Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers

Auteur Topic: Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers  (gelezen 29559 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #60 Gepost op: 8 augustus 2008, 05:22:00
Waarom?  ???

In het landelijk protocol ambulance 7.0 staat in protocol 5.2 staat met zoveel woorden dat vragen van politie en media over wat wie en hoe niet worden beantwoord.in de toelivchting wordt e.e.a. verduidelijkt, maar de geheimhoudingsplicht ikan alleen door zwaarwegende arrgumenten doorbroken worden.
Ik


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #61 Gepost op: 8 augustus 2008, 10:34:56
Van de media snap ik. De media doet het voor de nieuwswaarde.
Dat je de politie niet mag informeren begrijp ik niet helemaal. Het kan, zoals Dinges benoemt, belangrijk zijn om een verhaal compleet te krijgen.

Maar we hebben het hier over EHBO-ers, en ik vind dat een EHBO-er zich niet op hetzelfde niveau moet willen stellen als bemanning van een ambu (voor wie het portocol is opgesteld). Ook niet qua geheimhoudingsplicht naar de politie. Een agent zal informatie vragen die voor hem belangrijk is om te weten om het plaatje compleet te krijgen en/of vervolgstappen te kunnen ondernemen. En de informatie is bij hem beroepsmatig in goede handen.

Het ambu-personeel zal het protocol helemaal kennen en ook het hoe en waarom. En dus er op een goede manier mee om kunnen gaan.
Een EHBO-er die leest:
je moet uiterst terughoudend zijn als politie agenten vragen gaan stellen.
heeft verder geen achtergrondinformatie bij deze stelling, en kan dus niet goed beargumenteerd hier vanaf wijken als het nodig zou moeten zijn.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #62 Gepost op: 8 augustus 2008, 12:06:01
In het landelijk protocol ambulance
Het lpa is voor ambulancepersoneel. Ik ben een EHV'er. Het geld dus niet voor mij. De meeste EHV'ers zullen niet bekend zijn met het LPA alleen al omdat deze dus niet geld voor ons, en dus niet geleerd word aan ons. Je kunt dus niet gaan eisen dat wij ons daar aan houden ;-)
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #63 Gepost op: 8 augustus 2008, 12:23:45
Geheimhoudingsplicht is niet iets wat wel of niet in een boekje staat. Het is gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Oftewel...iemand die niets nodig heeft met informatie van/over de patient/SO krijgt gewoon niets te horen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #64 Gepost op: 8 augustus 2008, 12:56:09
In het landelijk protocol ambulance 7.0 staat in protocol 5.2 staat met zoveel woorden dat vragen van politie en media over wat wie en hoe niet worden beantwoord.in de toelivchting wordt e.e.a. verduidelijkt, maar de geheimhoudingsplicht ikan alleen door zwaarwegende arrgumenten doorbroken worden.
Ik  

Een politieagent vraagt je naar bijzonderheden: Hier heb jij je zwaarwegende argument.  

Overigens, en nu spreek ik vanuit mijn eigen situatie; Indien bij mij op de werkvloer een EHBO-er rondloopt die zijn of haar bevindingen niet wenst te delen na / tijdens een inzet, wordt het zo stilletjes aan tijd het vestje en porto in te nemen. Dat scheelt een zwakke schakel. Nogmaals, dit is persoonlijk. Bij dit soort gedragingen in mijn omgeving pas je simpelweg niet in het team.

Groet.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #65 Gepost op: 8 augustus 2008, 12:59:25
En wat Pleegje inderdaad al zegt: Gezond verstand overruled nog altijd boekjes en instructies. Er zijn nou eenmaal uitzonderingen die de regel bevestigen.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #66 Gepost op: 9 augustus 2008, 21:58:55
ik snap de hele vraagstelling niet, een ehbo'r heeft helemaal geen geheimhoudingsplicht (of ik heb al tijden niet opgelet) en mag alles vertellen wat hij kwijt wil, of dit altijd verstandig is is maar de vraag, maar zeker naar andere/verdere hulpverleners is het wijsheid alles wat je van een slachtoffer en toedracht weet te vertellen.
Nemo me impune lacessit


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #67 Gepost op: 10 augustus 2008, 01:19:16
ik snap de hele vraagstelling niet, een ehbo'r heeft helemaal geen geheimhoudingsplicht (of ik heb al tijden niet opgelet) en mag alles vertellen wat hij kwijt wil, of dit altijd verstandig is is maar de vraag, maar zeker naar andere/verdere hulpverleners is het wijsheid alles wat je van een slachtoffer en toedracht weet te vertellen.

Ik wil alles, wat ik weet,  kwijt aan de ambulance of andere medische hulpverlener die de zorg voor het so van mij overnemen.
Bij andere hulpverleners, niet meer dan ze moeten weten en wat in het belang van het so is.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #68 Gepost op: 10 augustus 2008, 11:43:31
ik snap de hele vraagstelling niet, een ehbo'r heeft helemaal geen geheimhoudingsplicht (of ik heb al tijden niet opgelet) en mag alles vertellen wat hij kwijt wil, of dit altijd verstandig is is maar de vraag, maar zeker naar andere/verdere hulpverleners is het wijsheid alles wat je van een slachtoffer en toedracht weet te vertellen.
Bij een aantal EHBO-verenigingen en het Rode Kruis geldt wel een geheimhoudingsplicht, die onderling overeengekomen is.
CN NRK


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #69 Gepost op: 10 augustus 2008, 12:15:10
ik snap de hele vraagstelling niet, een ehbo'r heeft helemaal geen geheimhoudingsplicht (of ik heb al tijden niet opgelet) en mag alles vertellen wat hij kwijt wil, of dit altijd verstandig is is maar de vraag, maar zeker naar andere/verdere hulpverleners is het wijsheid alles wat je van een slachtoffer en toedracht weet te vertellen.

Als jij officieel in functie bent (oftewel..georganiseerde hulpverlening) dan mag jij geen informatie aan derden verstrekken.