Politiepaarden / Bereden Politie

Auteur Topic: Politiepaarden / Bereden Politie  (gelezen 6564 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SimonSt

• Senior gebruiker
Gepost op: 12 juni 2010, 22:49:05
Ik ga hiermee vast een gigantische discussie openen, maar dat is eigenlijk ook de bedoeling.

Paarden worden bij de politie van begin af aan ingezet, en zoals ik dat tot nu toe zie bij evenementen e.d. lijkt me dat ook een handig middel; qua hoogte heb je een goed overzicht en een paard kan vrijwel overal en snel komen.

Maar hoewel het in dit filmpje nog redelijk goed gaat begin ik hierdoor toch wat vraagtekens te zetten of de inzet van paarden bij dit soort gelegenheden nog wel diervriendelijk genoemd kan worden. De maatschappij verhard, het geweld tegen politieagenten ook, maar een agent kan op een gegeven moment tegen zijn collega's zeggen tot hier en niet verder. Maar een paard kan dat niet...
Ik zie hier op dit filmpje ook zelf voor het eerst dat de paarden een soort van veiligheidsbril dragen, maar verder...

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2010/week23/Sat18.arrestaties-bij-neonazi-demonstratie.xml

Aanvullinkje; misschien dat hier bereden-politieagenten zijn die kunnen vertellen hoe zij hiermee omgaan?

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2010, 23:15:35
Welk gedeelte in het filmpje bedoel je? Ik zie geen rare dingen gebeuren met de paarden eerlijk gezegd. Het gaat er erg rustig aan toe. Zo hier en daar een stap opzij, maar dat gebeurt ook tijdens normale surveillance.

En geloof me, een paard kan echt wel zeggen tot hier en niet verder (ok, niet letterlijk...). Een paard is een vluchtdier en zal als hij het echt niet ziet zitten dat ook echt niet doen. Dat kost de ruiter dan erg veel overredingskracht om het wel voor elkaar te krijgen, maar ik heb ook een aantal malen gezien dat een paard de berijder afwierp en zijn eigen plan trok.

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2010, 00:11:44
Goed ik zal nog meer olie op het vuur gooien. Het is een stuk gereedschap waar wij os werk mee doen, het zelfde geldt voor een diensthond is ook een stuk gereedschap. Maaar kom er niet met je vingers aan want dan gaan ze eraf.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2010, 00:41:19
Paarden zijn vluchtdieren. Het kost heel veel training om een paard te leren zich tegen de natuur te gedragen en juist in het gewoel te gaan in plaats van er vandoor te gaan. Ook moet er een hele sterk wederzijds vertrouwen zijn tussen ruiter en paard. En dan nog zal een paard zich niet op het gemak voelen. Dat zie je ook duidelijk. Ik zie hier ook niet zo heel veel bijzonders in behalve dat de paarden een beetje opgefokt lijken maar dat kan gebeuren. Ik heb paarden in drukker gewoel haast op het gemak door mensen massa's zien stuiven terwijl het paard daarnaast er niet aan wil beginnen.
Daar komt de ruiter kijken om het toch voor elkaar te krijgen. Als ruiter heb je maar deels controle. Als een paard echt niet wil dan wil het niet.

En zoals boven gezegd.. een paard is uiteindelijk een stuk gereedschap. Wel een stuk gereedschap waar wij heel trots en voorzichtig mee zijn maar er moet ook mee gewerkt worden. Denk dat het interessanter is om de AE zo goed in actie te zien. Zie je niet vaak!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2010, 07:38:29
En zoals boven gezegd.. een paard is uiteindelijk een stuk gereedschap. Wel een stuk gereedschap waar wij heel trots en voorzichtig mee zijn maar er moet ook mee gewerkt worden.

En daar zet ik dus mijn vraagteken(tje); het is geen gereedschap, het is een dier, een levend wezen zoals jij en ik...

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2010, 07:47:52
Even alles buiten beschouwing gelaten, maar wat een prachtige inkijk in het  échte AE werk
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2010, 07:49:53
De honden en paarden worden niet ingezet uit diervriendelijkheid, maar als noodzakelijk middel in situaties waar je liever geen (of niet alleen) mensen in stuurt. En natuurlijk zit geen enkele hondengeleider of beredene te wachten op een gewond dier. Ik heb ooit meegemaakt dat een diensthond door een kapot raam een pand in werd gestuurd (waar vermoedelijk nog een inbreker binnen zat), hond springt verkeerd en haalt zich open aan het glas.  Veel bloedverlies, hondengeleider direct met die hond de wagen in en met optische en geluidssignalen richting dierenarts (ondertussen belde de meldkamer de dierenarts uit zijn bed dat hij de deur open moest doen). Uiteindelijk bleek dat gelukkig alleen een aderlijke bloeding te zijn. Maar de honden en paarden zijn "van dienstwege verstrekt" en niet uit liefde gekocht. De emotionele band is er vaak niet minder om. Maar als je als geleider liever niet je paard op een rellende menigte afstuurt, of je hond op een vent met een mes, dan zal er een collega op af moeten. Het is feitelijk niet meer en niet minder dan de keuze van het minste kwaad als het ware.
greetz,  Enrique

mon3aantje

• Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2010, 17:16:28
Het is inderdaad "maar" een dier. Een paard en een hond zorgen ervoor in veel situaties dat bepaalde wanordelijkheden gestopt kunnen worden. Hierdoor zorgen ze ervoor dat er geen gewonde burgers en/of collega's vallen. Dat is het aller belangrijkste. Een dier staat toch zeker niet op "gelijke" hoogte met een mensenleven. Het is zoals eerder al beschreven gewoon een stuk gereedschap waar we zeer goed gebruik van maken en welke ook zeker met een bepaalde vorm van liefde worden vezorgt door de collega's.
We moeten zaken wel in perspectief blijven bekijken en niet gaan doorslaan met het hele dierenwelzijns verhaal. Het is al voldoende dat een partij voor de dieren met 2 zetels in de kamer terecht is gekomen...

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2015, 17:51:08
! No longer available
omroepwest

Gepubliceerd op 21 okt. 2015
Waar wordt de bereden politie voor ingezet? Wat is het voordeel van politiewerk te paard en hoe worden de paarden getraind? Team West neemt een kijkje achter de schermen bij de bereden politie.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 6 december 2015, 17:26:24
Wat een foto. Deze agent bleef naast zijn zwaargewonde politiepaard liggen, tot het dier uit haar lijden werd verlost.

zie: https://www.facebook.com/HVforumNL/posts/469206799951034
Samen sterk in de hulpverlening!