Nieuwe opleiding tot Rapid Responder

Auteur Topic: Nieuwe opleiding tot Rapid Responder  (gelezen 23959 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Gepost op: 14 juni 2010, 00:09:12
    Introductie nieuwe opleiding tot Rapid Responder

    Vanwege de off-topic (maar daarom niet minder goede) reactie van Alain in de topic over de keuze tussen BMH en MBO-/HBO-V, een eigen topic voor deze opmerking.

    Laat ik eerst een stukje citeren uit het Vakblad V&VN Ambulancezorg, maart 2010. Drs. Thijs Gras (ambulanceverpleegkundige, centralist en historicus) schrijft daarin een artikel over tijden, snelheden en timing binnen de ambulancezorg, waarin ook het aspect Rapid Responders belicht wordt.
    Citaat
    In Nederland gaan we in sommige situaties ook die kant op met de Rapid Responders. Dit zijn ambulancezorgverleners die met een motor, een (personen)auto of een fiets uitrukken. Zij kunnen niet vervoeren, wel stabiliseren. Ooit zijn ze om verschillende redenen in het leven geroepen. Onder andere voor het afdekken van tijdelijke of structurele witte vlekken waar te weinig gebeurt om een ambulance te stationeren, maar waar je de mensen toch een hoog niveau van hulp wilt garanderen. Inmiddels worden ze door veel meldkamers als een soort vooruitgeschoven post gebruikt die wordt afgestuurd op meldingen waar men geen vervoer verwacht.
    Het gaat hier voornamelijk om het laatste (dikgedrukte) geval.


    Stelling 1: Er moet een nieuwe opleiding komen voor zelfstandige ambulancezorgverleners als Rapid Responders of Sololances.
    Stelling 2: Er moet een nieuwe opleiding komen voor zelfstandige ambulancezorgverleners als Rapid Responders of Sololances, in plaats van het tekort op te vullen met medewerkers vanuit de BMH (Bachelor Medische Hulpverlening).



    Huidige situatie
    De ambulance met hoog opgeleide verpleegkundigen die hoogwaardige zorg kunnen verlenen hoeft in de huidige situatie niet uit te rijden voor:
    • B-vervoer
      Tegenwoordig zijn er de B-wagens (hulpambulances) voor B-vervoer. Er zijn niet genoeg van deze B-ambu's om alle B-ritten te kunnen dekken, maar in principe hoeft een A-wagen niet uit te rukken voor een B-rit.
    • Geen vervoer
      Normaal moet er voor iedere geclassificeerde melding een ambulance uitrijden. Wanneer er echter besloten wordt door een centralist dat er bij een bepaalde A2- of A1-melding geen vervoer nodig is, kan een Rapid Responder uitrijden. Zo is er dus niet bij iedere melding een ambulance nodig die ter plaatse en onderweg hoogwaardige zorg kan leveren.

    Bestaande opleiding
    Ik heb me laten vertellen dat er via de SOSA ook een bestaande Rapid Responder-opleiding is, dit als aanvulling op het diploma voor ambulanceverpleegkundige. Rijtraining, oefening in het beoordelen of er wel of niet een ambulance nodig is etc. Het huidige idee is echter nieuw: lagere instroomeisen zodat er meer Rapid Responders kunnen komen.

    Instroomeisen
    Er zijn twee opties:

    • Verpleegkundigen
      Het eerste idee voor de instroomeisen is een verpleegkundige achtergrond. Gezien HBO-V een vereiste is voor het werk als ambulanceverpleegkundige, mogen we ervan uitgaan dat dit zeker een vereiste is voor de zelfstandige vaardigheden die men als Rapid Responder moet hebben. Het zijn dus verpleegkundigen niveau 5 die instromen.
    • EHBO
      Wat ook een idee is (en waarmee dus een laagdrempelige opleiding wordt gecreëerd) is om als instroomeisen de cursussen EHBO en AED te hebben. Toch is een HBO denk- en werkniveau benodigd en dus stel ik voor dat een bijkomstige eis HAVO is.

    Kan dat?
    Wanneer er een opleiding komt die speciaal Rapid Responders opleidt, mogen de 'producten' ook mensen zijn die minder handelingen uit mogen voeren. Het zijn namelijk eenheden die op indicatie van een centralist ingezet worden. Deze centralist kan dan bepalen of de bevoegdheden en vaardigheden van de RR afdoende zijn voor de behandeling van een patiënt.
    De vraag daarop is wel: is het mogelijk een (zo kort mogelijke) opleiding te creëren, waar verpleegkundigen (bij voorkeur met enige ervaring) extramuraal opgeleid worden? Dit zal dan een opleiding worden die lijkt op de BMH, al is het evt. lagere niveau hier geen probleem omdat het een Rapid Responder betreft, met beperkte vaardig- en bevoegdheden.

    Uitrukken
    De Rapid Responders zullen in dienst zijn van de ambulancedienst en dus ook van daaruit gefinancierd worden. Zij zullen uitrukken met een voertuig naar keuze van de ambulancedienst. Dit kan van alles zijn, gebruik makend van de eigen fiets of een (personen)auto van de ambulancedienst.

    Samenvatting
    Nieuwe opleiding met als product Rapid Responders: BLS’ers of verpleegkundigen met een (afhankelijk van de vooropleiding) 2-4jarige aanvullende opleiding op het gebied van acute zorg. Deze Rapid Responders zullen in dienst zijn van de RAV en zullen voornamelijk te vinden zijn op plekken waar niet genoeg gebeurt om een ambulance te stationeren en plekken die net buiten het dekkingsgebied van ambulanceposten vallen. Ook op plekken waar wel ambulances gestationeerd zijn kunnen deze Rapid Responders te vinden zijn, deze kunnen sowieso sneller ter plaatse zijn en er kan sneller (eerste) hulp geboden worden.


    Graag zie ik opmerkingen, aanvullingen en meningen mét motivatie!



    Voor een PDF bestand waar je alles nog even na kunt lezen, klik HIER.
    NB: Ik heb nog niet eerder gewerkt met de website waar ik nu dit bestand mee gehost heb. Als deze dus ineens weg is, meld het even!  O0[/list]


    You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


    LarsAmbu

    • Aanstormend EHVer
    • Verbannen gebruiker
    • Forum gebruiker
    • ***
    • Berichten: 383
    Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2010, 00:12:43
    Prima idee! Dit klinkt stukken beter dan de bmh! In Drenthe gebeurd het al vaak dat eerst de RR gaat kijken en vaak ook hoeft er dan ook geen ambu te komen, kostenbesparing en voorkomt onnodig inzetten.
    Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


    Luer-lock

    • AVP
    • Forum gebruiker
    • ***
    • Berichten: 285
    Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2010, 04:58:30
    @ Ba(a)s:

    Zucht..., dit wordt weer het zoveelste topic "ik heb heb geen geduld en ik wil zo snel mogelijk spoedrijden."

    In een ander topic schrijf je:
    "Eigenlijk zou er een HBO-master moeten zijn, die je meteen na de HBO-V kunt volgen. Op die manier heb je de verpleegkundige basis en meteen een master in acute zorg of ambulancezorg."

    Als je je eerst verdiept in wat het werk van een Rapid responder/sololance inhoudt, zul je beseffen dat je ervaring en klinische blik ontbeert die nodig zijn voor dit werk.
    En een verpleegkundige basis heb je niet "meteen na de HBO-V"

    Mijns insziens wordt dit een vrij nutteloze discussie, daar deze al gevoerd wordt.

    zie:
    http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,37673.0.html
    http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,26792.0.html
    Never underestimate the power of stupid people


    AMK

    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 695
    • VPK io
    Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2010, 08:29:46
    @ Ba(a)s:

    Zucht..., dit wordt weer het zoveelste topic "ik heb heb geen geduld en ik wil zo snel mogelijk spoedrijden."

    In een ander topic schrijf je:
    "Eigenlijk zou er een HBO-master moeten zijn, die je meteen na de HBO-V kunt volgen. Op die manier heb je de verpleegkundige basis en meteen een master in acute zorg of ambulancezorg."

    Als je je eerst verdiept in wat het werk van een Rapid responder/sololance inhoudt, zul je beseffen dat je ervaring en klinische blik ontbeert die nodig zijn voor dit werk.
    En een verpleegkundige basis heb je niet "meteen na de HBO-V"

    Mijns insziens wordt dit een vrij nutteloze discussie, daar deze al gevoerd wordt.

    zie:
    http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,37673.0.html
    http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,26792.0.html
    Vakinhoudelijke discussies zouden op dit forum altijd welkom zijn....

    Er zijn mensen die graag wat vernieuwing in de zorg willen brengen, en er zijn mensen die erop staan dat er niets veranderd. Verpleegkundigen met solovoertuigen gaan in de toekomst het voortouw nemen, waarbij de ambulance in veel gevallen nog enkel het vervoer voor haar rekening neemt. Investeren in de toekomst is nooit weg, dus waarom dan niet investeren in een gerichte opleiding tot solopleeg?
    Die opmerking 'ik heb geen geduld en ik wil zo snel mogelijk spoedrijden' is hier absoluut niet van toepassing. Er staat nergens dat dat de insteek is, en als niet op open staat voor discussie dan reageer je gewoon niet, simpel zat.


    Luer-lock

    • AVP
    • Forum gebruiker
    • ***
    • Berichten: 285
    Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2010, 10:04:18
    Wat ook een idee is (en waarmee dus een laagdrempelige opleiding wordt gecreëerd) is om als instroomeisen de cursussen EHBO en AED te hebben. Toch is een HBO denk- en werkniveau benodigd en dus stel ik voor dat een bijkomstige eis HAVO is.[/li][/list]

    Graag zie ik opmerkingen, aanvullingen en meningen mét motivatie!

    Laat een ding duidelijk zijn: ik ben niet tegen vernieuwing, integendeel. Er zal daarom een nieuw opleidingstelsel moeten komen om tekorten op te vangen, maar om met bovenstaande criteria op een sololance te gaan rijden...  
    Ik maak me juist erge zorgen over de (komende) tekorten in de ambulancehulpverlening, nog grotere zorgen maak ik me echter over de KWALITEIT van die hulpverlening.
    Never underestimate the power of stupid people


    SEH zustertje

    • SEH verpleegkundige
    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 1,416
    Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2010, 11:42:33
    en daarin kan ik luer lock zijn stand punt heel goed begrijpen.
    Het lijkt tegenwoordig dat kwantiteit de boventoon aan het voeren is en zeker in de gezondheidszorg moet je daar voor geen genoegen nemen.

    Kort door de bocht: zo snel mogelijk opgeleid = zo snel mogelijk inzetbaar

    De praktijk schreeuwt om mensen die juist die kwaliteiten hebben
    Misschien dat de diverse organisaties eerst eens moeten gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om juist goed , vakkundig en kwalitatief goed personeel binnen de organisatie te houden?


    AMK

    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 695
    • VPK io
    Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2010, 15:17:34
    Kort door de bocht: zo snel mogelijk opgeleid = zo snel mogelijk inzetbaar

    Waar lezen jullie dat?


    SEH zustertje

    • SEH verpleegkundige
    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 1,416
    Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2010, 16:02:58
    Waar lezen jullie dat?
    ehh..ik ben geen meervoudig persoontje ;)

    dat is mijn mening in de context kwaliteit van zorg, hoe verre is dat nog relevant?


    PeterEde

    • AVP / OvD-G
    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 1,240
    Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2010, 16:38:50
    En tussen de regels kan het gelezen worden door kreten als:

    "Eigenlijk zou er een HBO-master moeten zijn, die je meteen na de HBO-V kunt volgen. Op die manier heb je de verpleegkundige basis en meteen een master in acute zorg of ambulancezorg."
    ... Het huidige idee is echter nieuw: lagere instroomeisen zodat er meer Rapid Responders kunnen komen. ...

    • EHBO
      Wat ook een idee is (en waarmee dus een laagdrempelige opleiding wordt gecreëerd) is om als instroomeisen de cursussen EHBO en AED te hebben. Toch is een HBO denk- en werkniveau benodigd en dus stel ik voor dat een bijkomstige eis HAVO is.

    Wanneer er een opleiding komt die speciaal Rapid Responders opleidt, mogen de 'producten' ook mensen zijn die minder handelingen uit mogen voeren.
    Dit zal dan een opleiding worden die lijkt op de BMH, al is het evt. lagere niveau hier geen probleem omdat het een Rapid Responder betreft, met beperkte vaardig- en bevoegdheden.
    Lagere eisen is een korter voortraject en dus eerder op de gele auto.
    Dit zou een ontwikkeling zijn die een 180 graden draai geeft aan de functie van RR. De RR-verpleegkundigen zijn op dit moment (zeer) ervaren ambulanceverpleegkundigen die aanvullende opleidingen / trainingen hebben gehad om solistisch te kunnen werken. Zij maken inderdaad vaak het verschil tussen vervoeren of niet vervoeren (door een A-auto).
    De centralist zal zeker niet altijd kunnen inschatten hoe de situatie aan de andere kant van de lijn is. Ze proberen zich een beeld te schetsen, maar het gebeurd nog zeer regelmatig dat de situatie ter plaatse anders blijkt dan de melding deed vermoeden. Een lager opgeleide RR zal een stuk scholing en ervaring missen om (dezelfde) inhoud te kunnen geven aan de RR-functie. Ga je een lager opgeleide RR gebruiken, dan zal het voorkomen dat er onterecht besloten wordt tot niet vervoeren, of de A-autopleeg zal ter plaatse beslissen om alsnog niet te vervoeren. De RR is een functie die op dit moment er juist een is die inhoudelijk wordt vorm gegeven door kennis, kunde en ervaring.
    Daarnaast heeft de RR in een aantal regio’s de functie van OvD-G of Incident Coördinator of rijden er NP’s als RR.
    Geloof niet alles wat je denkt.


    SEH zustertje

    • SEH verpleegkundige
    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 1,416
    Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2010, 17:03:52
    dit zijn mij inziens wel duidelijke argumenten die Peter aangeeft met het bieden van kwaliteitszorg in Nederland.

    Wat mij betreurd is dat "men" (Hogescholen, regering etc.) niet in ziet , en zeker met name in de ambulance hulpverlening
    dat klinische expertise alleen maar ontwikkeld kan worden in de praktijk en dat dit juist bij draagt aan de kwaliteit van zorg in Nederland.
    Juist door die mensen in te zetten op het juiste moment op de juiste plaats (hmm....citeer even Pool (HBO-v) engel)
    De "ervaren" ambulance verpleegkundige heeft juist die expertise goed ontwikkeld en wat Peter aan geeft om als RR op te treden.
    De master opleiding NP is dan juist voor hen een aanvulling.

    even off topic om de discussie helder te hebben wie wat zegt: in het citaat van Peter staat de uitspraak
    "Eigenlijk zou er een HBO-master moeten zijn, die je meteen na de HBO-V kunt volgen. Op die manier heb je de verpleegkundige basis en meteen een master in acute zorg of ambulancezorg." is een oorspronkelijk van ba(a)s. Door de citaat functie komt hij niet goed in beeld (Luer lock citeert baas) :)