Vierhonderd kadavers + levende varkens aangetroffen in stal Waterstraat - Schaijk 01-06-2010

Auteur Topic: Vierhonderd kadavers + levende varkens aangetroffen in stal Waterstraat - Schaijk 01-06-2010  (gelezen 6034 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
laat ik een wedervraag stellen:
Voor wie anders?
Die mensen die met Mond en klauwzeer die beesten ook hebben weg gehaald...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Oftewel het destructiebedrijf.
Alleen kan ik me voorstellen dat zij geen beschikking hebben over personeel met ademlucht. En gezien de (amoniak?) dampen die daar hangen, is dat toch geen overbodige luxe.

Ik denk dat er eigenlijk geen andere partij 'fit for the job' was binnen dat tijdsbestek.

Maar ik denk dat Shave mee bedoeld of het binnen de (wettelijke) taakstelling van de brandweer past.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Oftewel het destructiebedrijf.
Alleen kan ik me voorstellen dat zij geen beschikking hebben over personeel met ademlucht. En gezien de (amoniak?) dampen die daar hangen, is dat toch geen overbodige luxe.

Ik denk dat er eigenlijk geen andere partij 'fit for the job' was binnen dat tijdsbestek.

Maar ik denk dat Shave mee bedoeld of het binnen de (wettelijke) taakstelling van de brandweer past.
Eén van de taken van de brandweer is het redden van mens en dier en inderdaad is de brandweer snel en met veel handjes ter plaatse. Aangezien er hier nog varkens te redden waren uit een levensbedreigende situatie lijkt me het ook een prima actie voor de brandweer. Ik kan me niet voorstellen dat de brandweer de stal volledig geruimd heeft.


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Wat betreft de discussie is dit een brandweertaak te ja of te nee.......

Dit ligt op het randje en het korps heeft hier ook over gesproken alvorens zij aan de slag gingen.
Er ligt echter een verhaal achter het incident. Het betreft hier een dorp waar iedereen elkaar kent. Zo ook de korpsleden met de betreffende familie. Dan wil je hier een extra stap voor zetten. Mijn eerste reactie was hetzelfde, geen brandweertaak. Maar na het horen van het incident, de melding, geschiedenis, connectie enz. heb ik het betreffende korps groot gelijk gegeven. Ook het brandweermanagement en het gemeentelijk management staan achter de inzet van de brandweer bij dit incident.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat uit het Brabants Dagblad van 3 juni:

Citaat
Brandweerman Harry Eijkemans, op dat moment officier van dienst, herinnert zich vooral de enorme stank toen hij dinsdagavond de stal binnenliep. "Die was onnoemelijk. We zijn daar met ademluchtflessen naar binnen gegaan en werkten in speciale overalls, omdat er ammoniak is vrijgekomen." Ondanks dat het niet de taak is van de brandweer om de dode dieren te ruimen, hebben ze dit wel gedaan. Eijkemans: "Er waren nog levende dieren in de stal en die wilden we niet langer in gevaar brengen." De brandweer is uren bezig geweest met het ruimen van varkens en het ontsmetten van de stal. Familie van de boer zorgt nu voor de nog levende dieren. Burgemeester Willy Doorn van Landerd was ook aanwezig op het bedrijf. "Ik heb gekeken of ik iets voor de familie kon doen. Een boer heeft veel liefde voor zijn dieren, dus er moet heel wat aan de hand zijn, dat hij het zo ver heeft laten komen." Ze denkt dat de situatie waarin veel boeren zitten, heeft meegespeeld. "Op het moment staan de boeren gigantisch onder druk. Mensen komen in de problemen."