Nieuwe opleiding tot Rapid Responder

Auteur Topic: Nieuwe opleiding tot Rapid Responder  (gelezen 23970 keer)

0 gebruikers (en 29 gasten bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #50 Gepost op: 20 juli 2010, 19:54:54
Vergis je niet in het traject dat doorlopen moet worden om een erkende "opleiding" op te zetten.

Komt echt verdomd veel bij kijken heb ik gemerkt (dan wel in de IT).


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #51 Gepost op: 20 juli 2010, 20:00:15
Vergis je niet in het traject dat doorlopen moet worden om een erkende "opleiding" op te zetten.
We gaan rustig door   0098

Wat houdt 'erkend' in, in deze context? De BMH is namelijk 'erkend', terwijl ik weinig mensen ken die er blij mee zijn.. Toch komt de BMH eraan en krijgt die waarschijnlijk zelfs een BIG-registratie als de opleiding aan de gang is.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #52 Gepost op: 20 juli 2010, 23:24:39
Pfoe, daar zeg je wat. Is het een idee om dit deel neer te leggen bij het NRK of bij een bepaalde hogeschool die mee wil werken aan de opleiding?

dus jij belt aan bij een hoge school en zegt, goh kunnen jullie even een opleiding ontwikkelen, bepaal zelf maar wat je er mee doet.

als dit mijn idee zou zijn zou ik het toch even uitwerken en hier vragen om feedback zodat je er iets mee kunt doen, en het niet alleen en topic blijft :), want dat was je bedoeling toch?

hoeft natuurlijik niet uitgebreid, maar een omschrijving kan geen kwaad, weet iedereen wat je intensies zijn en kan hierop verder gewerkt worden, iedereen blij:)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #53 Gepost op: 21 juli 2010, 01:09:26
Citaat
dus jij belt aan bij een hoge school en zegt, goh kunnen jullie even een opleiding ontwikkelen, bepaal zelf maar wat je er mee doet.
Nou, kom op zeg  ::)

Ik zal proberen de boel op een rijtje te zetten.

Aangezien het gaat om mensen die wellicht ook een andere baan hebben naast hun beschikbaarheid als Rapid Responder, is het msischien handig om er een avondopleiding van te maken?

----------------------------------------------------------

Functieprofiel
Het gaat om een 2-4jarige opleiding (afhankelijk van de stof die behandeld moet worden, nog in overleg) met als instroomeis EHBO. Het betreft fanatieke en gemotiveerde mensen vanaf 18 jaar met een EHBO-diploma dat ze minstens 5 jaar hebben, enige ervaring in het veld (bijv. evenementen), veel interesse voor de Nederlandse (ambulance)hulpverlening en een HBO werk- en denkniveau. De opleiding hangt tegen een BIG-registratie aan en zal de dingen behandelen waarvan het uitvoeren geen BIG-registratie vereist. Deze mensen dienen de Nederlandse taal te beheersen en enige sociale kwaliteiten te hebben.

Inhoud opleiding
In de opleiding tot Rapid Responder (dit is dus een andere RR dan we kennen in de huidige ambulancezorg) wordt, zoals in de meeste opleidingen m.b.t. gezondheidszorg, het hele menselijke lichaam behandeld. Hier wordt vrij basaal de anatomie, fysiologie enz. behandeld, zodat men in ieder geval een beetje weet waar men mee bezig is. Dit wordt aan de hand van het ABC-protocol (Airway, Breathing, Circulation etc.) gedaan, dat ze in de praktijk zullen gaan gebruiken. Zo zal de student bijv. een ECG kunnen indelen in 'urgent' of 'niet urgent'. Er is geen eindeloze kennis over ECG's benodigd, maar de student leert wat de levensgevaarlijke ritmes zijn. Worden deze niet bespeurd op een ECG? Dan kan de RR deze doorverwijzen naar een huisarts of cardioloog.

Aangezien er geen BIG-registratie is, mag de RR geen intraveneuze medicatie geven. Daarom zal gefocust worden op de medicatie die wel gegeven mag worden en in overleg met de overheid en andere instanties zal dit ongetwijfeld flexibel gemaakt kunnen worden.

Men hoort over verschillende dingen die je tegen kunt komen in je toekomstige job, en de verschillende behandelingen daarvan. Aangezien les wordt gegeven door mensen die jarenlange ervaring hebben, leren de studenten de handige trucjes die ze toe kunnen passen in het veld. Ook zullen de studenten tijdens hun opleiding bekend worden met het werken met protocollen.

Coördinatie/triage
Naast het geneeskundige deel worden er delen van coördinatie bij (grotere) ongevallen aangeleerd. Zo weet een Rapid Responder wat hij moet doen wanneer hij als eerste aankomt bij een groot ongeval. Ook zal hem geleerd worden hoe hij moet triëren op basis van de dingen die hij kan waarnemen en meten.
Bij het triëren hoort ook de kennis die een RR nodig heeft om bij een incident te bepalen of er een ambulance nodig is, als de RR bijv. voor 'verkenning' vooruitgestuurd is door de MKA.

Stages
Aangezien we geen mensen in het diepe willen gooien, zijn stages benodigd. Sowieso stages op de ambulance, wellicht op de SEH en MKA.

Techniek
Het is de bedoeling dat de alarmering (via P2000?) en communicatie via de MKA verlopen.

Een groot deel van de techiek die nu wordt gebruikt bij ambulances zal niet nodig zijn, zo is het voor een RR genoeg om een mobiele telefoon (of is een C2000 porto te regelen? zou wel handig zijn, kun je de RR toevoegen in een incidentgroep met de gestuurde ambu etc.) en een P2000-pager te hebben. Zo blijft deze in contact met de MKA en met de pager gealarmeerd kan worden. Ook is het niet nodig om te weten waar een RR zich op een specifiek moment bevindt, de centralist weet d.m.v. een register/database welke RR in welke buurt is, doordat de woon- en werkadressen geregistreerd zijn.

Rijtraining
Wellicht discutabel. In de grote steden misschien enkele (tactisch geplaatste) RR's uitkiezen die uitvoerige rijtraining en een blauwe pit krijgen?


----------------------------------------------------------

Dat was het wel zo'n beetje. Waarschijnlijk zijn er genoeg dingen die niet kloppen of niet kunnen, maar van een aantal dingen heb ik totaal geen verstand en daarom zou ik graag wat hulp krijgen van mensen die wel verstand hebben van de algemene indeling van zo'n opleiding, de duur en locatie van stages en de juridische kant.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #54 Gepost op: 21 juli 2010, 12:58:12
Ziet er al goed uitgewerkt uit  O0


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #55 Gepost op: 21 juli 2010, 13:22:29
Ba(a)s het profiel wat je neer zet, wat is de bron?

hebben we het hier over een bedrijf of over een (HBO) opleiding geaccrediteerd door de vak verenigingen ambulance etc. ?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #56 Gepost op: 21 juli 2010, 13:31:02
Ba(a)s het profiel wat je neer zet, wat is de bron?

hebben we het hier over een bedrijf of over een (HBO) opleiding geaccrediteerd door de vak verenigingen ambulance etc. ?
Het gaat om een (HBO-)opleiding vergelijkbaar aan de BMH. Wat bedoel je precies met 'bron'?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #57 Gepost op: 21 juli 2010, 13:50:51
Ik heb de hele post zelf geschreven, een bronvermelding leek me dus niet nodig  0098
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #58 Gepost op: 21 juli 2010, 15:57:41
Dit lijkt meer op een BMH opleiding dan een RR opleiding. RR staat trouwens voor een deskundige responder, De FR oftewel de first responder is een eerste hulpverlener.
RR is altijd een ambulanceverpleegkundige.

Ik vraag me af wat je met de opsomming van taken etc wil bereiken... mooi staaltje huiswerk maar ik denk niet dat er iemand op zit te wachten in het werk en opleidingsveld. Een soort super SIGMA/first responder zou nog zin kunnen hebben in rurale gebieden waar de aanrijtijden langer zijn zoals in de UK en zoals in Urk in nederland tot een tijd geleden het geval was. Een 4jarige opleiding tot RR zal er niet komen, te weinig vraag, kost teveel uren inzet van relevante deskundigen en te weinig curasisten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #59 Gepost op: 21 juli 2010, 15:59:50
Dit lijkt meer op een BMH opleiding dan een RR opleiding. RR staat trouwens voor een deskundige responder, De FR oftewel de first responder is een eerste hulpverlener.
RR is altijd een ambulanceverpleegkundige.

Ik vraag me af wat je met de opsomming van taken etc wil bereiken... mooi staaltje huiswerk maar ik denk niet dat er iemand op zit te wachten in het werk en opleidingsveld. Een soort super SIGMA/first responder zou nog zin kunnen hebben in rurale gebieden waar de aanrijtijden langer zijn zoals in de UK en zoals in Urk in nederland tot een tijd geleden het geval was. Een 4jarige opleiding tot RR zal er niet komen, te weinig vraag, kost teveel uren inzet van relevante deskundigen en te weinig curasisten.
Wat wil je dan? Je moet toch iets? De BMH is niks, daar ben ik het trouwens ook volledig mee eens. Ik vind dit niet eens zo`n slecht idee, het zal best haalbaar zijn.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------