Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO

Auteur Topic: Tensie/bloeddruk meten in basis EHBO  (gelezen 58346 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #170 Gepost op: 9 september 2011, 17:14:07
precies..  en om ervaring op te doen, en te leren wat buiten de "verschillende basis boekjes" gaat moeten ze extra trainen, extra praktijk ervaring opdoen, en gecoached en begeleid worden ook na de cursus..   Dus dit hoort dus niet in de basis cursus thuis..

Maar in de categorie medisch asisterende handelingen, kan dit geen kwaad, om dit aan gevorderde eerste hulpverleners te leren..  Door dit te leren zeker aan specifieke doelgroepen in vervolg, motiveer je mensen om hun basis te verbreden, en meer praktijk ervaring op te gaan doen...
Het aanleren van de vaardigheid is 1, de interpretatie heel wat anders. Dat laatste hoort niet onder de medisch assisterende vaardigheden. Er moet dus een medisch geschoolde supervisor zijn die de waarde kan interpreteren.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #171 Gepost op: 9 september 2011, 18:21:35
Het aanleren van de vaardigheid is 1, de interpretatie heel wat anders. Dat laatste hoort niet onder de medisch assisterende vaardigheden. Er moet dus een medisch geschoolde supervisor zijn die de waarde kan interpreteren.

We zijn het eens..
het is trouwens een stuk in de geavanceerde ehbo vaardigheden in het Rode Kruis lesstof..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #172 Gepost op: 1 oktober 2011, 00:29:16
Mag het? Ja, het is geen voorbehouden handeling. Is het een goed idee? Nee, de handeling is al lastig zat en de interpretatie is zonder minimaal basale medische opleiding niet te doen. Bovendien is er geen consequentie in de EHBO in de behandeling/alarmeren.

Ik ben het met Delta eens, het is binnen de eerste hulp een zinloze handeling


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #173 Gepost op: 1 oktober 2011, 12:40:13
Het is inderdaad een zinloze handeling binnen de setting van EHBO. Het heeft geen enkele zin of meerwaarde. Het meten van de bloeddruk door een Eerste Hulpverlener leidt bovendien enorm af van de werkelijke taak en toegevoegde waarde als Eerste Hulp Bij Ongelukken.

Die hulp is van onschatbare waarde voor een slachtoffer en voor de professional. EHBO moet daarom vooral eenvoudig en doeltreffend zijn zodat iedereen die hulp aan een medeburger kan verlenen. Dat is vaak al lastig zat!

Expert


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #174 Gepost op: 1 oktober 2011, 16:37:39
Lees even met enige verbazing sommige reacties.
RR meten is makkelijk te leren en te doen?
Als je al zodenkt, begin er NIET aan!

Hoeveel kans op een mismeting heb je niet? en die dan gaan doorgeven aan de GMK/Ambu.
Schoenmaker hou je bij de leest


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #175 Gepost op: 1 oktober 2011, 20:54:33
Lees even met enige verbazing sommige reacties.
RR meten is makkelijk te leren en te doen?
Als je al zodenkt, begin er NIET aan!

Hoeveel kans op een mismeting heb je niet? en die dan gaan doorgeven aan de GMK/Ambu.
Schoenmaker hou je bij de leest
Hoeveel meetfouten maken verpleegkundigen en artsen? 0 ?  098uo
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #176 Gepost op: 2 oktober 2011, 09:41:32
Volgens mij hebben we het hier over ehbo`ers.
Of voelen zij zich verpleegkundige/arts 098uo


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #177 Gepost op: 2 oktober 2011, 12:44:21
Het is inderdaad een zinloze handeling binnen de setting van EHBO. Het heeft geen enkele zin of meerwaarde. Het meten van de bloeddruk door een Eerste Hulpverlener leidt bovendien enorm af van de werkelijke taak en toegevoegde waarde als Eerste Hulp Bij Ongelukken.

Die hulp is van onschatbare waarde voor een slachtoffer en voor de professional. EHBO moet daarom vooral eenvoudig en doeltreffend zijn zodat iedereen die hulp aan een medeburger kan verlenen. Dat is vaak al lastig zat!

Expert

Met alle respect "de setting van de EHBO" bestaat niet...  Er zijn zelfs vele verschillende standaards in de Eerste Hulp wereld en eerste hulpverleners komen voort in vele vormen en in vele verschillende omgevingen, met heel veel verschillende risico-factoren..

Wat de meesten bedoelen is de basis Eerste Hulp in passantenhulpverlening En daar is iedereen het volkomen met je eens .. Ook ik..

Echter er zijn ook genoeg "gevorderde" groepen in de eerste hulpwereld, waarin je binnen de juiste context en met veel extra training dit soort technieken wel leren..

Je kan je afvragen of dit altijd zinvol is..  Echter bij wet en regelgeving voor een aantal Eerste Hulp omgevingen waarin deze vaardigheden beheerst moeten worden..

Medische trainingen Zeevarenden
MAD-A (medische assistentie bij duiken) en MAD-B opleidingen

Deze mensen hebben geen BIG-registratie, of anderzijds medische achtergrond.. echter krijgen na hun basis EHBO een zeer uitgebreide training, inclusief ziekenhuis en extra-murale stages..

Daarnaast kan je ook denken aan vormen van evenementen hulpverlening..  grote eerste hulpposten op bouwlocaties..


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #178 Gepost op: 2 oktober 2011, 16:54:16
Hoeveel meetfouten maken verpleegkundigen en artsen? 0 ?  098uo
Ook die maken meetfouten. Er is zelfs een variatie tussen verschillende metingen bij 1 persoon door 1 arts/vpk, ook is er variatie tussen metingen door verschillende artsen/vpk bij 1 persoon. Zij hebben het in ieder geval lege artis aangeleerd.

Het meten van bloeddruk is best te leren, als je maar veel oefent en het juist aangeleerd krijgt. De waarde interpeteren is wat anders. Dat is niet voor de EHBO'er weggelegd, het meten is daarom een zinloze handeling. De MKA/ambupleeg weet daarnaast niet of de handeling juist is uitgevoerd en of de waarde betrouwbaar is. Het hoort niet in de EHBO thuis


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #179 Gepost op: 2 oktober 2011, 17:40:29
Ik ben nu zelf 7 jaar EHBO'er
nog nooit iets gedaan met bloeddruk metingen, en dat wil ik ook niet
ik laat dat liever aan de meer getrainde mensen over (ambu , eerstehulp zh , huisarts)
laat mij maar gewoon die pleister plakken op die zere plek
en vermoei me niet met dingen waar ik verder toch niets aan heb
tenzij ik er zelf voor kies om een opleiding tot verpleegkundige ofzo te volgen
dan is het mijn eigen keuze
maar om zoiets in de basis/gevorderden cursus EHBO te geven lijkt mij geen goed plan iig
laat dit aapje gewoon zijn kunstjes doen tot de prof aanwezig is
die zullen meer verstand van zaken hebben omdat ze zelf gekozen hebben voor dat beroep
nogmaals , val de amateur niet lastig met dingen die door een prof gedaan moeten worden

my 2 cents

groet
Willem
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl