Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers

Auteur Topic: Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers  (gelezen 30131 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #140 Gepost op: 12 augustus 2008, 19:01:01
ehbo-ers vallen  niet onder de wet BIG
in evt. gevallen komen zij niet voor het tuchtrecht, maar vallen zij onder civiel/ strafrechterlijk recht

citaat eerder:
Op grond van artikel 88 Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg
 hebben artsen, tandartsen, apothekers, gezondheidszorgpsychologen, psychotherapeuten, fysiotherapeuten, verloskundigen en verpleegkundigen een medisch beroepsgeheim.


mijn inziens heeft het gewoon met fatsoen te maken en wat al eerder is aan gegeven.... boeren verstand enzo ;)

verders bij de eerder genoemde groep: ook als politie daar om vraagt kan er binnen het afgesproken convenant met politie info worden verstrekt.

"In de Wet BIG staat deze uitzondering niet. Nu is dus volgens mij de vraag of georganiseerde (ingehuurde) EHBO'ers onder de wet BIG vallen."
vallen daar niet onder ;)
een evt. verpleegkundige die in dienst is bij die ehbo, is alleen BIG geregistreerd (mits ze dat gedaan hebben ;D)


Kanarie

  • Gast
Reactie #141 Gepost op: 12 augustus 2008, 19:22:16

Dat wil niet zeggen dat EHBOers er niet mee te maken hebben want in die wet is wel geregeld dat men niet zomaar voorbehouden handelingen kan verrichten;). Dat je bijvoorbeeld niet als EHBOer een venvlon gaat inbrengen, ik noem maar wat.


De wet BIG noemt de voorbehouden handelingen als een soort privilege van die 8 beroepen. Als je namelijk als EHBO-er een venflon gaat inbrengen, steek je een gat in iemand en zoiets is onder de normale wet "zware lichamelijke mishandeling". De wet BIG zorgt ervoor dat artsen en verpleegkundigen niet vervolgd worden als ze een venflon inbrengen.

Zonder de wet BIG is de situatie voor de EHBO-er dus hetzelfde, maar zouden artsen en verpleegkundigen hun beroep niet meer kunnen uitoefenen.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #142 Gepost op: 12 augustus 2008, 20:59:01
Nou dat is wel wat kort door de bocht. Ook andere beroepen dan genoemd zijn voeren voorbehouden handelingen uit. Ik noem een anesthesie medewerker, verzorgende-IG,s en dergelijken. De wet BIG beschermd wel de patient tegen onzorgvuldig en ondeskundig handelen. Dat klopt!

In de wet BIG staan eigenlijk de voorwaarden beschreven waaronder voorbehouden handelingen uitgevoerd mogen worden. In theorie zou een EHVer ook voorbehouden handelingen uit kunnen voeren, maar dat gaat vaak toch niet op. Een voorbehouden handeling mag uitgeoverd worden :

1 In opdracht van zelfstandig bevoegde ( arts bijvoorbeeld )

Die opdracht mag hij alleen geven onder de voorwaarden :
1.1 de zelfstandig bevoegde kan aannemen dat de opdrachtnemer bekwaam is. ( Meestal dus niet EHVers, zie O.k. boekje, deze schoold je niet in het uitvoeren van voorbehouden handelingen, onbekwaam = onbevoegd)
1.2 De zelfstandig bevoegde zonodig aanwijzingen kan geven.
1.3 Zo nodig tussenkomst van de zelfstandig bevoegde mogelijk is.

2 opdrachtnemer moet bekwaam zijn ( d.m.v. opleiding en regelmatig uitvoeren van de handeling )

3 Eventuele aanzijzingen van zelfstandig bevoegde opvolgen ( behalve voor verpleegkundigen omdat voor hen een functionele zelfstandigheid geld )

Er zijn al discussies gevoerd over verpleegkundige in EHV hoedanigheid. Ik dacht zelf dat een pleeg alleen op zijn of haar werkplek handelingen mocht uitvoeren(geautoriceerd was), maar in opdracht van een arts als deze EHVer zich kenbaar maakt als verpleegkundige zou het juridisch gezien wel mogen volgens mij. Moeten ook de spullen nog aanwezig zijn:P. In een gemiddelde EHBO koffer verwacht ik geen dergelijk materiaal. Dan heb je nog dat dit geld buiten noodzaak. Maar onder hetzelfde kopje staat ook dan een ieder naar  beste weten en kunnen moet handelen dus als we uitgaan van een -niet- verpleegkundig EHVer gewoon het O.K. boekje. Dus ook dat is geen rede om voorbehouden handelingen uit te voeren.

Hier zijn al heeeeeeell veeeell discussies over gevoerd omdat de wet BIG soms iets te veel aan de fantasie over laat.

Even terug ontopic, heb ik het idee dat geheimhoudingsplicht totaal los staat van de BIG. Iedereen in de zorg heeft bij diplomering een eed gezworen m.b.t geheimhoudingsplicht.

Nogmaals, gewoon je boeren verstand gebruiken 8)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #143 Gepost op: 13 augustus 2008, 07:43:14
Hier hangt zo'n ''EHBO-flitskaart''. Je kent ze wel, zo'n grote kaart waarop in kinderlijke afbeeldingen staat uitgebeeld hoe en wat te doen / handelen bij ongevalletjes. Zoiets zet een EHBO-er weer met beide beentjes op de grond. Best grappig om eerst die kaart weer eens te bekijken, vervolgens nogmaals deze topic.  ;D ;D ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #144 Gepost op: 13 augustus 2008, 09:45:23
ik zag dit topic steeds weer verschijnen in de lijst met nieuwe artikelen en heb het lang niet meer gevolgd, maar het verbaasd me wel dat er zo lang over iets ogenschijnlijk simpels doorgepraat kan worden....
Hebben we nu een conclusie ?
Iets in de trend van

"Wettelijk is er geen geheimhoudingsplicht voor ehbo'ers, maar de organisatie waar je evt op het moment van je hulpverlening voor werkt kan je een dergelijke plicht alsnog opleggen, overtreding van die (organisatie/bedrijfs)regels stelt je potentieel bloot aan corrigerende maatregelen binnen die organisatie/dat bedrijf" ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #145 Gepost op: 13 augustus 2008, 14:57:02
Hier hangt zo'n ''EHBO-flitskaart''. Je kent ze wel, zo'n grote kaart waarop in kinderlijke afbeeldingen staat uitgebeeld hoe en wat te doen / handelen bij ongevalletjes. Zoiets zet een EHBO-er weer met beide beentjes op de grond. Best grappig om eerst die kaart weer eens te bekijken, vervolgens nogmaals deze topic.  ;D ;D ;D
Wat wil je daarmee zeggen?
CN NRK


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #146 Gepost op: 13 augustus 2008, 15:02:13
Wat wil je daarmee zeggen?

Dat IK het wel humor vind... ;D  En ook leuk omdat ik na het lezen van dit topic weer een stukje wijzer ben geworden.
Als jij het geen humor vind: Eerst zo'n kaart bekijken en dan dit topic, zitten we niet op 1 lijn, maar dat geeft ook niet. Dat houdt discussies tenminste levendig.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #147 Gepost op: 13 augustus 2008, 15:38:06
Ach, zolang je het verschil ziet dus een flitskaart en een een EHBO-er kan ik er de humor best van inzien. Uiteindelijk hebben we er in dit topic zoveel bijgehaald dat het lijkt of de grondwet herschreven moet worden :)  O0
CN NRK


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #148 Gepost op: 13 augustus 2008, 19:48:35
Ach, zolang je het verschil ziet dus een flitskaart en een een EHBO-er kan ik er de humor best van inzien. Uiteindelijk hebben we er in dit topic zoveel bijgehaald dat het lijkt of de grondwet herschreven moet worden :)  O0

Ach... iedere NL'er behoort de wet te kennen...  ;) Het gaat er vaak niet om wat iederéén vind (moet je trouwens bij de politie afgeven...  ;D) maar wat de wettelijke basis is... :)

OT: Er zijn een heleboel fotografen die vinden dat ze bovenop het incident foto's mogen nemen... Ik geloof niet dat iederéén het daar op dit forum mee eens is...  ;) ;) ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #149 Gepost op: 15 augustus 2008, 11:09:21
ik zag dit topic steeds weer verschijnen in de lijst met nieuwe artikelen en heb het lang niet meer gevolgd, maar het verbaasd me wel dat er zo lang over iets ogenschijnlijk simpels doorgepraat kan worden....
Hebben we nu een conclusie ?
Iets in de trend van

"Wettelijk is er geen geheimhoudingsplicht voor ehbo'ers, maar de organisatie waar je evt op het moment van je hulpverlening voor werkt kan je een dergelijke plicht alsnog opleggen, overtreding van die (organisatie/bedrijfs)regels stelt je potentieel bloot aan corrigerende maatregelen binnen die organisatie/dat bedrijf" ?

Jacques

Ik kan deze conclusie heel goed onderschrijven..