Het is lastig te nuanceren, als een groep alleen de eenheidsworst EHBO-er kent, en andere vormen van EHBO al bij voorbaat in de "BAN"doet...
Daarnaast kan je EHBO-ers alles leren.. maar je word pas competent en hebt pas zelfstandig beoordelingvermogen, als je voldoende praktijk ervaring op doet en meer dan een cursusje van 21 uur volgt en daarna hooguit alleen praktijk ervaring opdoet bij evenementen waarbij denksport de voornaamste skills is die word beoefent..
Je kan iedereen leren om bloeddruk te meten onder verschillende omstandigheden.., echter de nuance verplicht je dan ook te zeggen, dat er dan in de zelfde lestijd, misschien wel veel nuttigere zaken te leren zijn, die nu bij de basis ver onder mijn referentie kader voor een gevordere eerste hulpverlener zijn..
Ik denk dat als je wilt nuanceren, dat al begint met gebruik van correcte terminologie...
Met de term "gemiddelde ehbo-er", word vaak de basis oranje kruis opgeleide ehbo-er bedoeld, die vaak niet meer dan 21 uur opleiding heeft gehad en misschien een per haar herhalingslessen van dezelfde stof heeft gehad..
Anders opgeleide ehbo-ers "Medic First Aid, First AId International, of EFR, DAN of LPEV" leren vaak meer vaardigheden dan bij het Oranje Kruis.
Daarnaast is basis eerste hulp opleidingen gericht op passantenhulpverlening, en dat betekend dat je voor "eerste hulp bij evenementenhulpverlening", of "eerste hulp voor standwachten" of "eerste hulp op een reddingsboot" of "Eerste Hulp bij complexe industrieomgevingen" vaak nog andere vaardigheden moet bezitten..
Dus als je al naar vaardigheden kijkt, moet je al kijken in welke omgevingen word dat toegepast..
Dus afgezien van de opleidingsaanbieder, opleidingsniveau en beoefen en vaardigheidsniveau, is er ook nog essentieel onderscheid naar "passantenhulpverlening", en "eerste hulp dienstverlening". Dat betekend dat iets wat je als passant eenvoudig kan doen, dat je in kader van dienstverleningsaansprakelijkheid, als dienstverlener nog eens goed moet kijken of de uitvoeringsvariant die je als passant doet, niet aangepast moet worden als je als "eerste hulp-dienstverlener" actief bent..
Ik ken "eerste hulpverleners", die via internet een cursusje hebben gedaan, en een praktijk middag doen.. en ik ken ook "Eerste Hulpverleners" die meer dan 150 uur per jaar trainen, en die zelfstandig "zuurstof geven, ballonbeademing beoefenen, en met hun team iemand op een verantwoorde manier een multi-trauma patient gestabiliseerd op een wervelplank aan de ambulancedienst aanbieden.. tja beide zijn in technische zin "Lekenhulpverleners".
Tussen deze twee uitersten zijn er nog vele wegen naar rome..
Eerste Hulp is allang geen eenheidsworst meer.. en dat maakt dat referentiekaders erg verschillend en elke nuance vergt dus meer uitleg..
(ik hoop dat ik het genuanceerd genoeg gebracht hebt..)