHBO-er, First Responder tot en met professional.
En welk systeem of organisatie je ook aanhangt, wees daarin gelukkig.
Zoniet, zoek dan wat anders wat wel aan je behoefte voldoet en durf het aan.