Maar jij geeft ook al aan Peter, dat bij jullie een wedstrijd arts aanwezig is.
Corrigeer me als ik het verkeerd zie:
Jullie verhuren je aan een evenement, in dat totaal pakket behoord dan ook een arts (of wellicht ook wel verpleegkundigen)
vanuit de competenties die je mag verwachten van een arts of verpleegkundige , zit ook de klinische expertise en de theoretische onderbouwing om wat te doen met parameters.
Ik vind dat toch anders dan de gemiddelde ehbo vereniging of rk vereniging, daar tegenover zet ik mijn eerder beschreven argumenten
Wij gebruiken een andere functiebenaming behorende de bevoegdheden.. Er zijn bij ons verpleegkundigen, en ehbo-ers die het wel mogen doen, die hebben een vrij pittige aanvullende training en ervaring gehad.. En er zijn verpleegkundigen en ebho-ers die het niet mogen doen.. Die hebben de specifieke training nog niet afgerond.. Elke incident word geregistreerd, en zijn er bijzondere verrichtingen gedaan.. dan moet men dat in de rapportage uitleggen.. Dat geld ook voor de wedstrijdarts die afwijkende medicatie geeft... (De vervolgketen kan daar namelijk last van hebben..)
In onze setting, is een bloeddruk meten, in 98% vaak de grootste kolder, tijdverlies, en zelfs beschik je over alle kennis, heb je in de eerste 10 minuten na aanvang incident vaak nog veel meer te doen, die belangrijker zijn dan dat....
Ik ken hellaas genoeg voorbeelden van incidenten, waarin mensen met zeer hoge verdenking van wervelletsel, gewoon onnodig in de stabiele zijliiging worden gelegd.. Er is naar mijn bescheiden mening nog veel te verbeteren in EHBO onderwijs, en zeker voor gevorderde groepen zoals die bij risico-volle evenementen staan..
Wanneer je werkt in volkomen gecontrolleerde omgeving, vrij van lawaai, zoals een professionele eerste hulppost, heb ik er geen bezwaar tegen dat een ehbo-er die aanvullende getraind is.. een keertje bloeddruk meet en de gevonden waarden op een formuliertje noteert...
Echter in de context van de vraagsteller, levert het echt geen tijdswinst op..