zittende so. met nekletsel

Auteur Topic: zittende so. met nekletsel  (gelezen 9407 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 15 juni 2004, 14:22:37
hoi hoi


Ik heb de volgende hypothese. Na een ongeluk tref je een zittend so. aan die klaagt over pijn in zijn nek. (we gaan ervan uit dat het so verder niks heeft)

Wat doe ik als eerste hulpverlener nu? Je wilt de nek stabiliseren. Hoe doe je dit? Leg je het so. weer plat en stabiliseer je dmv de “handgreep van Zach” of laat je so. zitten en stabiliseer je de nek dmv vasthouden.

Ik hoor het graag.

Greetz max




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2004, 14:31:34
Zelf onlangs meegemaakt.
Man was van een stalen buitenpandige brandtrap gevallen van bovenaf en had een flinke hoofdwond die niet meer (erg) bloedde. Toen ik er bij kwam zat hij inmiddels op de onderste trede van de trap.
Hij gaf geen pijn aan in rug, armen en/of benen. Gezien de hoogte van de val  en het feit dat ik in de verte de ambulance reeds hoord aankomen, heb ik er voor gekozen voor een manuele fixatie van het hoofd.

RAdeR


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2004, 14:33:13
ok...dus je hebt hem laten zitten. Hoe fixeer je zijn hoofd/nek dan??

max


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2004, 14:34:42
Gewoon vasthouden.


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2004, 16:47:47
misschien kun je iets duidelijker zijn. Waar plaats je je handen.??/




En waarom leg je het so. niet neer?

max


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2004, 16:57:45
Aangezien ik niet achter het so kon komen, heb ik het so van voren benaderd en handen aan net achter de oren geplaatst.

Het was in een heel nauw gangetje dus slachtoffer mbv meerdere hulpverleners gefixeerd neerleggen was onmogelijk.

SO zat verder behoorlijk onder het bloed en was tamelijk vervuild (het was een zwervertype). Kortom je kunt je dus voorstellen dat niet iedereen staat te trappelen om dit so vast te pakken. SO gefixeerd neerleggen zonder zelf vieze kleren te krijgen was onmogelijk. Ik was allang blij dat ik handschoenen had.

Een (inmiddels) zittend so waarvan je vermoed dat hij nek/wervelletsel heeft zou ik trouwens so wie so zittend fixeren. Neerleggen zonder hulpmiddelen geeft het risico van verergering van het letsel.

RAdeR


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2004, 18:45:35
Ik neem het onderstaande stukje over uit het boek Nascholing HOC, thema Immobilistatietechnieken:

Voorbereiding:
- Spreek het so van te voren aan; voorkom dat hij het hoofd draait.
- Licht het so in.
- Kies de beste kant om het so te benaderen (afhankelijk van de omstandigheden).

Handeling:
Bij zittende of staande so's:
[b]Benadering van achteren:[/b]
- Ga achter het so staan of zitten.
- Leg beide pinken onder de onderkaak en beide ringvingers op de jukbeenderen.
- Leg beide duimen op het achterhoofd. Let erop dat je geen druk naar voren uitoefent.
- Spreid de overige vingers zo dat je goede greep hebt op het hoofd.

Benadering van opzij:
- Ga schuin voor het so staan.
- Ga met één hand bij het hoofd van het so over diens schouder achter het hoofd.
- Laat de onderarm licht rusten op het sleutelbeen en neem met de hand met iets gespreide vingers het achterhoofd vast. Druk daarbij het hoofd NIET naar voren.
- Leg de duim en wijsvinger van de andere hand op de wang, net onder het jukbeen op de bovenkaak.
- Neem het hoofd stevig vast.

Benadering van voren:
- Ga recht voor het so staan.
- Leg de palmen van je hand op de wangen van het so, de pols ongeveer bij de kin.
- Breng de pinken naar het achterhoofd en ga van beneden naar boven tot je de basis van de schedel voelt, laat ze hieronder rusten.
- Breng de duimen over de wangen net onder de jukbeenderen op de bovenkaak van het so.
- Neem het hoofd zo stevig vast.

Bij (op rug) liggende so's:
Benadering van achteren:
- Ga recht achter het so op je knieën zitten. Spreid deze iets voor verbreding van het steunvlak.
- Leg ringvingers en pinken aan weerszijden aan de onderzijde van het hoofd net achter het oor, odat ze op de rand van de schedel liggen.
- Leg de duimen net onder het jukbeen.
- Laat de wijsvinger rusten op de onderkaak.
- Neem het hoofd zo stevig vast.

Benadering van opzij:
- Ga schuin voor het so op de knieën zitten. Spreid deze iets voor verbreding van het steunvlak. De knie het dichtst bij het so raakt (bijna) diens zij, ter hoogte van het midden van de romp.
- Ga met beide handen langs het hoofd.
- Leg de duimen net onder het jukbeen.
- Spreid de pinken (en/of ringvingers) tot je de rand van het achterhoofd voelt.
- Laat de overige vingers rusten op de zijkant van het hoofd.
- Neem het hoofd zo stevig vast.

Nazorg:
- Zorg voor padding/opvulling van de ruimte onder het hoofd (bij baby's en jonge kinderen tot circa 8 jaar onder de schouders)
- Zorg dat de armen kunnen rusten (bijvoorbeeld onderarmen op de knieën, ellebogen op de grond).
- Blijf letten op de neutrale positie.

Na 'Neem het hoofd stevig vast' staat er in het boek ook nog: Breng het hoofd zonodig onder supervisie van een professionele hulpverlener in neutrale positie. Dit geldt natuurlijk niet voor eerstehulpverleners etc.

Christian


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2004, 19:54:16
perfect

allebei bedankt voor de reactie... christian....staan er toevallig ook plaatjes bij??

want dan wil ik die graag hebben.

ik zal deze teksten vast uitprinten.

thx

max


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2004, 21:21:13
Christian heeft het technische deel van de vraag beantwoord, laat mij een licht werpen op het andere deel van de vraag.

Help het slachtoffer op de plaats waar hij zit of ligt is het basis uitgangspunt. In dit geval betekent het fixeren in de stand waarin zich s.o. bevindt. Je zult moeten inschatten of het slachtoffer in die stand blijft.
Als er een kans bestaat dat die kans bestaat zul je moeten overwegen of je preventief de stand van het slachtoffer gecontroleerd moet veranderen.

Als je besluit te fixeren, dan moet je beseffen dat je dat lange tijd vol moet kunnen houden. Een hoofd fixeren zonder je armen te kunnen steunen wordt een krachttoer.

Kortom het zullen moeilijke keuzes worden en je zult nooit weten of de "andere" keuze beter zou zijn geweest.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2004, 22:52:55
Er staan geen plaatjes bij. Misschien staan die wel in het PHTLS boek, maar als je eens ff nadenkt lukt het toch wel zonder plaatjes?

Christian