Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 58379 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #160 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:00:52
Als je een slachtoffer rustig krijgt / kunt houden dan daalt de bloeddruk meestal en dat is er gunstig voor het slachtoffer.
Dus we zijn niet zover van topic afgedwaald


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #161 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:36:35
Eerst maar eens zorgen voor verbetering van de uitgevoerde technieken en vaardigheden, het juist uitvragen en het juist uitvoeren. Het sociale aspect moet daarbij zeker meegenomen worden, maar is niet de hoofdzaak.

Maar goed, dit gaat wel erg ver off-topic.

Niet echt off-topic. Waarom zou je een eerste hulpverlener een trucje leren (waarvan de meerwaarde voor hem/haar minimaal is) terwijl er vast en zeker op andere gebieden nog een hoop te verbeteren is. Kun je beter hulpverleners bijspijkeren op gebied van cardiale problemen, handelen bij benauwdheid, enz.
Dat zijn toch de dingen waar menig eerste hulpverlener lastig omgang mee weet.

@EHBO'er, als je een slachtoffer rustig krijgt, dan zal dat vast effect hebben op de bloeddruk. Maar in hoeverre is dan de bloeddruk een probleem als je deze dalende wilt hebben?
Ik denk dat je dan alweer meer moet weten. Wat is de normale bloeddruk, geschiedenis slachtoffer, enz... En dat gaat dan weer net te ver voor de gemiddelde eerste hulpverlener die er in het dagelijkse leven niks mee te maken heeft.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #162 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:53:41
Als je een slachtoffer rustig krijgt / kunt houden dan daalt de bloeddruk meestal en dat is er gunstig voor het slachtoffer.
Dus we zijn niet zover van topic afgedwaald
In de eerste hulp zal de bloeddruk eerder te laag zijn dan te hoog.

Je bovenstaande argumentatie vind ik gevaarlijk. Een hoge bloeddruk kan ook een goede reden hebben, zoals bij hersenletsels. Dat is geen juist argument voor het sociale aspect van eerste hulp, de bloeddruk verlagen.  ???


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #163 Gepost op: 1 september 2011, 10:33:36
In de eerste hulp zal de bloeddruk eerder te laag zijn dan te hoog.

Je bovenstaande argumentatie vind ik gevaarlijk. Een hoge bloeddruk kan ook een goede reden hebben, zoals bij hersenletsels. Dat is geen juist argument voor het sociale aspect van eerste hulp, de bloeddruk verlagen.  ???

Goede opmerking. Een bloeddruk verhogen is niet zo moeilijk, maar het verlagen ervan moet je enorm goed oppassen!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #164 Gepost op: 7 september 2011, 00:36:04
98uiye

Het doel is het geruststellen van het slachtoffer, met als mogelijk gevolg een bloeddruk daling.
Wat ik wel regelmatig doe, als dat in mijn ogen zinnig is, is de hartslag tellen.

Ik heb overigens ruime ervaring gekregen met bloeddrukmeters.
Mijn vrouw kreeg op vakantie een bloedneus die wilde stelpen. Verder functioneerde ze normaal.
Uiteindelijk werd de diagnose gesteld en bleek mijn vrouw een hypertensive crisis (dik over de 300 over 170) had. Na dat ze uit het ziekenhuis ontslagen werd, moest de bloeddruk een aantal malen per dag gemeten worden. Dat zegt iets, een enkele meting zegt niets.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #165 Gepost op: 7 september 2011, 09:55:38
98uiye

Het doel is het geruststellen van het slachtoffer, met als mogelijk gevolg een bloeddruk daling.
...

Dat is niet wat je eerder opschreef, daaruit kon ik opmaken dat je als doel hebt de bloeddruk te verlagen. Dat is in de meeste gevallen niet wenselijk op straat!

...
Ik heb overigens ruime ervaring gekregen met bloeddrukmeters.
Mijn vrouw kreeg op vakantie een bloedneus die wilde stelpen. Verder functioneerde ze normaal.
Uiteindelijk werd de diagnose gesteld en bleek mijn vrouw een hypertensive crisis (dik over de 300 over 170) had. Na dat ze uit het ziekenhuis ontslagen werd, moest de bloeddruk een aantal malen per dag gemeten worden. Dat zegt iets, een enkele meting zegt niets.
Het feit dat je weet hoe je een bloeddrukmeting uitvoert is mooi. Maar de interpretatie van de gevonden waarde in een acute situatie bij een slachtoffer dat je niet kent is iets heel anders. Dat is zonder medische opleiding een risicovolle onderneming.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #166 Gepost op: 7 september 2011, 11:18:14
Bloeddruk opmeten is niet moeilijk. Het beoordelen ervan en de oorzaak achterhalen van een afwijkende bloeddruk wel. Daarvoor moet je ervaring in hebben. Die ervaring missen Ehbo'ers.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #167 Gepost op: 7 september 2011, 21:24:17
Daarvoor moet je ervaring in hebben...
En een (medische) opleiding over de fysiologie en pathologie rondom hemodynamiek.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #168 Gepost op: 8 september 2011, 17:46:57
En een (medische) opleiding over de fysiologie en pathologie rondom hemodynamiek.

... en zelf patiënten zien, bloeddrukken meten, deze interpreteren naar de omstandigheden, enz enz


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #169 Gepost op: 9 september 2011, 11:48:02
Bloeddruk opmeten is niet moeilijk. Het beoordelen ervan en de oorzaak achterhalen van een afwijkende bloeddruk wel. Daarvoor moet je ervaring in hebben. Die ervaring missen Ehbo'ers.

precies..  en om ervaring op te doen, en te leren wat buiten de "verschillende basis boekjes" gaat moeten ze extra trainen, extra praktijk ervaring opdoen, en gecoached en begeleid worden ook na de cursus..   Dus dit hoort dus niet in de basis cursus thuis..

Maar in de categorie medisch asisterende handelingen, kan dit geen kwaad, om dit aan gevorderde eerste hulpverleners te leren..  Door dit te leren zeker aan specifieke doelgroepen in vervolg, motiveer je mensen om hun basis te verbreden, en meer praktijk ervaring op te gaan doen...