Nieuwe opleiding tot Rapid Responder

Auteur Topic: Nieuwe opleiding tot Rapid Responder  (gelezen 23956 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #40 Gepost op: 15 juni 2010, 19:22:02


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #41 Gepost op: 15 juni 2010, 19:41:01
Ja
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #42 Gepost op: 10 juli 2010, 23:47:50
Oke, ik kom net in deze discussie terecht, en gelijk al een aantal vragen/punten/opmerkingen.

- Als je deze opleiding bedoelt voor het opvullen van de tekorten lijkt mij dit niet ideaal. omdat er een snellere, doch mindere intense met minder bevoegdheden, opleiding is, snap ik niet echt wat je hier mee wilt bereiken, aangezien ik me er niet tot getrokken zou voelen. maak dan het beroep AVP/ACH meer kenbaar en maak meer reclame, want, hoe weet ik van deze opleiding af? waarmee je de tekorten in de ambulancezorg nog niet wegneemt.

- Ik ben wel voor een specifieke SEH opleiding tot SEH-er/AVP-ER/ACh-er, dit ook na een VPK opleiding, na MBO of HBO maakt mij niet uit. dus van te voren al minimaal 4 jaar ervaring in de zorg. daarnaast nog 3-4 in de SEH, en dan 6 maandjes SOSA, is dit misschien een idee?

- Zorg ervoor dat centralisten de situatie beter kunnen inschatten, door bijv. melders een foto de laten maken met hun mobiel en deze door te sturen, ook hier moet dan reclame voor worden gemaakt.

- Geef minimaal iedere winkelier, postbode etc een EHV opleiding, maar deze betaalbaar/vergoedbaar, zodat ook anderen hier aan mee willen doen. En maak eveneens ook hier weer reclame voor. ik denk dat je in 50 % procent van de gevallen toch snel bij een EHV-er in de buurt bent, in de stad, maar misschien ook de overbuurvrouw, aangezien deze in een winkel werkt?

Feedback van harte welkom !

- Dan nog een vraag: Moeten deze RR's/vrijwilligers ook met OGS aan komen rijden? en hoe ben je dat dan van plan te gaan doen, moet iedere EHV-er een ABC- koffer krijgen? ik snap nog niet precies waar je heen wil en welke bevoegdheden je weg wil geven.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #43 Gepost op: 14 juli 2010, 23:40:54
Ik ben er een poosje uit geweest, maar ik zal proberen te antwoorden vanuit het oorspronkelijke idee. Wanneer ik hier van afwijk, aarzel dan niet om me daarop te wijzen!  O0

Simon, uit je post merk ik op dat je toch iets anders bedoelt. Jij doelt echt op het beroep van ambulanceverpleegkundige, waar alleen verpleegkundigen met ervaring voor gebruikt kunnen worden. Gevolg: de tekorten in de zorg blijven gelijk, maar dan op andere plaatsen. Zo zul je wellicht minder SEH-verpleegkundigen krijgen, maar meer ambulanceverpleegkundigen. Het doel is dus om meer mensen in de zorg te krijgen, maar hoe? Je kunt niet zomaar 500.000 mensen naar de MBO-/HBO-V sturen, dus zul je moeten komen met een opleiding die toegankelijker is voor mensen die geen gezondheidskundige vooropleiding hebben.

- Dan nog een vraag: Moeten deze RR's/vrijwilligers ook met OGS aan komen rijden? en hoe ben je dat dan van plan te gaan doen, moet iedere EHV-er een ABC- koffer krijgen? ik snap nog niet precies waar je heen wil en welke bevoegdheden je weg wil geven.
Het idee is dat er mensen opgeleid worden die van tevoren al EHBO hadden, maar die net wat meer trucjes leren. Ze kunnen en mogen net iets meer dan de EHBO'er en zijn niet getraind op verbandjes plakken, maar hebben aanvullende opleiding gehad om bij acute situaties (noem maar iets..) op te kunnen treden als de eerdergenoemde CFR's. Een ABC-koffer lijkt me onnodig, al is een speciaal aangepaste koffer met verbandmateriaal en specifiek materiaal dat aansluit op de bevoegdheden van zo'n RR handig.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #44 Gepost op: 15 juli 2010, 12:27:41
ik denk dat je dat niet moet doen door een nieuwe opleiding te scheppen, zoals ik al eerder vermelden, maar gewoon het beroep verpleegkundige meer in de spotlights zetten (postbus 51?).

je schept trouwens alleen een basis, waarom werk je de opleiding niet ui, want je blijft zo een beetje vaag, waardoor ik nog niet snap wat ik zou kunnen verwachten van deze CFR's


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #45 Gepost op: 20 juli 2010, 17:28:50
je schept trouwens alleen een basis, waarom werk je de opleiding niet ui, want je blijft zo een beetje vaag, waardoor ik nog niet snap wat ik zou kunnen verwachten van deze CFR's
Omdat ik juist ook hulp zou willen zien van anderen en zelf ook nog niet precies weet wat ik kan vragen van zo'n opleiding. Morgen ga ik op vakantie, misschien dat ik in de vele vrije tijd, die ik op de geweldigste familiecamping van Nederland heb, de boel een beetje uit kan denken.

Dus aan iedereen: schiet er eens op, wat moet er komen in die opleiding?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #46 Gepost op: 20 juli 2010, 19:09:10
We zijn hier blijkbaar aan het nadenken over een nieuwe RR opleiding (die er blijkbaar nog niet is).
Voordat we het over de inhoud hebben, even de praktische kant.
Hoe wil je een en ander vorm gaan geven. Bijv. wie moet die opleiding gaan geven?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #47 Gepost op: 20 juli 2010, 19:21:36
Ik stel voor dat dat gedaan wordt door ervaren Rapid Responders en ambuplegen, evt. docenten van de SOSA. Die weten tenslotte wat het inhoudt om zelfstandig te handelen bij een incident. De eventuele docenten van de SOSA zijn al helemaal geschikt, dit zijn mensen die natuurlijk ook al ervaring hebben in het lesgeven.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #48 Gepost op: 20 juli 2010, 19:29:45
Welke instantie staat dan garant voor de inhoud, kwaliteit en continuïteit van de opleiding?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #49 Gepost op: 20 juli 2010, 19:31:13
Welke instantie staat dan garant voor de inhoud, kwaliteit en continuïteit van de opleiding?
Pfoe, daar zeg je wat. Is het een idee om dit deel neer te leggen bij het NRK of bij een bepaalde hogeschool die mee wil werken aan de opleiding?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..