Nou dat is wel wat kort door de bocht. Ook andere beroepen dan genoemd zijn voeren voorbehouden handelingen uit. Ik noem een anesthesie medewerker, verzorgende-IG,s en dergelijken. De wet BIG beschermd wel de patient tegen onzorgvuldig en ondeskundig handelen. Dat klopt!
In de wet BIG staan eigenlijk de voorwaarden beschreven waaronder voorbehouden handelingen uitgevoerd mogen worden. In theorie zou een EHVer ook voorbehouden handelingen uit kunnen voeren, maar dat gaat vaak toch niet op. Een voorbehouden handeling mag uitgeoverd worden :
1 In opdracht van zelfstandig bevoegde ( arts bijvoorbeeld )
Die opdracht mag hij alleen geven onder de voorwaarden :
1.1 de zelfstandig bevoegde kan aannemen dat de opdrachtnemer bekwaam is. ( Meestal dus niet EHVers, zie O.k. boekje, deze schoold je niet in het uitvoeren van voorbehouden handelingen, onbekwaam = onbevoegd)
1.2 De zelfstandig bevoegde zonodig aanwijzingen kan geven.
1.3 Zo nodig tussenkomst van de zelfstandig bevoegde mogelijk is.
2 opdrachtnemer moet bekwaam zijn ( d.m.v. opleiding en regelmatig uitvoeren van de handeling )
3 Eventuele aanzijzingen van zelfstandig bevoegde opvolgen ( behalve voor verpleegkundigen omdat voor hen een functionele zelfstandigheid geld )
Er zijn al discussies gevoerd over verpleegkundige in EHV hoedanigheid. Ik dacht zelf dat een pleeg alleen op zijn of haar werkplek handelingen mocht uitvoeren(geautoriceerd was), maar in opdracht van een arts als deze EHVer zich kenbaar maakt als verpleegkundige zou het juridisch gezien wel mogen volgens mij. Moeten ook de spullen nog aanwezig zijn:P. In een gemiddelde EHBO koffer verwacht ik geen dergelijk materiaal. Dan heb je nog dat dit geld buiten noodzaak. Maar onder hetzelfde kopje staat ook dan een ieder naar beste weten en kunnen moet handelen dus als we uitgaan van een -niet- verpleegkundig EHVer gewoon het O.K. boekje. Dus ook dat is geen rede om voorbehouden handelingen uit te voeren.
Hier zijn al heeeeeeell veeeell discussies over gevoerd omdat de wet BIG soms iets te veel aan de fantasie over laat.
Even terug ontopic, heb ik het idee dat geheimhoudingsplicht totaal los staat van de BIG. Iedereen in de zorg heeft bij diplomering een eed gezworen m.b.t geheimhoudingsplicht.
Nogmaals, gewoon je boeren verstand gebruiken