Nieuwe opleiding tot Rapid Responder

Auteur Topic: Nieuwe opleiding tot Rapid Responder  (gelezen 23946 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2010, 19:44:44
De Rapid-Responder vind ik een goede stap om tot snellere acute zorg te komen, maar er kan meer worden gedaan.
Waarom geen differentiatie en/of nivellering in de acute zorg. Of schop ik nu tegen heilige huisjes ?
Afhankelijk van een melding kan acute zorg op aangepast niveau worden aangeboden en gealarmeerd.
Dure volledig uitgeruste ambulance afgewogen tegen een rapid-responder bij een niet-bewusteloos slachtoffer met een niet-levensbedreigende armbreuk?

Los gezien van de vervoersproblematiek, het opleidingsniveau, bevoegd- en bekwaamheden en uitrusting kunnen we wellicht spreken van :
- Trauma teams  ; trauma artsen inzetbaar boven/interregionaal          (bestaan al)
- Ambulancezorgverlening ; regionaal inzetbaar                                  (bestaan al)
- Rapid-Responders ; regionaal / gebiedsgebonden inzetbaar               (bestaan al)
- Community First Responders (CFR) ; inzetbaar lokaal (leken niveau)   (nog niet in Nederland, wel in Engeland)
- BLS/AED-netwerken ; inzetbaar lokaal (leken niveau)                        (bestaan al)

De CFR kan direct lokaal worden gealarmeerd en al binnen enkele minuten de acute zorg opstarten en fungeren als hoogwaardige assistentie op de reguliere ambulancezorg.
Wat hier in Nederland met een lokaal AED-netwerk kan, kan ook goed met de invoering van Community First Responders (CFR) zoals op de Engelse wijze.
Lokaal operende en oproepbare (leken als professionele) eerstehulpverleners met een aanvullende CFR opleiding.
In Nederland missen wij gewoon deze schakel in de directe acute zorg.
Of blijven we met zijn allen tot in de lengte van dagen minimaal 10-15 minuten wachten op de eerste ambulance en blijven we roepen dat de ambulance altijd te laat is.

(Dit zal wel stof doen opwaaien)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #21 Gepost op: 14 juni 2010, 19:47:12
Waar baseer jij die mening op over die aanrijtijden? Dat dit in een paar regio`s geld, zegt nog niet dat het overal zo is ???
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #22 Gepost op: 14 juni 2010, 19:51:57
ehh..ik ben geen meervoudig persoontje ;)

dat is mijn mening in de context kwaliteit van zorg, hoe verre is dat nog relevant?
Het ging me even op de opmerking dat wanneer mensen zo snel mogelijk opgeleid worden, de kwaliteit mogelijk daalt door gebrek aan ervaring(?).. Bij de geschetste opleiding is dat helemaal niet van toepassing, het gaat niet om zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen op te leiden. Er is sprake van een nieuw opleidingstraject, eventueel afwijkend van HBO-V.

Of schop ik nu tegen heilige huisjes ?
Zeer waarschijnlijk....


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #23 Gepost op: 14 juni 2010, 19:56:18
Waar baseer jij die mening op over die aanrijtijden? Dat dit in een paar regio`s geld, zegt nog niet dat het overal zo is ???
Er zijn ongetwijfeld plekken op de wereld waar alles goed geregeld is. Echter is het probleem met aanrijtijden bekend čn erkend, dus ook daar moet een oplossing voor komen. Maar je hebt op tot zekere hoogte gelijk, in een aantal regio's zijn de aanrijtijden wel op orde. Als we door middel van nieuwe inzichten heel Nederland kunnen 'voorzien' van de juiste aanrijtijden, zou dat toch heel mooi zijn?


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #24 Gepost op: 14 juni 2010, 20:49:08
Op die manier;) Ja dat zou inderdaad mooi zijn, maar men moet bedacht zijn op kwaliteitsverlies! Groeten, Lars
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #25 Gepost op: 14 juni 2010, 20:52:20
De CFR kan direct lokaal worden gealarmeerd en al binnen enkele minuten de acute zorg opstarten en fungeren als hoogwaardige assistentie op de reguliere ambulancezorg.
Wat hier in Nederland met een lokaal AED-netwerk kan, kan ook goed met de invoering van Community First Responders (CFR) zoals op de Engelse wijze.
Lokaal operende en oproepbare (leken als professionele) eerstehulpverleners met een aanvullende CFR opleiding.
In Nederland missen wij gewoon deze schakel in de directe acute zorg.
Of blijven we met zijn allen tot in de lengte van dagen minimaal 10-15 minuten wachten op de eerste ambulance en blijven we roepen dat de ambulance altijd te laat is.
Dit is precies wat ik bedoelde, bedankt Willem! De Rapid Responders die ik introduceer, hoeven helemaal niet het niveau te hebben van een ambulanceverpleegkundige. Het gaat hier gewoon om mensen met een aanvullende opleiding voor het kunnen fungeren als Rapid Responder. Dit vervangt echter niets, het gaat alleen zorgen dat er sneller hulp kan zijn op plaatsen waar dat echt nodig is.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #26 Gepost op: 14 juni 2010, 21:21:50
...De Rapid Responders die ik introduceer,...

Bas wat is jouw betrokkenheid in deze? Ik meen me te herinneren dat je op de middelbare school zat. Hoe kan je dat rr's introduceren? Of laat mijn geheugen me nu in de steek?  ???


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #27 Gepost op: 14 juni 2010, 21:25:35
Bas wat is jouw betrokkenheid in deze? Ik meen me te herinneren dat je op de middelbare school zat. Hoe kan je dat rr's introduceren? Of laat mijn geheugen me nu in de steek?  ???
Introduceren is misschien niet het goede woord, ik bedoelde meer de introductie van een nieuw discussiepunt met als onderwerp de RR's ;)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #28 Gepost op: 14 juni 2010, 21:28:13
In Noord en Oost Gelderland loopt al geruime tijd een project wat ongeveer als zodanig functioneert. De SIGMA-vrijwilligers in het gebied Noordwest Veluwe worden meegealarmeerd met een breder scala aan inzetten voor de ambulancehulpverleningen. Dit zou een idee zijn om breder in te voeren. Ook leuk voor de ervaring en geoefendheid van de SIGMA-vrijwilligers. Als je dit voor ogen heb, dan kan ik er wel een stukje in meegaan.
Echter vind ik niet dat deze mensen moeten gaan beoordelen dat of er een ambulance moet komen ja dan wel nee. De centralist van de MKA bepaald of er een Acute Zorg Eenheid (ambu of solist) naar een bepaalde plek toegaat of niet en ter overbrugging zou men van dit soort hulpverleners gebruik kunnen maken. Echter denk ik niet dat er ruimte is voor een regionale of lokale eenheid die continu aan het rijden is. Wel zou er de mogelijkheid zijn voor lokaal werkende vrijwilligers die hebben aangegeven dat ze op deze manier ingezet kunnen worden. Op deze basis werken bijvoorbeeld de BLS/AED-netwerken. Breidt dat uit met de lokaal en in kleinere eenheden inzetbare SIGMA-vrijwilligers en op deze manier zou je wellicht professionele eenheden kunnen uitsparen (minder snel een 2e eenheid nodig), die dan weer voor andere meldingen beschikbaar zijn.
Een andere kreet zou dan wel zeer gepast zijn, aangezien RR inmiddels wel een duidelijke invulling en rol gekregen heeft binnen de prehospitale hulpverlening.
Geloof niet alles wat je denkt.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #29 Gepost op: 15 juni 2010, 00:45:33
even off topic om de discussie helder te hebben wie wat zegt: in het citaat van Peter staat de uitspraak
"Eigenlijk zou er een HBO-master moeten zijn, die je meteen na de HBO-V kunt volgen. Op die manier heb je de verpleegkundige basis en meteen een master in acute zorg of ambulancezorg." is een oorspronkelijk van ba(a)s. Door de citaat functie komt hij niet goed in beeld (Luer lock citeert baas) :)

@ SEH zustertje: bedankt!
Never underestimate the power of stupid people