GRIP 2 Zeer grote uitslaande brand bedrijfspand + vuurwerkbunker Boerenbond - Schijndel 10-06-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote uitslaande brand bedrijfspand + vuurwerkbunker Boerenbond - Schijndel 10-06-2010  (gelezen 7766 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Explosiegevaar na brand bij Boerenbond lijkt geweken

SCHIJNDEL - Bij de Boerenbond aan de Boschweg in Schijndel is donderdagmorgen een grote, uitslaande brand uitgebroken.
De brand ontstond rond kwart voor acht. Brandweerkorpsen uit de hele regio zijn er heen om te blussen. Omdat er ongeveer duizend kilo consumentenvuurwerk aanwezig is in de Boerenbond, is er een explosiegevaar. Het landbouwgif dat bij de Boerenbond aanwezig is volgens de politie maar een kleine hoeveelheid en vormt geen gevaar. Wel zijn op honderd meter van het pand ontplofte spuitbussen gevonden.
Het publiek wordt uit de buurt gehouden en de nabijgelegen Mandelalaan is ontruimd. Tot op een afstand van honderd meter worden alle bewoners geevacueerd. Deze mensen worden in cultureel centrum 't Spectrum opgevangen.
Om kwart over negen leek het explosiegevaar geweken. De brand was zo goed als onder controle, maar nog niet meester. Door de enorme rookontwikkeling zijn de gevolgen van de brand tot in Sint-Oedenrode merkbaar.
De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Er zijn geen gewonden. Een oplettende getuige meldde de brand.
Later meer nieuws

Bron: www.brabantsdagblad.nl


Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Grote brand Boerenbond Schijndel onder controle

SCHIJNDEL - De brandweer heeft de zeer grote brand bij de Boerenbond in Schijndel inmiddels onder controle. De brand brak donderdagochtend rond half acht uit. In de winkel aan de Boschweg ligt volgens de brandweer zo'n duizend kilo vuurwerk opgeslagen, waardoor gevreesd werd voor een explosie.
De nabijgelegen straten werden ontruimd. De bewoners zijn inmiddels opgevangen in een buurthuis.
De brandweer gaat er vanuit dat het hele pand in vlammen op zal gaan.
Meer informatie volgt.

Bron: www.omroepbrabant.nl


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
p2kflex
21:12:29 10-06-10GROUP-1A GROEP SCHIJNDEL RUSTIG OPKOMEN > NABLUSSEN: BOSCHWEG 62 BOERENBOND SCHIJNDEL 537TS
1171611BRW Schijndel (A Groep vertraagd)
1171615BRW Schijndel (Bevelvoerders)
1171649BRW Schijndel (Monitorcode)
1181648BRW Schijndel (Lichtkrant)
1181649BRW Schijndel (Techniek)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vuurwerkbunker leeggehaald
vrijdag 11 juni 2010 | 11:30 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 11 juni 2010 | 11:33


Het doorweekte vuurwerk wordt uit de bunker van de Boerenbond in Schijndel gehaald. foto Miranda van Houtum/BD

SCHIJNDEL - De bunker met vuurwerk in de woensdagmorgen afgebrande Boerenbond in Schijndel is dezelfde avond nog leeggehaald.

De bunker bleek bestand tegen de vuurzee, mede door de aanwezige sprinklerinstallatie. 's Avonds is begonnen met het verwijderen van duizend kilo, doorweekt consumentenvuurwerk. De nasleep van de brand bij de restanten van het pand aan de Boschweg trok veel kijkers.
Samen sterk in de hulpverlening!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Vuurwerkbunker leeggehaald
vrijdag 11 juni 2010 | 11:30 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 11 juni 2010 | 11:33


Het doorweekte vuurwerk wordt uit de bunker van de Boerenbond in Schijndel gehaald. foto Miranda van Houtum/BD

SCHIJNDEL - De bunker met vuurwerk in de woensdagmorgen afgebrande Boerenbond in Schijndel is dezelfde avond nog leeggehaald.

De bunker bleek bestand tegen de vuurzee, mede door de aanwezige sprinklerinstallatie. 's Avonds is begonnen met het verwijderen van duizend kilo, doorweekt consumentenvuurwerk. De nasleep van de brand bij de restanten van het pand aan de Boschweg trok veel kijkers.


Hieruit kunnen we volgens mij wel concluderen dat de preventieve maatregelen in dit geval hebben gewerkt en dat de regelgeving, mits nageleefd en gecontroleerd, afdoende kan werken. Dat vind ik wel positief, gezien de (terechte?) klachten ook uit de branche op het gebied van regelgeving.

(Let op de politieke vaagheden als "in dit geval" en "kan werken"; garantie tot de deur :) ).
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Was de sprinklerinstallatie in de kluis ingekomen dan............. ::)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Was de sprinklerinstallatie in de kluis ingekomen dan............. ::)
Dat weet ik niet. Ik ben ook geen preventist.

De laatste keer dat ik in een ruimte met vuurwerk ben geweest  (en of dat kluis of wat anders is weet ik niet), was daar een verplichte(?) sprinkler.
Daarnaast stond alles op een bepaalde manier dat het water bij het vuurwerk kon komen. (achterkant vrij geloof ik geen planken maar gaas geloof ik)

Maar nogmaals, ik ben geen preventist :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Brand in Schijndel: man twee dagen vast
SCHIJNDEL - Een 20-jarige man uit Schijndel heeft twee dagen vastgezeten voor mogelijke betrokkenheid bij de brand van afgelopen donderdag in de Boerenbond in zijn woonplaats.
De politie zocht contact met hem na tips van omstanders. Hij is vrijdagmiddag aangehouden nadat hij zich op het politiebureau in Den Bosch had gemeld. De verdachte is zondagmiddag door 'zwaarwegende omstandigheden' weer vrijgelaten. Het is niet bekend wat die omstandigheden zijn.
De man blijft verdachte, al is het volgens de politie nog niet helemaal zeker dat de brand in de Boerenbond in Schijndel is aangestoken. Het onderzoek is nog niet afgerond.
www.omroepbrabant.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Was de sprinklerinstallatie in de kluis ingekomen dan............. ::)

De sprinklerinstallatie heeft een moedersprinkler aan de buitenkant van de kluis zitten die bij activering de sprinklers in de kluis (en voor de deur) laat sproeien. Ook aan de binnenkant zit een moedersprinkler

De sprinkler installatie in een vuurwerkbunker is een deluge systeem ;) Het doel van de sprinkler is niet om een eventuele brand te beperken maar om al het aanwezige vuurwerk 'te verzuipen' bij een eventuele activering.  ;D

Meer over de sprinklerinstallatie (voorschriften) is hier te vinden: http://www.hetccv.nl/binaries/content/assets/ccv/dossiers/kwaliteitsregelingen-en-instrumenten/brand/memorandum60.pdf