Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 58347 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Gepost op: 8 juni 2010, 17:27:42
Bloeddrukmeting in de standaard EHBO! Om niet té off-topic te raken in een ander topic over handmatige of automatische tensiemeting, hier even een nieuw topic.

Stelling:
Tensie-/bloeddrukmeting moet in de standaard EHBO-cursus.

Waarom?
  • Extra stukje zekerheid
    Wanneer iemand verschijnselen van shock vertoont (bijv. stijgende pols en bleekheid), kan er een verloop van tensiemetingen gemaakt worden om een shock vast te stellen. Daalt de tensie, dan is er nog een symptoom van bijv. hypovolemische shock.
  • Informatie verdere hulp
    Wanneer je bij een 112-melding al een tensie kunt noemen, lijkt me dat handig voor de ambulancebemanning. Zij kunnen zich dan beter instellen op wat ze aan gaan treffen.
En verder: waarom niet? Het is m.i. niet een hele moeilijke handeling, dus kan het zonder ál te veel moeite aangeleerd worden. Een beetje EHBO-cursus doe je met meer dan 2 personen, dus is er altijd wel iemand op wie je kunt oefenen.

Ik wacht de reacties (met motivatie) af!


@Lars: zoals beloofd nog mijn reacties op de dingen die je noemde in het andere topic (mogen eventueel ook afgesplitst worden, indien té off-topic bevonden).

Een ehbo er heeft die bevoegdheid niet eens. Dat gaat toch niemand doen, zich laten scholen. Alleen maar administratieve rompslomp, en het kan gratis bij de huisarts, zonder afspraak.
Het is geen bevoegdheid, voor zover ik weet. Je kunt het gewoon leren en gebruiken. Je zegt dat niemand zich laat scholen, maar naar mijn weten moeten EHBO-ers elk jaar een stukje bijscholing doen, om up-to-date te blijven etc. Wanneer je tensiemetingen dus aan de basis EHBO toevoegt, heb je binnen een jaar alle bevoegde EHBO'ers geleerd hoe ze de tensie bij iemand moeten meten. Administratieve rompslomp zal vast meevallen. Ik heb het hier ook over de acute gevallen, dus niet de gevallen waarbij je over 2 dagen eens bij de huisarts langs gaat.


You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2010, 17:51:01
Misschien kan iemand die precies weet of je als ehbo er tensie mag meten reageren? Dat voorkomt een hoop miscommunicatie en gezeur(:(:
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2010, 18:05:26
Mag het? Ja, het is geen voorbehouden handeling. Is het een goed idee? Nee, de handeling is al lastig zat en de interpretatie is zonder minimaal basale medische opleiding niet te doen. Bovendien is er geen consequentie in de EHBO in de behandeling/alarmeren.
Arts  www.alphalog.nl


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2010, 19:11:42
ik ben zo'n ehbo-er die het al kan en ook de achtergrondkennis wel heeft.

Toch zou ik het, als het zou mogen niet vaak doen. Aan een pols (radialis) kun je ook voor een deel bepalen of de tensie nog adequaat is, of zwak, al kun je er geen waarden aan verbinden. Een tensie meet je denk ik alleen als je een niet pluis gevoel hebt, en waarschijnlijk toch wel professionele hulp moet inschakelen.

Ik denk dat het nemen en interpreteren van een pols (sterk/normaal/zwak/afwezig, regulair/irregulair) een nuttiger vaardigheidd zou zijn.
Al is dit ook geen exacte wetenschap, kun je die makkelijk en snel meten tijdens je initiele assessment, en past hij mooi in je abcde, als aanvullende waarde.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2010, 19:43:44
Ik weet wel dat sigma-leden behoorlijk wat moeite hebben met een goede handmatige tensiemeting en interpretatie.
Dus om te zeggen dat het zo makkelijk is, is naar mijn idee niet waar.
Het is een vaardigheid die je bij voorkeur vaak moet oefenen.
Bovendien zul je in de evenementen hulpverlening met veel achtergrondgeluiden aangewezen zijn op een palpatoire meting. Dan heb je helemaal niet zoveel voordeel.
Dan zou ik nog liever het polsvoelen weer terug willen hebben in de ehbo-vaardigheden.
Dat kan iedereen zonder hulpmiddelen. Een goede pols geeft al veel informatie.
Volgens het OK was dat al te ingewikkeld voor ehbo-ers, laat staan een tensiemeting.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #5 Gepost op: 8 juni 2010, 23:00:57
Het interpreteren moet je niet willen als EHBO'er. Maar als je opgeleid wordt in het monitoren van bloeddruk in een spoedsituatie en het interpreteren overlaat aan de centralist en ambulance zie ik er wel een pluspunt in. Dit gebeurd ook in ziekenhuizen. Dus, zolang de EHBO'er er zelf geen conclusies aan verbindt zou het een aanwinst kunnen zijn.

Groet,
HapAmbu


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 8 juni 2010, 23:43:20
In de basis EHBO.. , Basis EHBO moet zo laag drempelig mogelijkl.....

Voor specifieke EHBO of evenementen hulpverlening geen bezwaar.. maar wel met kaders, en bijbehorend protocol


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2010, 23:50:38
In de basis EHBO.. , Basis EHBO moet zo laag drempelig mogelijkl.....

Voor specifieke EHBO of evenementen hulpverlening geen bezwaar.. maar wel met kaders, en bijbehorend protocol
Ik vind een tensiemeting anders wel een basisvaardigheid.. Maar als dit er komt, moet er dus ook een protocol bij. Lijkt me ook niet erg moeilijk, gewoon een paar voorbeelden noemen waarbij een tensiemeting handig kan zijn. Is nooit weg toch, een stukje informatie? Als een EHBO'er bij aankomst van de ambulance al kan vertellen dat de bloeddruk vlak na het collaberen normaal was, weet je dat het daar dus niet aan gelegen kan hebben. Vraag is dan wel hoe betrouwbaar deze meting gevonden kan worden..

Ik vraag me af wat het interpreteren nou inhoudt. Wat kun je allemaal, wanneer je de tensie weet van iemand? Het vervolledigt je beeld. Geef een EHBO'er wat symptomen en hij/zij weet ook heus wel wat hoor :) Zolang het maar in de cursus zit. Hoeft m.i. ook maar een uurtje aan besteed te worden en neem het op in de praktische toets.

Zoals HapAmbu hiervoor al zei, je moet als EHBO'er niet gaan diagnosticeren c.q. interpreteren. Wanneer je 112 belt om professionele hulp en je geeft alle waarden (in zo'n geval dus ook tensie(verloop)) door, is het al door twee paar verpleegkundige oren geweest, wanneer de ambulance ter plaatse komt. Wat dat betreft is het volgens mij het beste als je veel waarden weet, maar niet weet wat je met een deel moet (nu bijv. dus tensie), omdat je dan alvast extra informatie hebt voor de meldkamer.

Wanneer een EHBO'er op het tijdstip van een incident al extra waarden weet, kunnen deze (mits betrouwbaar bevonden) meegenomen worden in een verloop.
Voorbeeld: er is iemand gecollabeerd bij een evenement. Vlak daarna heeft een EHBO'er ter plaatse de tensie gemeten: 95/65. Het duurde even, maar wanneer de ambulance aankomt en de ambulanceverpleegkundige de bloeddruk meet, is dit 120/80. Als de ambulanceverpleegkundige niet geweten zou hebben dat de bloeddruk vlak na het collaberen zo laag is geweest, wat voor diagnose had hij dan gesteld?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2010, 10:45:15
Ik vind een tensiemeting anders wel een basisvaardigheid.. Maar als dit er komt, moet er dus ook een protocol bij. Lijkt me ook niet erg moeilijk, gewoon een paar voorbeelden noemen waarbij een tensiemeting handig kan zijn. Is nooit weg toch, een stukje informatie? Als een EHBO'er bij aankomst van de ambulance al kan vertellen dat de bloeddruk vlak na het collaberen normaal was, weet je dat het daar dus niet aan gelegen kan hebben. Vraag is dan wel hoe betrouwbaar deze meting gevonden kan worden..

Ik vraag me af wat het interpreteren nou inhoudt. Wat kun je allemaal, wanneer je de tensie weet van iemand? Het vervolledigt je beeld. Geef een EHBO'er wat symptomen en hij/zij weet ook heus wel wat hoor :) Zolang het maar in de cursus zit. Hoeft m.i. ook maar een uurtje aan besteed te worden en neem het op in de praktische toets.

Zoals HapAmbu hiervoor al zei, je moet als EHBO'er niet gaan diagnosticeren c.q. interpreteren. Wanneer je 112 belt om professionele hulp en je geeft alle waarden (in zo'n geval dus ook tensie(verloop)) door, is het al door twee paar verpleegkundige oren geweest, wanneer de ambulance ter plaatse komt. Wat dat betreft is het volgens mij het beste als je veel waarden weet, maar niet weet wat je met een deel moet (nu bijv. dus tensie), omdat je dan alvast extra informatie hebt voor de meldkamer.

Wanneer een EHBO'er op het tijdstip van een incident al extra waarden weet, kunnen deze (mits betrouwbaar bevonden) meegenomen worden in een verloop.
Voorbeeld: er is iemand gecollabeerd bij een evenement. Vlak daarna heeft een EHBO'er ter plaatse de tensie gemeten: 95/65. Het duurde even, maar wanneer de ambulance aankomt en de ambulanceverpleegkundige de bloeddruk meet, is dit 120/80. Als de ambulanceverpleegkundige niet geweten zou hebben dat de bloeddruk vlak na het collaberen zo laag is geweest, wat voor diagnose had hij dan gesteld?
Je hebt daar opzich een punt. Ik vraag me alleen af, of dat goedgekeurd wordt in een EHBO cursus. Zoals een van mijn voorgangers al zei, basis EHBO moet zo basis mogelijk worden gehouden. Er zijn, veel mensen die puur een EHBO cursus doen om basisvaardigheden te creeren. Een uurtje aan besteden is niet genoeg. Dit is een vaardigheid die je moet trainen en bijhouden. Er zijn al genoeg vaardigheden die moeten worden bijgehouden. Tensiemeting past naar mijn mening niet in het pakket EHBO.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2010, 10:50:06
Wat is basis EHBO leerstof, een passantehulpverlening, niets meer en niets minder..  
Niet alleen bij Oranje Kruis, maar ook bij LPEV, MFA, EFR,...

Welke passant heeft een bloeddrukmeter op zak.. ?
Er zijn in de loop van een incident waarbij iemand onwel wordt, nog wel 10 andere dingen die iemand moet organiseren, en als iemand leert dat slim te doen, staat die ambulance allang naast je, voor dat je aan tensie meting toekomt..

Als je het ABCDE methode volgt,  Komt tensie meeting pas voor in de tweede beoordeing en niet in de primaire beoordeling..  Dus waarom zoui je mensen belasten met extra leerstof, extre kennis als ze het noot kiunnen toepassen..

Als je kijkt dat mensen een vrije luchtweg al lastig vinden, handmatige immobiliseren nog nooit echt geleerd is...  Als er al ruimte is in de basisleerstof.. dan zijn er wel 10 andere onderwerpen die veel belangrijker zijn dan bloeddruk meten..