Nieuwe opleiding tot Rapid Responder

Auteur Topic: Nieuwe opleiding tot Rapid Responder  (gelezen 23990 keer)

0 gebruikers (en 35 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #30 Gepost op: 15 juni 2010, 08:51:22
De RR is in het leven geroepen om de aanrijtijden naar beneden te drukken. Er is echter helemaal geen winst te behalen met alleen de aanrijtijden, dat is in 2008 wetenschappelijk onderzocht:

http://www.wokresearch.nl/UserFiles/Docs/product_141.pdf

Sterker nog, dit rapport pleit juist niet voor de Rapid Responder maar meer gewone ambulances (blz. 32). Wel wordt de First Responder (BLS+AED vrijwilligers) aangeraden in geval van reanimatie, maar dat lijkt mij nogal logisch.

De Rapid Responder is goedkoop zorg leveren zodat de ziektekostenverzekeraar tevreden wordt gesteld. De pt. wordt niets gevraagd. In Engeland is het helemaal doorgeslagen. In Londen zijn 70% van de eenheden solo. Tweede Kerstdag ging een Londense collega naar een meisje van 12 met een status asthmaticus (ernstige astma aanval). Hij heeft zo lang op een ambulance moeten wachten dat het kind een ademstilstand heeft gekregen en is overleden. Een paar jaar geleden had ik dit verhaal in Nederland niet voor mogelijk geacht. Nu weet ik het niet zo zeker meer........  :-\

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #31 Gepost op: 15 juni 2010, 11:50:13
Ik vind het plan interessant!
Mede om wat ba'as zegt, dat er mensen snel ter plaatse zijn ten tijde van een calamiteit.
Er zijn onderzoeken die hebben uitgewezen dat er namelijk geen linear verband is tussen het niveau van hulpverlening (natuurlijk praten we dan wel over hulpverlening die professioneel geschoold is in de acute zorg) en de overlevingskans, mocht dit verband er al zijn dan is deze minimaal. Dit is namelijk ook de reden dat de afgelopen 30 jaar de ambulance functies zijn verschoven van 'vervoer' naar 'zorg ter plaatse'.

Deze beargumentatie daargelaten, als ik het goed begrijp is er in de nabije toekomst een tekort aan avp, niet (in de eerste plaats) aan rapid responders.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het zo dat de functies verschillen (als ik het verhaal van Ba'as goed begrijp), waar de RR stabiliseren, gaat de avp nog een stap verder door ook een behandeling te starten tot aan het ziekenhuis. Daarom zal een tekort van AVP m.i. niet opgevangen kunnen worden door RR.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #32 Gepost op: 15 juni 2010, 11:55:26
Ik vind het plan interessant!
Mede om wat ba'as zegt, dat er mensen snel ter plaatse zijn ten tijde van een calamiteit.
Er zijn onderzoeken die hebben uitgewezen dat er namelijk geen linear verband is tussen het niveau van hulpverlening (natuurlijk praten we dan wel over hulpverlening die professioneel geschoold is in de acute zorg) en de overlevingskans, mocht dit verband er al zijn dan is deze minimaal. Dit is namelijk ook de reden dat de afgelopen 30 jaar de ambulance functies zijn verschoven van 'vervoer' naar 'zorg ter plaatse'.

Deze beargumentatie daargelaten, als ik het goed begrijp is er in de nabije toekomst een tekort aan avp, niet (in de eerste plaats) aan rapid responders.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het zo dat de functies verschillen (als ik het verhaal van Ba'as goed begrijp), waar de RR stabiliseren, gaat de avp nog een stap verder door ook een behandeling te starten tot aan het ziekenhuis. Daarom zal een tekort van AVP m.i. niet opgevangen kunnen worden door RR.


De huidige functie van Rapid Responder wordt uitgevoerd door ambulanceverpleegkundigen al den niet met een Nurse Practitioner opleiding.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #33 Gepost op: 15 juni 2010, 12:00:23
De huidige functie van Rapid Responder wordt uitgevoerd door ambulanceverpleegkundigen al den niet met een Nurse Practitioner opleiding.

WM

Dat heb ik inderdaad begrepen, maar 'ba'as' schetst een herziening van de functie van de RR en daarop reageerde ik.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #34 Gepost op: 15 juni 2010, 12:27:18
Sorry, had ik verkeerd begrepen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 15 juni 2010, 12:35:33
Misschien is het voor de discusssie zuiverder op twee dingen uit elkaar te halen, conform de definties van het NAI, in  de tijd..

Rapid Responder  :  Door de Ambulancedienst, door een Ambupleeg als dan niet N.P. uitgevoerde snellere inzetbare eenheid, niet geschikt voor vervoer patienten.. Dus een motorambulance,

First Responder, is een generieke engelse term, voor die gene die als taak heeft om namens een organisatie om snel te reageren op noodgevallen.. Dit is ongeacht het opleidingsniveau, echter minimaal Eerste Hulp +AED+ Blusmiddelen, Organisatie van de Hulpverlening etc...

Community First Responder : Specifieke daarvoor getrainde eerste hulpverlener, die gealarmeerd, voor noodgevallen in de omgeving.. Meestal aangestuurd via een Meldkamer Ambulance zorg..  Voorbeelden van dergelijk projecten zijn,  First Responder project Urk, Brandweer First Responder etc., Een CFR wordt meestal in zijn directe woonomgeving, (onderdeel van de community) ingezet uitsluitend en alleen om noodzakelijke (geavanceerde) eerste hulp te leveren, in afwachting van R.R. / HAP / of reguliere ambulancediensten.

AED First Responders -->  Zeg maar een vereenvoudigde versie van de Community First Responder,  worden gealarmeerd via bijvoorbeeld AED alert, uitsluitend en alleen bij onwelwordingen en reanimatie..

Je hebt daarnaast vanuit diverse organisaties nog :
Evenementen First Responders ,  (*spreekt voor zich..)

Een misvatting vind ik..  is dat een First Responder, alleen een medische / eerste hulp opleiding heeft..  Een First Responder heeft namelijk als eerste de taak, ter plaatse de hulpverlening te organiseren, een veilige werkplek te organiseren, en indien van toepassing al te starten met redding en de zintuigen terplaatse te zijn voor een meldkamer, (moet er opgeschaald worden of niet ?)

Dus dat vergt meer opleiding en training, dan alleen extra ehbo-cursusjes..


Een Rapid Responder is een ALS getrainde en zelfstandig bevoegde, namens de ambulancedienst optredende persoon..
Een First Responder is namens een organisatie aangewezen persoon om als eerst te reageren op incidenten in zijn omgeving.. (Fabrieksterrein, Woonomgeving, Bouwlocaties, evenementenlocaties..)  

Als iemand die First Responder of Rapid Responder is opgeleid, in zijn vrije tijd, als toevallige passant langs komt, (dus niet handeld in opdracht), blijft deze gewoon een eerste hulpverlener)


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #36 Gepost op: 15 juni 2010, 12:59:13
De RR is in het leven geroepen om de aanrijtijden naar beneden te drukken. Er is echter helemaal geen winst te behalen met alleen de aanrijtijden, dat is in 2008 wetenschappelijk onderzocht:

http://www.wokresearch.nl/UserFiles/Docs/product_141.pdf

Sterker nog, dit rapport pleit juist niet voor de Rapid Responder maar meer gewone ambulances (blz. 32). Wel wordt de First Responder (BLS+AED vrijwilligers) aangeraden in geval van reanimatie, maar dat lijkt mij nogal logisch.

De Rapid Responder is goedkoop zorg leveren zodat de ziektekostenverzekeraar tevreden wordt gesteld. De pt. wordt niets gevraagd. In Engeland is het helemaal doorgeslagen. In Londen zijn 70% van de eenheden solo. Tweede Kerstdag ging een Londense collega naar een meisje van 12 met een status asthmaticus (ernstige astma aanval). Hij heeft zo lang op een ambulance moeten wachten dat het kind een ademstilstand heeft gekregen en is overleden. Een paar jaar geleden had ik dit verhaal in Nederland niet voor mogelijk geacht. Nu weet ik het niet zo zeker meer........  :-\
WM
Het is niet verstandig te kijken naar individuele gevallen waarin het mis gaat. Ook hier in Nederland gaat een en ander mis.
Waar het om gaat is dat binnen enkele minuten een goede eerstehulpverlening opgestart kan en moet worden.
En of dat nu door een ambulance, rapid-responders, first-responders of community first responders opgestart wordt, is niet belangrijk.
Afhankelijk van de melding wordt er uiteindelijk toch wel bepaalt welke eenheden moeten worden gealarmeerd.

Ondanks dat de Rapid-Responder in het leven is geroepen, je blijft altijd zitten met aanrijtijden en dito vertragingen.
Lokaal inzetbare community first responders zijn binnen enkele minuten na alarmering al ter plaatse.
Een melding gebroken pols hoeft van mij geen A1 of A2 rit te worden. Dat kan m.i. in de meest voorkomende gevallen lokaal afgehandeld worden zonder ambulance.
Een lokaal gealarmeerde community first responder kan binnen enkele minuten ter plaatse zijn en de situatie en de ernst inschatten en alsnog doorverwijzen naar een huisarts(post) en/of ziekenhuis of desgewenst laten opschalen indien dat noodzakelijk is.

Lokale AED netwerken zijn een goede zaak. Echter, deze voorzien alleen in de basale reanimatie en daar houdt het op.

Bij lokale arbeids, verkeers, huis, tuin en keuken ongevallen en/of andere stoornissen zijn zij niet inzetbaar door onvoldoende training en opleiding.
En als je geluk hebt hebben ze een traditioneel EHBO diplomaatje.

Zolang er lokaal geen acute zorg is in de vorm van bijvoorbeeld specifiek  getrainde community first responders, blijven we continue vechten tegen aanrijtijden.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #37 Gepost op: 15 juni 2010, 13:01:15


Zolang er lokaal geen acute zorg is in de vorm van bijvoorbeeld specifiek  getrainde community first responders, blijven we continue vechten tegen aanrijtijden.

Wordt er nu gezegd dat een herziening van de huidige structuur in de acute zorg wenselijk is?
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #38 Gepost op: 15 juni 2010, 13:06:16
Ik denk dat in dit geval Willem een rol ziet voor de BHV 'er in de professionele zorgketen of iets dergelijks. Een individuele wens is nog geen noodzaak tot beleidsherziening......

WM

PS: Inidividuele gevallen dienen als voorbeeld van een falend systeem dat wij denken weer opnieuw uit te moeten vinden.....
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #39 Gepost op: 15 juni 2010, 19:05:04
Ik denk dat in dit geval Willem een rol ziet voor de BHV 'er in de professionele zorgketen of iets dergelijks. Een individuele wens is nog geen noodzaak tot beleidsherziening......
WM
PS: Inidividuele gevallen dienen als voorbeeld van een falend systeem dat wij denken weer opnieuw uit te moeten vinden.....
Je bedoelt EHV-er ipv BHV-er?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we