Lifeliner 4 maakt voorzorgslanding - Eelde 13-06-2010

Auteur Topic: Lifeliner 4 maakt voorzorgslanding - Eelde 13-06-2010  (gelezen 2438 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
p2kflex
19:26:35 13-06-10GROUP-1GAE 1A Safety Call klein GRONINGEN AIRPORT EELDE MACHLAAN 14 A EELDE
GAE 10520004MKA Veiligheidsregio Drenthe (HS-GHOR)
GAE 10520055MKA Veiligheidsregio Drenthe (Onbekende code)
p2kflex
19:22:50 13-06-10GROUP-2PRIO 1 GAE 1A Safety Call klein GRONINGEN AIRPORT EELDE MACHLAAN 14 EELDE
GAE 10500820BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Commandant)
GAE 10500821BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Blusploeg 1)
GAE 10500822BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Blusploeg 2)
GAE 10502751BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (CT 81-62)


Kan aan mij liggen, maar zijn er de laatste weken niet opvallend veel safety call's op Groningen Airport?




Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2010, 19:45:57
p2kflex
19:26:35 13-06-10GROUP-1GAE 1A Safety Call klein GRONINGEN AIRPORT EELDE MACHLAAN 14 A EELDE

p2kflex
19:34:42 13-06-10GROUP-1EINDE///(HELICOPTER: ja) GAE 1A Safety Call klein GRONINGEN AIRPORT EELDE MACHLAAN 14 A EELDE
GAE 10520004MKA Veiligheidsregio Drenthe (HS-GHOR)
GAE 10520055MKA Veiligheidsregio Drenthe (Onbekende code)


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2010, 21:49:40
Uit een artikel van een ongeval in Donkerbroek:

De traumahelikopter die voor hulp kwam zou eerst in een weiland landen, maar zag hier op het allerlaatste moment vanaf doordat er heel veel hooi door de wieken werd opgeworpen. Hierop is uitgeweken naar de weg zelf om te landen. Later op de middag zou de traumahelikopter met een voorzorgslanding op Eelde landen.


Foto: Tino Broekstra

http://www.hvnieuws.nl/index.php?action=1&id=2833


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2010, 22:52:28
De piloot heeft ter plekke een flinke hoeveelheid hooi uit de inlaten, uitlaten en andere uitstekende delen verwijderd. Ik heb er nog met hem over gesproken of het kwaad kon, maar hij vertelde dat er in de cockpit indicatoren zaten die aangevan wanneer de motorinlaten verstopt beginnen te raken, en er was (toen) geen enkele indicatie. Ik verbaasde me wel dat hij door handmatig het hooi weg te halen weer kon starten.

Hier nog een foto van het luchtfilter na de schoonmaakbeurt door de piloot:


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2010, 08:33:16
Traumahelikopter maakt voorzorgslanding op luchthaven Eelde

Eelde - De traumahelikopter heeft zondag een voorzorgslanding gemaakt op de luchthaven van Eelde. Er was vermoedelijk hooi in de ventilatie gekomen, waardoor de piloot zich genoodzaakt voelde een voorzorgslanding te maken.

Zondag heeft de traumahelikopter een voorzorgslanding gemaakt. De helikopter kwam uit Donkerbroek en tankte op de luchthaven van Eelde.. Toen hij weer naar Groningen vloog, keerde hij boven het Paterswoldsemeer om en ging weer naar het vliegveld. Hier maakte hij een voorzorgslanding.

Mogelijk was de oorzaak dat er bij het opstijgen in Donkerbroek hooi in de motoren gekomen was. Dit aldus ooggetuigen in Donkerbroek. Na 20 minuten inspectie, waarbij de crashtender standby stond, ging de helikopter zonder problemen weer naar het UMCG.


http://www.112nederland.nl/Drenthe/nieuws/9577/traumahelikopter-maakt-voorzorgslanding-op-luchthaven-eelde.html


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2010, 09:50:21
ergens vind ik het apart dat dit kan gebeuren... Sommige moderne landbouwmachines hebben de mogelijkheid om te 'blazen'. Dit om de luchtinlaat af en toe (tijdens gebruik!) schoon te blazen. Nu komen deze machines ook meer in contact met hooi/stof/etc. dan heli's, maar juist op een traumaheli (die -voor een heli- op de gekste plekken komen) lijkt mij dat dergelijke systemen van pas komen...
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2010, 10:09:03
Het hooi zat werkelijk overal in dit geval. Wat op de laatste foto zichtbaar is, is wat achter is gebleven NA het schoonmaken door de vlieger.
Er zitten wel filters voor maar ook de inlaten bovenop de romp, dus net onder de wieken, zaten vol. Helaas was ik niet zo "slim" om daar een foto van te maken :-\
Bovendien landde de vlieger aan de andere kant van het ongeval dan waar ik stond en was de vlieger al een poosje bezig met schoonmaken voor ik aan die kant was.


Nog een laatste foto van de met hooi overdekte LL4