Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 59454 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #140 Gepost op: 12 juni 2011, 15:24:57
Ik heb toch al diverse praktijk situaties, waarbij de getalletjes prima zijn, waarbij het slachtoffer toch een gescheurde milt had en toch al de eerste verschijnselen van shock..


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #141 Gepost op: 12 juni 2011, 15:34:49
Dan heb je niet naar de juiste getalletjes gekeken  ;D
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #142 Gepost op: 12 juni 2011, 15:52:55
Dan heb je niet naar de juiste getalletjes gekeken  ;D

Wel eens gehoord van compensatiemechanismes, Casus uit onze recente verleden

Kind ongeveer 11 jaar; gevallen, stuur in buik, laag energetisch ongevalletje, was zelf naar de kant gelopen.
Klaagt alleen over links boven in de buik pijn., ziet een beetje bleek, en is alleen zeer rustig..

Druk en loslaat pijn in de buik, ter hoogte van milt.  Bloeddrukwaarden, 3x gemeten, (elke gemiddelde van drie metingen) 120/80 contant, harstslag 71 constant gedurende metingen, saturatiewaarden 98% gedurende gehele tijd.

Juist bij kinderen, komt dit mechanisme voor..  en dat kunnen ze voor een langere tijd volhouden, en dat zakt alles met een rap tempo in en dan heb je rapen gaar..


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #143 Gepost op: 12 juni 2011, 18:21:54
Ik heb toch al diverse praktijk situaties, waarbij de getalletjes prima zijn, waarbij het slachtoffer toch een gescheurde milt had en toch al de eerste verschijnselen van shock..

Als iemand al de eerste verschijnselen van shock heeft (en zeker een kind!!)...waarom zou je dan een tensie willen hebben?? Heeft geen enkele meerwaarde....aan het klinisch beeld heb je dan voldoende.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #144 Gepost op: 12 juni 2011, 20:04:25
Wel eens gehoord van compensatiemechanismes, Casus uit onze recente verleden

Kind ongeveer 11 jaar; gevallen, stuur in buik, laag energetisch ongevalletje, was zelf naar de kant gelopen.
Klaagt alleen over links boven in de buik pijn., ziet een beetje bleek, en is alleen zeer rustig..

Druk en loslaat pijn in de buik, ter hoogte van milt.  Bloeddrukwaarden, 3x gemeten, (elke gemiddelde van drie metingen) 120/80 contant, harstslag 71 constant gedurende metingen, saturatiewaarden 98% gedurende gehele tijd.

Juist bij kinderen, komt dit mechanisme voor..  en dat kunnen ze voor een langere tijd volhouden, en dat zakt alles met een rap tempo in en dan heb je rapen gaar..

Zoals ik al zeg: dan heb je naar de verkeerde getalletjes gekeken. En daarom heb je niet bijster veel aan een bloeddrukmeter (en al helemaal niets aan een saturatiemeter!). Ben het ook eens met Pleegje: als er al shockverschijnselen zijn moet je al helemaal geen bloeddruk gaan meten.
Arts  www.alphalog.nl


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #145 Gepost op: 12 juni 2011, 21:12:31
Iedere vorm van metingen is een bevestiging of ontkenning van wat je vermoedt, je klinische blik dus. Ook kun je hiermee kijken naar wat je bereikt met de therapie die je geeft.

Of dit in EHBO land nuttig is? Misschien. Is het bij voorbaat nutteloos? absoluut niet.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #146 Gepost op: 12 juni 2011, 23:26:23
Als iemand al de eerste verschijnselen van shock heeft (en zeker een kind!!)...waarom zou je dan een tensie willen hebben?? Heeft geen enkele meerwaarde....aan het klinisch beeld heb je dan voldoende.

Dat wil je niet.... dat is ook niet een punt..   Niet iedereen die bleek is, heeft shock..  Door deze medic was gekozen om de patient aan de monitor te leggen..    
En daar viel dit bij op..

Als je mijn vorige berichten gelezen hebt, ben ik er geen voorstander van...


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #147 Gepost op: 13 juni 2011, 11:55:25
Dat wil je niet.... dat is ook niet een punt..   Niet iedereen die bleek is, heeft shock..  Door deze medic was gekozen om de patient aan de monitor te leggen..    
En daar viel dit bij op..

Als je mijn vorige berichten gelezen hebt, ben ik er geen voorstander van...
Maar in jouw casus is er een medic aanwezig. Wat is die medic: arts, verpleegkundige, first responder of EHBO'er?
Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal welke kant je op wil met die casus. Zoals ik al zei; je behandelt een slachtoffer, niet de getallen.
De compensatiemechanismen die je noemt kan je herkennen, zonder daarbij enige monitor nodig te hebben.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #148 Gepost op: 13 juni 2011, 11:58:19
Iedere vorm van metingen is een bevestiging of ontkenning van wat je vermoedt, je klinische blik dus.
...
Mooi gezegd. Wel met de kanttekening dat je de afweging of het bevestigend of ontkennend werkt moet kunnen maken aan de hand van ervaring en achtergrondkennis.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #149 Gepost op: 13 juni 2011, 13:29:57
Mijn punt wat ter verduidelijking ter illustratie met deze casus, dat de waarden die je vind, vaak niet veel zeggen..

Delta zegt terrecht, dat je kijkt naar de verkeerde getalletjes, en pleegje doet daar nog z'n plasje over heen..

In de basis EHBO heb je niet veel aan, en verleid tot onnodige handelingen, en verleid tot verkeerde conclusies..  Ik bevestig daarmee mijn argumenten die ik al eerder had genoemd..

Iemand een kunstje leren is niet moeilijk, daar heb ik ook bezwaar tegen..  wel tegen het feit, dat zonder voldoende training, oefening, en praktijk ervaring onder begeleiding dat EHBO-ers dit doen, en als mensen met een zelfstandig beoordelingsvermogen rond lopen..

Praktijk ervaring en Zelfstandig beoordelingsvermogen kun je niet leren met een korte training en kun je ook niet kopen..