En je eerste post was nog wel zo enthousiast
Natuurlijk moet mijn idee aangepast worden, maar dat kan ik niet alleen. Ik weet nu eenmaal niet alles en heb hulp nodig van anderen. Die hulp hoop ik hier te vinden, in de vorm van constructieve discussie.
Punt is dat er nieuwe mensen nodig zijn, maar dat er op dit moment juist tekorten ontstaan. Een oplossing is het maken van een laagdrempelige opleiding (zoals ook de BMH), zodat je allerlei mensen kunt gaan trainen tot Rapid Responder of ambulancehulpverlener. Nu is het begrip Rapid Responder nog wel vrij kneedbaar, je kunt het dus zo maken dat er Rapid Responders komen met minder bevoegdheden, die toch de ambulancezorg gaan verbeteren zodat ze eerder ter plaatse zijn. Want zeg nou zelf: heb jij ook niet liever binnen 5 minuten een BLS'er met intensieve, aanvullende opleiding mbt acute zorg aan je bed en na 10 minuten een ambulance, dan dat je die BLS'er (Rapid Responder in dit geval) mist? Wanneer die ambulance er echt niet eerder kan zijn, zullen er dus oplossingen moeten worden gevonden voor de tussentijd. Wat zijn daar de opties? Naar mijn idee kun je het beste een nieuwe opleiding creëren, speciaal gericht op het beroep van Rapid Responder.
We zullen moeten gebruiken wat we hebben en volgens mij zijn er aardig wat EHBO'ers in Nederland. Leid ze fatsoenlijk op en maak ze inzetbaar voor bij dringende incidenten, als de ambulance bijv. niet op tijd kan zijn, zou ik zeggen!