Die situatie heb je bij een groot evenement toch ook ? professionals en ehbo'ers op de zelfde post ?
Zoals ik al eerder aangaf (maar wat schijnbaar niemand onder ogen wil zien omdat het niet in het redeneerstraatje past) is dat het in de praktijk heel goed kan werken.
Jacques, natuurlijk kan het, en mijn redeneer straatje, is alleen gebasseerd op, dat wil je het mensen leren, dat ze ook competent moeten blijven.. en veel met de materie bezig moeten zijn.. Bij vele grote evenementen, werken Ehbo-ers en artsen, verpleegkundigen samen.. en het is nu ook weer niet zo enorm kritische handeling, en er zijn altijd nog meer mensen in de hulpverleningsketen, die jouw werk nog een keer ruimschoots overdoen en controleren.. helemaal niets mis mee..
Mijn pleidooi, na 5 jaar verantwoordelijk te zijn voor een groep zeer gemotiveerde vrijwilligers, is dat dit vaak een niet zinvolle handeling is op dat moment.. En dat de ehbo-ers vaak nog meer belangrijker zaken kunnen doen, waar aan de patient meer heeft..
Aan de andere kant , om een ehbo-er die dit wil leren,kan dat best... en dan zoek ik het liever een in slimmer oplossing, die voor meer weinig geld te organiseren valt.. Nog sexier oplossingen zijn ook al voor "weinig" geld te organiseren.. tja, wil je dat ?
Er zijn inmiddels zelfs patientenmonitoren nieuw rond de 1500 euro, met ethernet aansluiting, met 5 kanaals ECG, automatische bloeddrukmeter, saturatie meter, die elke ehbo-er met een klein beetje training zo kan aansluiten en starten.. en waarbij er op een remote locatie, (ziekenhuis cardiologie) gewoon mee kunnen kijken op een PC.. en voor een 500 euro meer, heb je zelfs een 12 kanaals.., Scherm output word zo door gestuurd (beveiligde IP verbinding) naar welke plek maar een interventiecarioloog is..
En daarna roept de interventie cardioloog, oow de connector zit niet goed, start nog eens een kan je de NIBP nog een keer starten en een gemiddelde van drie metingen automatisch laten uitvoeren.. EHBO-er drukt op knoppie en klaar is kees.. En als je wilt, doe je er nog een IP camera er bij..
Erg simpel te organiseren.. kost alleen wat geld en wat training. echter elke EHBO-er kan je dat leren.. en de intepretatie laat je over aan de doktor, (die eventueel op afstand is..).
toevallig werk dit nu uit, voor een andere opdrachtgever, dus we gaan daar binnenkort mee expermenteren..
Ik heb trouwens sinds kort ervaring met een digitale bloeddrukmeter "Omron MIT Elite Plus IntelliSense"..
.
Eindelijk een zeer compacte digitale bloeddruk meter, die zeer robuust is, en zo simpel ingebruik, dat niemand er iets mee mis kan doen.. behalve de manchet niet goed aanleggen.. en zelfs dat is echt niet moeilijk.