Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers

Auteur Topic: Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers  (gelezen 29536 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #20 Gepost op: 13 juli 2004, 15:54:40
Ja, je hebt gelijk. Ik was een beetje in een melige bui en kon het niet laten......


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #21 Gepost op: 3 mei 2008, 16:15:35
Naar aanleding van een ander topic, toch maar eens de vraag.

Hanteren er verenigingen een geheimhoudingsplicht voor de ehbo-er en hoe wordt er omgegaan met nieuwsgierige omstanders/ bezoekers?

Ben ik best benieuwd naar.
Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 4 mei 2008, 23:32:27
Naar aanleding van een ander topic, toch maar eens de vraag.

Hanteren er verenigingen een geheimhoudingsplicht voor de ehbo-er en hoe wordt er omgegaan met nieuwsgierige omstanders/ bezoekers?

Ben ik best benieuwd naar.
Golly

Dat is elke keer anders, het hangt er vanaf wie het waarom vraagt, maar meestal krijgen omstanders een antwoord waar ze niets aan hebben.


ehboŽer quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #23 Gepost op: 20 mei 2008, 16:54:41
Ik vind dit inderdaad een vrij goede vraag,
Als omstanders mij dat vragen zeg ik altijd iets onzinnigs zoals hij is gebeten door een olifant of zo. IK vertel aan bijna NIEMAND iets wat het slachtoffer tot last kan zijn.
En die omstanders vraag ik vriendelijk of ze even weg willen gaan.

Greetz Q


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2008, 19:18:51
Ik weet niet hoe het bij ons in de afdeling geregeld is eigenlijk. Zelf hanteer ik wel een vorm van geheimhoudingsplicht. Tijdens evenementen ed zal ik nooit aan mensen die dat vragen, al helemaal niet aan de pers, vertellen welke letsels ik al behandeld heb die dag oid. Binnen de afdeling worden behandelingen wel eens besproken om te kijken hoe anderen het zouden aanpakken. Ook hier op het forum of met een goede vriend die ook EHV'er bij een andere NRK afdeling is bespreek ik sommige behandelingen wel om te kijken wat anderen zouden doen, of om het van me af te schrijven. Ik zal alleen nooit namen of andere privegegevens vertellen.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2008, 19:36:24
Wat is de consequentie als je je daar niet aan houd? Dit ligt volgens mij niet wettelijk vast.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #26 Gepost op: 21 mei 2008, 20:46:42
Wat is de consequentie als je je daar niet aan houd? Dit ligt volgens mij niet wettelijk vast.
Klopt. Het ligt niet wettelijk vast. Consequenties, behalve dat ik  me schuldig zou voelen als ik me er niet aan houd, zitten er niet aan. Ik houd me er alleen tot nu toe nog netjes aan. (Ik moet toch eens na gaan vragen hoe het met geheimhouding zit in onze afdeling)
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #27 Gepost op: 21 mei 2008, 22:39:53
Wij hebben de geheimhouding afgedwongen in ons vrijwilligerscontract.   Als eerste hulp organisatie kan je weldegelijk aangesproken worden op het prijs geven van min of meer privacy gevoelige informatie.
Hellaas is in het verleden gebleken dat sommige vrijwilligers graag met vertrouwelijke informatie interessant gaan lopen doen bij anderen...

We hebben in het vrijwilligerscontract er dus ook een boete clausule op gezet. als stok achter de deur..   Helaas is dat nodig..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2008, 22:48:41
In hoe verre is zo iets rechtsgeldig Peter?
(serieuze vraag ;)  )

blijkbaar is het woord fatsoen tegenwoordig ver te zoeken :-\
dus ook voor vrijwilligers. ???

diverse beroepsgroepen hebben een beroepsgeheim/ zwijgplicht en kunnen daar straf rechterlijk of tucht rechterlijk op vervolgd worden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 21 mei 2008, 23:06:34
In hoe verre is zo iets rechtsgeldig Peter?
(serieuze vraag ;)  )

blijkbaar is het woord fatsoen tegenwoordig ver te zoeken :-\
dus ook voor vrijwilligers. ???

diverse beroepsgroepen hebben een beroepsgeheim/ zwijgplicht en kunnen daar straf rechterlijk of tucht rechterlijk op vervolgd worden.


We hebben ons nieuwe vrijwilligerscontract laten toetsen bij een vrijwilligerscentrale. In het kader van heldere afspraken voor af..
met een kleine aanpassing die we inmiddels al doorgevoerd hebben kunnen we als organisatie de vrijwilliger aanspreken op op zijn of haar gedrag en bij aanhoudend gedrag daar ook nu een boete laten doen. Dat moeten we wel afdwingen via een rechter..  Maar zet je er geen boete clausule op, dan is het blijkbaar een lege huls..