Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 59576 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 9 juni 2010, 10:58:04
Nee, geen punt..  gewoon kolder...  dus....

Zelfgs voor gevorderen EHBO-ers in specifieke doelgroepen, zoals reddingsbrigades, gevorderde evenementen teams, BHV in complexe industrie, waterschappen off-shore zijn er nog wel vele ander dingen, die daarvoor nog gaan..  Wervelletsels. Zuurstof geven, spalken, transport gereed maken slachtoffers..  En dat zijn teams die komen veel spullen ter plaatse.....

Tis als handeling niet moeilijk, maar de vraag is hoort het in de basis EHBO : Nee
Kan je het buiten de leerstof een EHBO-er leren, natuurlijk...
Bouwt een gemiddelde EHBO-er ervaring er mee op, zo dat deze het ook alle finesses beheerst : Nee  ,
Zijn er ander methoden om aan vergelijkbare zinvolle informatie te komen : Ja wel een stuk of 10..., En verschillende stromingen van de Eerste Hulp opleiders word dat ook geleerd...
Onzinnige handelingen moet altijd voorkomen, en in de basis passanten eerste hulp zou het zeer onzinnige handelingen zijn..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #11 Gepost op: 9 juni 2010, 10:59:56
Nee, geen punt..  gewoon kolder...  dus....

Zelfgs voor gevorderen EHBO-ers in specifieke doelgroepen, zoals reddingsbrigades, gevorderde evenementen teams, BHV in complexe industrie, waterschappen off-shore zijn er nog wel vele ander dingen, die daarvoor nog gaan..  Wervelletsels. Zuurstof geven, spalken, transport gereed maken slachtoffers..  En dat zijn teams die komen veel spullen ter plaatse.....

Tis als handeling niet moeilijk, maar de vraag is hoort het in de basis EHBO : Nee
Kan je het buiten de leerstof een EHBO-er leren, natuurlijk...
Bouwt een gemiddelde EHBO-er ervaring er mee op, zo dat deze het ook alle finesses beheerst : Nee  ,
Zijn er ander methoden om aan vergelijkbare zinvolle informatie te komen : Ja wel een stuk of 10..., En verschillende stromingen van de Eerste Hulp opleiders word dat ook geleerd...
Onzinnige handelingen moet altijd voorkomen, en in de basis passanten eerste hulp zou het zeer onzinnige handelingen zijn..


Wat zou jij als extra vaardigheid er dan wel bij doen? Als we bloeddruk/tensie wegstrepen, dan zou er misschien toch iets anders bij kunnen wat van belang kan zijn voor de AVPK.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #12 Gepost op: 9 juni 2010, 11:19:51
Nee, geen punt..  gewoon kolder...  dus....
Gelukkig weet jij het het best ;) Beetje openstaan voor nieuwe ideeën aub.

Ik ben nog steeds van mening dat tensiemeting erg handig kan zijn bij bijv. ongevallen op evenementen. Het is een extra stukje dat als symptoom kan bijdragen aan een (snellere) diagnose. Zou het geen optie zijn om het een vrijwillige vaardigheid te maken? Ik ken veel fanatieke EHBO'ers (volgens mij ben jij er ook een van, Peter ;)) die wel extra vaardigheden zouden willen leren en dan vind ik tensiemeting een goede optie, naast de basisvaardigheden die men al leert op de cursussen.

Wanneer er een zeer ernstige en acute situatie ontstaat waar de ambulancebemanning veel aan het hoofd heeft, kunnen zij de tensiemeting even voor lief nemen, omdat de EHBO'er dit al gedaan heeft. Misschien dan niet heel betrouwbaar, maar wanneer deze bijv. erg laag is heb je al meer informatie. Verder zijn er op evenementen voor zover ik weet meerdere EHBO'ers tegelijk bezig, dus is er vast wel iemand die tijd heeft om tussendoor een tensiemeting te doen.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 9 juni 2010, 11:33:00
Als een VPK ergens ter plaatse wil hij of zij direct een zo betrouwbaar mogelijke meting, indien noodzakelijk. Dus gaat vrijwel direct de bloeddrukmeter erop. Wat een aanwezige ehbo-er ook zegt, of een omstander of wie dan ook. Zelfs als een omstander zich bekend maakt als VPK in vrije tijd, of een agent in vrije tijd.
Tuurlijk wordt er naar betrokkenen geluisterd, maar een VPK zal toch zijn eigen plan trekken.

Sommige mensen zeggen ehbo-er te zijn, blijken ze ergens in 1980 een cursusje te hebben bijgewoond. Ik had zelfs eens iemand die zich bekend maakte als zijnde MMT-VPK...na even doorvragen viel ie al gauw door de mand.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2010, 11:53:27
Gelukkig weet jij het het best ;) Beetje openstaan voor nieuwe ideeën aub.

Ik ben nog steeds van mening dat tensiemeting erg handig kan zijn bij bijv. ongevallen op evenementen. Het is een extra stukje dat als symptoom kan bijdragen aan een (snellere) diagnose. Zou het geen optie zijn om het een vrijwillige vaardigheid te maken? Ik ken veel fanatieke EHBO'ers (volgens mij ben jij er ook een van, Peter ;)) die wel extra vaardigheden zouden willen leren en dan vind ik tensiemeting een goede optie, naast de basisvaardigheden die men al leert op de cursussen.

Wanneer er een zeer ernstige en acute situatie ontstaat waar de ambulancebemanning veel aan het hoofd heeft, kunnen zij de tensiemeting even voor lief nemen, omdat de EHBO'er dit al gedaan heeft. Misschien dan niet heel betrouwbaar, maar wanneer deze bijv. erg laag is heb je al meer informatie. Verder zijn er op evenementen voor zover ik weet meerdere EHBO'ers tegelijk bezig, dus is er vast wel iemand die tijd heeft om tussendoor een tensiemeting te doen.

Jouw stelling is dat het in de basis opleiding moet...,  En daar ben ik absoluut tegen..  Als je een extra aparte gevordere  training volgt, zoals een first responder training heb ik daar geen bezwaar tegen...


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #15 Gepost op: 9 juni 2010, 12:01:27
Jouw stelling is dat het in de basis opleiding moet...,  En daar ben ik absoluut tegen..  Als je een extra aparte gevordere  training volgt, zoals een first responder training heb ik daar geen bezwaar tegen...

Dan is mijn volgende vraag, aangezien jij volgens mij wel aardig thuis bent in dat wereldje: is daar een beetje animo voor?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #16 Gepost op: 9 juni 2010, 12:25:42
Ik sluit mij aan bij Delta
een tensie geeft je veel informatie, maar je moet ook de theorie (achtergrond) en de ervaring hebben.
en in de C voel je de pols, is hij goed gevuld en je voelt hem, heb je in ieder geval een systole boven de 90 ;)
(ter goedkope informatie)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 9 juni 2010, 12:43:53
Voor uitgebreider First Responder opleiding, ja zeker daar is een absolute markt voor...

Daar zijn er al een paar van op de markt.. en vele extra modules...  

Mijn zorg bij dit soort opleidingen is het volgende :  Als je je rijbewijs hebt gehaald, en daarna nooit meer echt rijd, hoe goed ben je dan in 4x4 rijden...

Dus hoe word je echt bekwaam, na een gevolgde training. Dat betekend dat je eigenlijk voor veel zaken stages moet volgen, om zelfs hier praktijkervaring op doet..

Veel mensen willen wel extra leren, maar zijn vaak niet bereid om daarvoor te betalen, en ook de daarbij behorende consequenties te hebben, dat je regelmatig blijft oefenen, en praktijk ervaring op doen..  De tijds investering die er bij hoort is minimaal 40 uur trainen, en minimaal 14 dagen praktijk ervaring, waar je daadwerkelijk de handelingen meer malen heb moeten uitvoeren.. Dan heb ik dus over een geheel first responder pakket, inclusief zuurstof, wervelletsels.. etc..etc..

Ik heb inmiddels 8 jaar ervaringen met dit soort opleidingen. Je merkt dat70% van  cursisten die niet aanvullend trainen, en praktijk ervaring opdoen, na een jaar, eigenlijk niet voldoende bekwaam meer zijn..   En dat moet je in overwegingen meenemen, als aanbieder van dit soort opleidingen..

In een van de organisatie waar ik actief ben, trainen mensen 150 uur per jaar, en doen ze ongeveer 12 en 24 dagen per jaar praktijk ervaring op en hebben we meer dan 80 evenementendagen en per jaar meer dan 150 incidenten.. waaronder ook ernstige trauma's   Na ruim 5 jaar, is het  bloeddruk meten, slechts bij 8 incidenten nodig geweest (en zelfs daar kan je een vraagteken bijzetten).  

Als de ambulancedienst komt, is het bloeddruk meten, gewoon een onderdeel van het aansluiten op de patienten monitor, en nauwelijks een vertragende factor..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #18 Gepost op: 9 juni 2010, 12:44:17
En wat zou een FR meer mogen dan een ehbo er?
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #19 Gepost op: 9 juni 2010, 12:48:59
En wat zou een FR meer mogen dan een ehbo er?
Qua bevoegdheden niets, het is alleen aanvullende scholing, kennis en evt. materiaal.


Ik heb inmiddels 8 jaar ervaringen met dit soort opleidingen. Je merkt dat70% van  cursisten die niet aanvullend trainen, en praktijk ervaring opdoen, na een jaar, eigenlijk niet voldoende bekwaam meer zijn..   En dat moet je in overwegingen meenemen, als aanbieder van dit soort opleidingen..
Is het dan niet makkelijk te regelen, net als de jaarlijkse bijscholing van de standaard EHBO-cursussen?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..