Nieuwe opleiding tot Rapid Responder

Auteur Topic: Nieuwe opleiding tot Rapid Responder  (gelezen 23995 keer)

0 gebruikers (en 39 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2010, 18:41:17
Wat ik bedoelde met de verpleegkundige basis is het theoretische deel. Natuurlijk heb je dan nog geen echte klinische ervaring.

Wat mij een beetje stoort, is dat er hier weinig opbouwende kritiek is. De reacties die gegeven worden keuren en kraken nieuwe ideeën af, alsof het niet nodig is. Alle ideeën worden echter afgewimpeld met "sneller opleiden, sneller inzetbaar... kwaliteitsverlies, nutteloze discussie..." Als er geen alternatief nodig is, zeg dat dan gewoon. Maar voor zover ik op de hoogte gebracht ben, is er een enorm tekort in de zorg en moeten daar oplossingen voor worden gevonden. Dit is dan ook waar ik me mee bezig probeer te houden en zo goed mogelijke oplossingen probeer te bedenken.

Probeer alsjeblieft zo goed mogelijk mee te doen in de zoektocht naar betere oplossingen!
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2010, 18:52:02
Dan moet je je idee aanpassen, ik zie het nog wel zo ver komen dat als er zoiets komt, het ervaren personeel het werk erbij neer legt. Je wilt onervaren vers van de pers mensen op een RR zetten, mét minder bevoegdheden. Dat maakt het weer minder aantrekkelijk. Kun je net zo goed door leren, minder bevoegdheden=minder centen. Simple as that.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2010, 19:03:37
En je eerste post was nog wel zo enthousiast  ::)

Natuurlijk moet mijn idee aangepast worden, maar dat kan ik niet alleen. Ik weet nu eenmaal niet alles en heb hulp nodig van anderen. Die hulp hoop ik hier te vinden, in de vorm van constructieve discussie.

Punt is dat er nieuwe mensen nodig zijn, maar dat er op dit moment juist tekorten ontstaan. Een oplossing is het maken van een laagdrempelige opleiding (zoals ook de BMH), zodat je allerlei mensen kunt gaan trainen tot Rapid Responder of ambulancehulpverlener. Nu is het begrip Rapid Responder nog wel vrij kneedbaar, je kunt het dus zo maken dat er Rapid Responders komen met minder bevoegdheden, die toch de ambulancezorg gaan verbeteren zodat ze eerder ter plaatse zijn. Want zeg nou zelf: heb jij ook niet liever binnen 5 minuten een BLS'er met intensieve, aanvullende opleiding mbt acute zorg aan je bed en na 10 minuten een ambulance, dan dat je die BLS'er (Rapid Responder in dit geval) mist? Wanneer die ambulance er echt niet eerder kan zijn, zullen er dus oplossingen moeten worden gevonden voor de tussentijd. Wat zijn daar de opties? Naar mijn idee kun je het beste een nieuwe opleiding creëren, speciaal gericht op het beroep van Rapid Responder.

We zullen moeten gebruiken wat we hebben en volgens mij zijn er aardig wat EHBO'ers in Nederland. Leid ze fatsoenlijk op en maak ze inzetbaar voor bij dringende incidenten, als de ambulance bijv. niet op tijd kan zijn, zou ik zeggen!
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2010, 19:10:52
En je eerste post was nog wel zo enthousiast  ::)

Natuurlijk moet mijn idee aangepast worden, maar dat kan ik niet alleen. Ik weet nu eenmaal niet alles en heb hulp nodig van anderen. Die hulp hoop ik hier te vinden, in de vorm van constructieve discussie.

Punt is dat er nieuwe mensen nodig zijn, maar dat er op dit moment juist tekorten ontstaan. Een oplossing is het maken van een laagdrempelige opleiding (zoals ook de BMH), zodat je allerlei mensen kunt gaan trainen tot Rapid Responder of ambulancehulpverlener. Nu is het begrip Rapid Responder nog wel vrij kneedbaar, je kunt het dus zo maken dat er Rapid Responders komen met minder bevoegdheden, die toch de ambulancezorg gaan verbeteren zodat ze eerder ter plaatse zijn. Want zeg nou zelf: heb jij ook niet liever binnen 5 minuten een BLS'er met intensieve, aanvullende opleiding mbt acute zorg aan je bed en na 10 minuten een ambulance, dan dat je die BLS'er (Rapid Responder in dit geval) mist? Wanneer die ambulance er echt niet eerder kan zijn, zullen er dus oplossingen moeten worden gevonden voor de tussentijd. Wat zijn daar de opties? Naar mijn idee kun je het beste een nieuwe opleiding creëren, speciaal gericht op het beroep van Rapid Responder.

We zullen moeten gebruiken wat we hebben en volgens mij zijn er aardig wat EHBO'ers in Nederland. Leid ze fatsoenlijk op en maak ze inzetbaar voor bij dringende incidenten, als de ambulance bijv. niet op tijd kan zijn, zou ik zeggen!
Dan vraag ik me af, hoe krijg je al die EHBOers zo gek om dat te doen. De overgrote meerderheid is EHBO er, en heeft daarnaast gewoon een vaste baan. Je moet hier ook recente gegevens voor aanrijtijden bij hebben, in een gebied waar 95% van de A1 ritten beneden de 10 minuten is, lijkt me dit geld verspilling. Je kan beter zoeken in opleidingen zelf, in verschillende stromingen die je kan aannemen in bijvoorbeeld, HBO-V, als je daar gaat kijken, wat kunnen we veranderen en verbeteren om het aantrekkelijker te maken om in de Ambulancezorg te gaan. Een punt van verbetering lijkt mij ook enige loonsverhoging, de zorg is een onderbetaalde sector, en als je kijkt naar het werk dat de meeste mensen doen zijn ze gewoon onderbetaald.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #14 Gepost op: 14 juni 2010, 19:12:56
Wat ik bedoelde met de verpleegkundige basis is het theoretische deel. Natuurlijk heb je dan nog geen echte klinische ervaring.

Wat mij een beetje stoort, is dat er hier weinig opbouwende kritiek is. De reacties die gegeven worden keuren en kraken nieuwe ideeën af, alsof het niet nodig is. Alle ideeën worden echter afgewimpeld met "sneller opleiden, sneller inzetbaar... kwaliteitsverlies, nutteloze discussie..." Als er geen alternatief nodig is, zeg dat dan gewoon. Maar voor zover ik op de hoogte gebracht ben, is er een enorm tekort in de zorg en moeten daar oplossingen voor worden gevonden. Dit is dan ook waar ik me mee bezig probeer te houden en zo goed mogelijke oplossingen probeer te bedenken.

Probeer alsjeblieft zo goed mogelijk mee te doen in de zoektocht naar betere oplossingen!

Die opbouwende kritiek is er niet, omdat elke keer het ervaringsdeel wordt aangekaart. Als men nou eens accepteert dat die ervaring onmisbaar is kun je beginnen met een goede discussie over wat je kunt doen om het 8 jarige traject te optimaliseren. Men wordt hier een beetje moe van elke keer te moeten uitleggen aan mensen die nog nooit een patient hebben gezien binnen een ambulancesetting, dat ervaring onmisbaar is.
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 14 juni 2010, 19:17:40
wat ik al eerder in het andere topic had aangegeven...

Ik ben kritisch, maar sta zeker open voor nieuwe ideën :) en de jeugd is de toekomst, zeker in de zorg O0

organisaties moeten juist beter hun best doen om hun"ervaren" personeel juist binnen te houden, dan zouden er niet zoveel "kunstgrepen" als het ontwikkelen van nieuwe opleidingen nodig zijn :D
Als de zorg afzwakt naar kwantiteit en je het vergelijkt met het bedrijfsleven, zullen de klanten naar een andere instelling gaan.
Waarom niet voor kwaliteit?

echt niet raar hoor die tekorten in de zorg engel


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2010, 19:23:15
Als de zorg afzwakt naar kwantiteit en je het vergelijkt met het bedrijfsleven, zullen de klanten naar een andere instelling gaan.
Waarom niet voor kwaliteit?
Omdat het behoorlijk uitmaakt of je nou 3 of 300 ambulances hebt rondrijden in Nederland ;)

Wat ik probeer duidelijk te maken: Het gaat wel degelijk om kwantiteit op dit moment. Er is gewoon te weinig personeel in de zorg en dat tekort moet opgevuld worden. Het probleem is alleen dat je niet zomaar 500.000 mensen op de HBO-V krijgt en je dus aantrekkelijkere oplossingen moet bedenken.
Zorg dan bijv. voor een opleiding waarin men meteen ervaring op doet! Je kunt wel blijven roepen dat ervaring onmisbaar is en dat is het ook, maar denk eens even verder alsjeblieft. Er zijn nu eenmaal te weinig ervaren mensen om alle tekorten op te vullen en dus moet er een alternatief komen!
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2010, 19:26:11
Omdat het behoorlijk uitmaakt of je nou 3 of 300 ambulances hebt rondrijden in Nederland ;)

Wat ik probeer duidelijk te maken: Het gaat wel degelijk om kwantiteit op dit moment. Er is gewoon te weinig personeel in de zorg en dat tekort moet opgevuld worden. Het probleem is alleen dat je niet zomaar 500.000 mensen op de HBO-V krijgt en je dus aantrekkelijkere oplossingen moet bedenken.
Zorg dan bijv. voor een opleiding waarin men meteen ervaring op doet! Je kunt wel blijven roepen dat ervaring onmisbaar is en dat is het ook, maar denk eens even verder alsjeblieft. Er zijn nu eenmaal te weinig ervaren mensen om alle tekorten op te vullen en dus moet er een alternatief komen!
Maar denk eens even verder alsjeblieft

Misschien dat we elkaar niet op deze manier aan gaan spreken? En al helemaal de profs niet. Sorry, maar dat lijkt me niet respectvol.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #18 Gepost op: 14 juni 2010, 19:29:14
Maar denk eens even verder alsjeblieft

Misschien dat we elkaar niet op deze manier aan gaan spreken? En al helemaal de profs niet. Sorry, maar dat lijkt me niet respectvol.

Voorlopig gaat alles volgens het boekje dus: game on, allen.  O0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2010, 19:32:07
Maar ff on-topic: in de ambulancezorg zie ik geen tekorten. Op SEH's wel, schijnt. En over het algemeen in de zorg. Maar ik zie om mij heen geen tekorten aan ambulanceverpleegkundigen. Waar spelen die problemen precies?