Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 59472 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #130 Gepost op: 20 september 2010, 19:50:38
Als je nooit een bloeddruk meet (en een doorsnee EHBO-er doet dit niet), dan moet je het niet doen.
Het goed meten is met de manuele meter voor sommige verpleegkunde studenten al lastig om aan te leren.
En dan kunnen ze de hele dag oefenen!!

Kijk, het apparaatje is iedereen te leren... Maar dan nog: Juiste maat tensieband, niet te strak, niet te dikke kleding eronder, enz...

En dan komt het interpreteren er nog bij. Dus voor EHBO-ers, hoe leuk dit er misschien bij is, moet je dit niet willen.
Daarbij zijn de situaties die gaan voorkomen waarbij deze handeling nut heeft voor de doorsnee EHBO-er zeldzaam.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #131 Gepost op: 20 september 2010, 21:36:26
Ik zei dus bewust BEWAKEN en niet interpreteren.
Als een EHBO-er voorafgaande de bewaking bepaalde referentie waarden krijgt van de verpleegkundige of arts en slechts gaat waarschuwen als de waarde beneden of boven een afgesproken waarde komt, wat is er dan mis met het bewaken door EHBO-ers van bloeddruk?

Alles draait om afspraken, instructies en training.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #132 Gepost op: 21 september 2010, 17:00:05
Ik denk dat EHBO'ers inderdaad wel in staat zijn om de bloeddruk te bewaken. Mits onder directe (dus in het bijzijn) van een arts of verpleegkundige, ala SIGMA dus.

Hiervoor moeten zij dan echter wel eerst een competentie toets afleggen. Als er EHBO'ers zijn die dit op eigen initiatief als aanvullende competentie willen halen lijkt het mij dat het moet kunnen. Ik zou het echter nooit in het basis pakket stoppen. Voor veel mensen is dit al redelijk veel en als je er niet genoeg in geïnteresseerd bent zou ik niet weten waarom iemand het moet leren.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #133 Gepost op: 22 september 2010, 11:07:15
Mits onder directe (dus in het bijzijn) van een arts of verpleegkundige, ala SIGMA dus.

ala SIGMA dus  :D

Nu gaan we toch niet de SIGMA een beetje op een voetstuk zetten... of wel?
SIGMA is absoluut niet gelijkwaardig aan arts/verpleegkundige en leren louter assisterende vaardigheden.
Ook zij komen dit in de praktijk gewoon te weinig tegen.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #134 Gepost op: 22 september 2010, 11:30:35
ala SIGMA dus  :D

Nu gaan we toch niet de SIGMA een beetje op een voetstuk zetten... of wel?
SIGMA is absoluut niet gelijkwaardig aan arts/verpleegkundige en leren louter assisterende vaardigheden.
Ook zij komen dit in de praktijk gewoon te weinig tegen.

Denk dat er bedoeld wordt dat het wel kan, mits onder begeleiding en supervisie van een arts/verpleegkundige. Net zoals dat bij het SIGMA gebeurd.
En ik weet dat het SIGMA geen artsen of verpleegkundigen zijn, maar wat is er mis mee?
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #135 Gepost op: 22 september 2010, 13:37:38
waarschuwen als de waarde beneden of boven een afgesproken waarde komt

Als je al in een situatie/evenement komt waarin monitoring van bloeddruk vereist is, hoor je gewoon apparatuur te hebben die o.a. met interval de NIBP kan meten. Toevallig kun je op deze apparaten de acceptabele onder/bovengrens instellen. Dus of je nou een waarschuwingssignaal hebt of een EHBOer die verteld dat er afwijkende waarde ontstaat. Ik heb liever dat de EHBOer inziet dat iemand beter even door een arts gezien wordt, dan dat hij voor een apparaat invalt. Je moet geen werkgelegenheid creeren waar het niet nodig is.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #136 Gepost op: 22 september 2010, 15:25:04
???

Ja en dan zeg je nu dus precies het zelfde als ik al zei.
Of was er nog iets dat ik niet getypt had en jij wel???
Ik snap het even niet meer :-\

Bianca



<< Jip en Janneke mode >> ON
Het is zo simpel ...
Een van de eerste dingen die je leert bij een EHBO opleiding is te alarmeren.
Je vraagt dus om professionals die het van je (moeten) overnemen.  8)
Gemiddeld staan zij binnen 15 minuten bij je op de stoep.
Deze professionals hebben van alles bij zich ... bloeddrukmeter, houd-de-luchtweg-vrij pijpjes, kastje voor het hart, zuurstoftank, oranje plank met rare hoofdblokken, brandblusser en noem het maar op.  :P
<< Jip en Janneke mode >> OFF

Het heeft in die paar minuten geen zin om allerlei soorten extra metingen uit te voeren.
Je hebt er als EHBO-er domweg geen tijd voor, zeker niet in een ongecontroleerde omgeving.
Met de allerbelangrijkste meting, de ademhalingsfrequentie, heeft een gemiddelde EHBO-er al moeite.
In en ongevalssituatie of levensbedreigende stoornis is het voor de EHBO-er veel belangrijker om de symptomen en tekens (verschijnselen) door te geven aan de professionals.
Ben je in een buiten gebied of zijn er extreme vertragingen voor de ambulance, dan pas zou een EHBO-er sommige handelingen in overweging kunnen nemen.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #137 Gepost op: 22 september 2010, 15:35:35
Hoeveel ( gewone ) ehbo ers draaien grote evenementen??? ::)
Oke dat Arend en ik wel vaker op grote evenementen staan wil niet zeggen dat de rest van de ehbo en rode kruis verenigingen daar ook komen ;)

De grootste groep mensen met een ehbo diploma heeft het omdat hij wil weten wat hij moet doen als er iets gebeurd met iemand in zijn/ haar omgeving.
En niet om evenementen / inzetten te draaien.
Daarom heeft het geen meer waarde om deze mensen het aan te gaan leren.
ALS  ze het zouden willen leren dan kunnen ze dat gaan doen door extra opleidingen te gaan volgen NA hun ehbo opleiding.
Bianca


Die situatie heb je bij een groot evenement toch ook ? professionals en ehbo'ers op de zelfde post ?

Zoals ik al eerder aangaf (maar wat schijnbaar niemand onder ogen wil zien omdat het niet in het redeneerstraatje past) is dat het in de praktijk heel goed kan werken.


Medicales

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • Help(t) hulpverleners helpen!
    • www.medicales.nl
Reactie #138 Gepost op: 10 juni 2011, 23:00:12
Het is belangrijk de eerste hulp zo toegankelijk mogelijk te houden. Wanneer je niet op beroepsbasis met eerste hulp bezig bent, lijkt het mij geen meerwaarde hebben en zeker niet iets voor de basiscursus eerste hulp.
Medicales is een jong en innoverend bedrijf, dat zich richt op het geven van opleidingen in hulpverlening (EHBO, Eerste Hulp aan Kinderen, EHBDu, immo


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #139 Gepost op: 12 juni 2011, 10:50:38
Je behandelt het slachtoffer, niet de getalletjes. In de basis is er zeker geen plaats voor het meten van bloeddruk. In de aanvullende opleidingen (behalve SIGMA) voor Eerstehulpverleners is het nog maar de vraag of het meten zoveel meerwaarde heeft, aangezien je weinig middelen hebt om wat met je waarde te doen.