In de basis EHBO.. , Basis EHBO moet zo laag drempelig mogelijkl.....
Voor specifieke EHBO of evenementen hulpverlening geen bezwaar.. maar wel met kaders, en bijbehorend protocol
Ik vind een tensiemeting anders wel een basisvaardigheid.. Maar als dit er komt, moet er dus ook een protocol bij. Lijkt me ook niet erg moeilijk, gewoon een paar voorbeelden noemen waarbij een tensiemeting handig kan zijn. Is nooit weg toch, een stukje informatie? Als een EHBO'er bij aankomst van de ambulance al kan vertellen dat de bloeddruk vlak na het collaberen normaal was, weet je dat het daar dus niet aan gelegen kan hebben. Vraag is dan wel hoe betrouwbaar deze meting gevonden kan worden..
Ik vraag me af wat het
interpreteren nou inhoudt. Wat kun je allemaal, wanneer je de tensie weet van iemand? Het vervolledigt je beeld. Geef een EHBO'er wat symptomen en hij/zij weet ook heus wel wat hoor
Zolang het maar in de cursus zit. Hoeft m.i. ook maar een uurtje aan besteed te worden en neem het op in de praktische toets.
Zoals HapAmbu hiervoor al zei, je moet als EHBO'er niet gaan diagnosticeren c.q. interpreteren. Wanneer je 112 belt om professionele hulp en je geeft alle waarden (in zo'n geval dus ook tensie(verloop)) door, is het al door twee paar verpleegkundige oren geweest, wanneer de ambulance ter plaatse komt. Wat dat betreft is het volgens mij het beste als je veel waarden weet, maar niet weet wat je met een deel moet (nu bijv. dus tensie), omdat je dan alvast extra informatie hebt voor de meldkamer.
Wanneer een EHBO'er op het tijdstip van een incident al extra waarden weet, kunnen deze (mits betrouwbaar bevonden) meegenomen worden in een verloop.
Voorbeeld: er is iemand gecollabeerd bij een evenement. Vlak daarna heeft een EHBO'er ter plaatse de tensie gemeten: 95/65. Het duurde even, maar wanneer de ambulance aankomt en de ambulanceverpleegkundige de bloeddruk meet, is dit 120/80. Als de ambulanceverpleegkundige niet geweten zou hebben dat de bloeddruk vlak na het collaberen zo laag is geweest, wat voor diagnose had hij dan gesteld?