Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers

Auteur Topic: Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers  (gelezen 30162 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #70 Gepost op: 10 augustus 2008, 12:25:54
Als jij officieel in functie bent (oftewel..georganiseerde hulpverlening) dan mag jij geen informatie aan derden verstrekken.

dat is ons dus nooit verteld en vindt het ook niet in het oranje kruisboekje terug, en ik ben vaak officieel in functie.
Nemo me impune lacessit


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #71 Gepost op: 10 augustus 2008, 12:47:37
dat is ons dus nooit verteld en vindt het ook niet in het oranje kruisboekje terug, en ik ben vaak officieel in functie.

Tja...als je alle (erg) logische zaken moet gaan benoemen in een boekje.... Zelf nadenken is net zo belangrijk.
Er is je vroeger ook niet verteld hoe je moet lopen..en ook dat doe je (als het goed is)  ;D ;D


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #72 Gepost op: 10 augustus 2008, 13:40:52
ik zal buiten niet zo snel iets vertellen, tenzij ik daardoor iemand gerust kan stellen, ook niet familie leden, maar als ik thuis kom of bij de collega's vertel ik vaak wie en wat ik als slachtoffer gehad heb.

en wat voor de een logish is is dat vaak voor de ander toch niet.

mensen die levensmoe zijn praten we vaak niet over, tenzij er om gevraagd wordt en dan wel afhankelijk wie het vraagt, sensatie zoekers en persmuskieten vinden het zelf maar uit.
Nemo me impune lacessit


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #73 Gepost op: 10 augustus 2008, 18:40:50
Bij een aantal EHBO-verenigingen en het Rode Kruis geldt wel een geheimhoudingsplicht, die onderling overeengekomen is.

Niet t.o. een politieambtenaar.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #74 Gepost op: 10 augustus 2008, 18:41:53
Als jij officieel in functie bent (oftewel..georganiseerde hulpverlening) dan mag jij geen informatie aan derden verstrekken.

Een politieambtenaar is geen derde, die mening deel je, hopelijk?  ;D


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #75 Gepost op: 10 augustus 2008, 22:06:32
Niet t.o. een politieambtenaar.
Dat onderscheid wordt niet gemaakt.
Voorbeeld: Het Rode Kruis is onafhankelijk. Daar moet een slachtoffer onvoorwaardelijk van uit kunnen gaan. Op het moment dat hij mededelingen doet moet het s.o. er vanuit kunnen gaan dat die noiet worden door gegeven aan het (on)bevoegd gezag. Dat geldt niet alleen in oorlogssituaties. Uiteraard moet de politie wel zijn werk kunnen doen, maar dan zonder de integriteit van de hulpverlener aan te tasten.
CN NRK


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #76 Gepost op: 10 augustus 2008, 22:08:27
Dat onderscheid wordt niet gemaakt.
Voorbeeld: Het Rode Kruis is onafhankelijk. Daar moet een slachtoffer onvoorwaardelijk van uit kunnen gaan. Op het moment dat hij mededelingen doet moet het s.o. er vanuit kunnen gaan dat die noiet worden door gegeven aan het (on)bevoegd gezag. Dat geldt niet alleen in oorlogssituaties. Uiteraard moet de politie wel zijn werk kunnen doen, maar dan zonder de integriteit van de hulpverlener aan te tasten.

Svp een wettekst waarin staat dat het voor iemand van het rode kruis / EHBO vereniging verboden is om inlichtingen te geven...  ::) ::)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #77 Gepost op: 10 augustus 2008, 22:19:34
Inhakend op bovenstaande:

een wettekst waarin staat dat je verplicht ben om te antwoorden op vragen van de politie mag wat mij betreft ook.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #78 Gepost op: 10 augustus 2008, 22:53:43
Dat onderscheid wordt niet gemaakt.
Voorbeeld: Het Rode Kruis is onafhankelijk. Daar moet een slachtoffer onvoorwaardelijk van uit kunnen gaan. Op het moment dat hij mededelingen doet moet het s.o. er vanuit kunnen gaan dat die noiet worden door gegeven aan het (on)bevoegd gezag. Dat geldt niet alleen in oorlogssituaties. Uiteraard moet de politie wel zijn werk kunnen doen, maar dan zonder de integriteit van de hulpverlener aan te tasten.

Burger, luister uit. Dacht niet dat het zover zou komen, maar zie: U, als Rode Kruizer(?) , bent ondergeschikt aan een politieambtenaar. Aan een arts. Aan een MBK beambte, indien op militiair terrein waar MBK het huisregelement handhaaft. Oftewel: Of het nou een douanier is, een agent, een ambulancechauffeur / VPK; werk mee. Ik ben razend benieuwd v.w.b. bovenstaand, of u wettelijke argumenten zult aanhalen. Mijns inziens: NEE. Die bestaan niet. Rest mij aan toe te voegen: Alle respect voor EHBO-ers, ben er zelf ook 1, maar je moet echt je plaats kennen. Je bent burger met een beetje verstand van Eerste Hulp, doe daar je ding mee zo goed je kan, maar loop de echte hulpverleners er niet mee in de weg / hinder hen niet bij de uitvoering van de hulpverlendende taak. Een team, 1 taak. Klinkt bekend he? Maar dweilen als ''ik zwijg want ik mag niets zeggen, staat in m'n boekie'' (wat ik ten zeerste betwijfel) die kan de algemene HV wereld missen als kiespijn.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #79 Gepost op: 10 augustus 2008, 23:00:44
Svp een wettekst waarin staat dat het voor iemand van het rode kruis / EHBO vereniging verboden is om inlichtingen te geven...  ::) ::)
Zoals beschreven is het een overeenkomst tussen organisatie en hulpverlener. Maar gebaseerd op het tweede aanvullend protocol bij de Conventies van Geneve, art. 10 lid 4: "Medisch personeel mag niet gestraft worden voor het niet verstrekken van dergelijke informatie."
link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Aanvullend_Protocol_bij_de_Conventies_van_Gen%C3%A8ve#Menselijke_behandeling

Let wel: we hebben het over regeltjes en uitzonderlijke situaties. Natuurlijk zal een Rode Kruiser meewerken als het gaat om informatie om het verloop van een incident helder te krijgen. Zeker als dit iemand is die zelf ook een geheimhoudingsplicht heeft. Maar er is wel een grens.
CN NRK