Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers

Auteur Topic: Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers  (gelezen 29521 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rover1

  • Gast
Gepost op: 15 juni 2004, 11:52:45
DE arts kent zijn zwijgplicht en beroepsgeheim, verpleegkundigen beroepsethiek en geheimhoudingsplicht, en wij EHBO-ers doen het uit eigen plichtsbesef.

Maar is er ergens regelgeving hierover voor EHBO-ers?
HEbben wij als burger, leek, ehbo-er in een hulpverleningssituatie ook een plicht om te zwijgen over wat we zien of blijft het bij ongeschreven sociale norm?

En hoeveel mag je bijvoorbeeld zeggen aan familie?
Is het zonder meer wenselijk als je gegevens doorspeelt aan politie bij bijvoorbeeld drugsgebruik?
wat mag je tegen organisatoren van evenementen zeggen over het slachtoffer en wat niet?




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2004, 14:34:08
Veel vragen.

Er is officieel niks geregeld volgens mij. Alhoewel wij in de cursus wel op deze morele plicht zijn gewezen.

Als er proffersionele hulpverleners bijkomen (bijv. ambulance) zou ik er voor kiezen om hen de familie te laten informeren.
Handel je het zelf af, dan geef je volledige openheid aan het so en/of familie.

Als hulpverlener zou ik verder terughoudend zijn in het informeren van derden (incl. politie)

RAdeR


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2004, 21:26:55
Er is indirect wel iets geregeld, maar het is niet veel. Het burgelijk wetboek kent de term "zaakwaarneming". Als een slachtoffer zijn zaken niet of onvoldoende kan behartigen, dan kan je als EHV'er in zijn plaats zijn zaken gaan behartigen. Door bijvoorbeeld een ambulance te bellen.

De wet zegt dat je dat je handelen in het belang van het slachtoffer moet zijn. Zoniet dan kun je daarop worden aangesproken.


kader5701

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2004, 23:51:49
Ik ga er altijd van uit dat het in het belang van de hulpverlening is om geen mededelingen te doen over b.v. drugsgebruik aan derden. Zo nodig zal ik een eventueel aanwezige agent ook verzoeken om op afstand te blijven om vertrouwelijk met hetslo. te kunnen praten en anders mag hij de hulpverlening doen.
Algemene mededelingen aan het eind van een evenement in de zin van "we hadden diverse gevalletjes van gebruik van PIEP" vind ik wel kunnen.
Gert


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2004, 11:11:14
Ik ga er altijd van uit dat het in het belang van de hulpverlening is om geen mededelingen te doen over b.v. drugsgebruik aan derden. Zo nodig zal ik een eventueel aanwezige agent ook verzoeken om op afstand te blijven om vertrouwelijk met hetslo. te kunnen praten en anders mag hij de hulpverlening doen.
Algemene mededelingen aan het eind van een evenement in de zin van "we hadden diverse gevalletjes van gebruik van PIEP" vind ik wel kunnen.
Gert

ik denk dat een agent zeer geintresseert is in het eventueel gebruik van drugs door een slachtoffer,zeker als daardoor de oorzaak van bv een ongeval mee vast kan worden gesteld.
Volgens mij kan het je zelfs aangerekent worden als je informatie achterhoudt bij de politie


Gast48368

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2004, 18:28:15
Mijn stelling is, dat het je morele plicht is om niets aan derden door te geven over wat voor SO dan ook.

Wat een omstander ook aan mij vraagt, ik verwijs ze ALTIJD door naar de politie, en hou mijn mondje op :-X

Wel is het van belang om alles wat je verdacht vind, door te geven aan de politie of je meerdere. Heb jij je plicht gedaan.


Robert H

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2004, 15:28:35
Je kunt het ook zo bekijken, dat het je plicht moet zijn
om wel informatie te verschaffen omdat wanneer je iets achter houdt voor de politie, het een gevaar voor de omgeving kan gaan worden.

In dat geval kan het ook zijn dat het ook weer in het belang is van het slachtoffer.

En zo zijn er dan heel veel situaties te noemen waar dit toepasbaar is. :P


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2004, 20:02:37
Er bestaat maar een toetssteen voor dit soort vraagstukken, je eigen geweten.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #8 Gepost op: 7 juli 2004, 22:37:47
Juridisch gezien is er niets geregeld en dus zou men bijvoorbeeld bij een verhoor door politie of rechter verplicht zijn naar waarheid te antwoorden op bepaalde vragen en dus ook informatie waarop voor anderen een geheimhoudingsplicht rust. Maar je geweten blijft in andere situaties allicht het belangrijkste referentiepunt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 7 juli 2004, 23:37:06
Ik ben niet zeker dat ik het correct onthouden heb en vind daarom dat ik daar nog bevestigend nog ontkennend kan antwoorden.