Nieuwe opleiding tot Rapid Responder

Auteur Topic: Nieuwe opleiding tot Rapid Responder  (gelezen 23949 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #60 Gepost op: 21 juli 2010, 17:41:50
vind jij.

ik denk dat je deze funcitie meer neer moet leggen bij de MBO opleiding niveau 3, oftewel verzorgende.

als je een niveau 5 opleiding maakt kan je net zo goed verpleegkundige worden en die een porto geven.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #61 Gepost op: 22 juli 2010, 00:59:05
Wat wil je dan? Je moet toch iets? De BMH is niks, daar ben ik het trouwens ook volledig mee eens. Ik vind dit niet eens zo`n slecht idee, het zal best haalbaar zijn.

Je moet toch iets??   Wie moet dan wat? Ik zou het beleidmaken maar het liefste aan het werkveld, de beroepsverenigingen van de professionals in de ambulancezorg, de overheid en de beleidsmakers van de RAV-en etc. overlaten. Daar worden al alternatieven bedacht en andere inzet mogelijkheden van bestaande en inde nabije toekomst te ontwikkelen functies in de ambulancezorg. Deze groepen kunnen het probleem van dalende instroom in de ambulancezorg immers niet op zijn beloop laten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #62 Gepost op: 22 juli 2010, 10:22:11
Voor de liefhebbers nog even een stukje informatie ter verduidelijking, en om te verduidelijken wat deze opleiding onderscheidt van bijv. de BMH.

Er zijn sowieso al twee grote verschillen tussen de nieuwe opleiding tot Rapid Responder (RR) en de Bachelor Medische Hulpverlening (BMH).
De BMH leidt ambulancehulpverleners op, die geplaatst worden op ambulances. Deze ambulances gaan naar elke melding, ook naar de A1-meldingen waar het benodigd is om veel ervaring te hebben en stevig in je schoenen te staan. Als men een ambulance nodig heeft en die komt aan, dan mag men verwachten dat er hoogwaardige zorg wordt verleend, indien nodig.

Er is geen bestaande standaard qua zorgkwaliteit voor wat betreft de RR's. Je zou kunnen zeggen dat het gaat om kwaliteit, maar vooral om snelheid. Even een simpel voorbeeld: je woont in Hubbeflutteschutteveen bovenin Drenthe. Dit is een dorp met 200 inwoners. De dichtsbijzijnde ambulance staat in een grotere stad. Als er in H'veen iets gebeurt, duurt het 15 minuten voor de ambulance er is. Als je door middel van de RR-opleiding 1 à 2 mensen in H'veen kunt opleiden om in heel H'veen basale eerste hulp te verlenen, kun je het gat opvullen (de tijd dat de ambulance onderweg is). Aangezien al deze mensen de RR-opleiding hebben gevolgd, wordt er een bepaalde standaard gecreëerd op het gebied van zorgkwaliteit. Zo kunnen we bijv. zeker weten dat de opgeleide RR's even goed kunnen reanimeren als een ambulanceverpleegkundige.

Het idee is gebaseerd op de CFR's (Community First Responders) in Engeland. Dit zijn First (Rapid) Responders die uitrukken in hun eigen Community (buurt).

Aangezien er in Nederland heel veel wannabe-hulpverleners zijn, denk ik dat er veel animo is voor een opleiding als deze. Ik heb het dan over bijv. mensen die het niet zien zitten om zich helemaal op te laten leiden tot ambulanceverpleegkundige, maar over de slager in H'veen die erg (fanatiek) actief is bij de plaatselijke EHBO-vereniging en graag wat meer met hulpverlening zou willen doen.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #63 Gepost op: 22 juli 2010, 11:13:00
Aangezien er in Nederland heel veel wannabe-hulpverleners zijn, denk ik dat er veel animo is voor een opleiding als deze. Ik heb het dan over bijv. mensen die het niet zien zitten om zich helemaal op te laten leiden tot ambulanceverpleegkundige, maar over de slager in H'veen die erg (fanatiek) actief is bij de plaatselijke EHBO-vereniging en graag wat meer met hulpverlening zou willen doen.

Nou daar zitten we dus niet op te wachten. Zeker niet op wannabe's.
Binnen de ehbo kun je tal van opleidingen doen.
Volgens mij ben je bezig om een probleem bij een oplossing (wannabe als RR) te bedenken.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #64 Gepost op: 22 juli 2010, 18:06:38
Ik zie de noodzaak van een dergelijke firstresponder niet in. Ik vind dat de MKA en de lokale ambulancedienst maar hebben te zorgen dat ze binnen de normtijd werken.

Toch wil ik feedback geven op de functieprofiel die reeds beschreven is.  Ik vind de functieprofiel niet in verhouding staan tot de taken/verantwoordelijkheden van de rappid/first responder die opgeleid zou gaan worden. ik denk dat het niet relevant is of je 5 jaar een ehbo-diploma hebt of niet. Ik denk dat VIG niveau 3 met enige ervaring, eventueel aangevuld met een ehbo diploma beter in verhouding staat tot de taken/verantwoordelijkheden van de first responder. Tevens zou deze VIG dan een aanvullende opleiding voor de functie rappid/first responder moeten krijgen. Ik zou dan maximaal 8 tot 10 maanden als opleiding willen zien inclusief stage's. De first responder hoeft naar mijn idee niet alles te kunnen wat de avk ook kan, dan kan je namelijk meteen een ambulanceverpleegkundige aannemen en opleiden. Daarmee waardeer ik de functie firstresponder in deze context als niveau 4. Daarnaast denk ik dat de minimum leeftijd op 21 jaar moet liggen in plaats van 18 jaar.


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #65 Gepost op: 22 juli 2010, 22:34:06
als jij op je 18e al 3 jaar verzorgende IG hebt gedaan met een 1 jaar RR opleiding vind ik dat erg knap.

Ik ben zelf nu ook 18 jaar en begin in september met mijn 3e leerjaar VPK, als ik afgestudeerd ben ben ik 20 jaar? moet ik dan maar een jaar wachten totdat ik ga werken als VPK? (nou leer ik verder maar daarvan afgezien)

Als het gaat om wannabees, volg dan een BLS cursus en koop een pager  O0

P.S. Als de 15 minuten grens niet gehaald wordt wordt er door de brandweer in samenwerking met de ambulancedienst een BLS-team inzetbaar gemaakt die daar binnen 5 minuten aanwezig kan zijn. Dus het gaat hier niet om de normtijd, maar het zo snel en acuraat leven van eerste hulp.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #66 Gepost op: 22 juli 2010, 23:35:22
Ik zeg niet dat je nergens aan de slag mag als verpleegkungdige van 20. Er is vast wel een leuke baan te vinden in het land. Ik vind alleen dat je een first responder van net 18/19 jaar niet alleen op pad moet sturen.

P.S. Als de 15 minuten grens niet gehaald wordt wordt er door de brandweer in samenwerking met de ambulancedienst een BLS-team inzetbaar gemaakt die daar binnen 5 minuten aanwezig kan zijn. Dus het gaat hier niet om de normtijd, maar het zo snel en acuraat leven van eerste hulp.
Betreft de normtijd zeg ik alleen dat ik de noodzaak niet inzie van een dergelijk team/opleiding, omdat als je de normtijd haalt de ehbo-er volstaat. Daarbij komt dat brandweer/politie deze functie al opzich nemen zoals jij al aangeeft. Samenvattend vind ik het dubbelop en denk dat het geld voor dit project ergens anders hard nodig is.


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #67 Gepost op: 24 juli 2010, 14:46:05
Ik zeg niet dat je nergens aan de slag mag als verpleegkungdige van 20. Er is vast wel een leuke baan te vinden in het land. Ik vind alleen dat je een first responder van net 18/19 jaar niet alleen op pad moet sturen.
Betreft de normtijd zeg ik alleen dat ik de noodzaak niet inzie van een dergelijk team/opleiding, omdat als je de normtijd haalt de ehbo-er volstaat. Daarbij komt dat brandweer/politie deze functie al opzich nemen zoals jij al aangeeft. Samenvattend vind ik het dubbelop en denk dat het geld voor dit project ergens anders hard nodig is.

Zoals je het zo verwoord ben ik het met je eens  O0


Loonsverhoging zou geen slecht idee zijn  998765 (deden ze bij het beroep leraar ook om het aantrekkelijker te maken, dus waarom hier ook niet  0098)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #68 Gepost op: 24 juli 2010, 23:33:20
Ik kan me voorstellen dat je in gebieden waarin de responstijd van de ambulance relatief lang is je community responders/rapid responders inzet die, gealarmeerd door de meldkamer, eerste hulp kunnen verlenen.

Maar wat denk je dat deze personen allemaal (in afwachting van huisarts/ambulance) moet kunnen?

Ik denk helemaal niet zoveel....

1) reanimeren
2) het vrijhouden van de ademweg middels kinlift/(trauma) jawtrust
2) Heimlich methode
3) het kunnen stelpen door druk e.d. van ernstig bloedende wonden.

Levensreddend handelen bij volwassenen en kinderen. Niets meer, niets minder.

Voor het overige kan je gewoon wachten tot de huisarts/ambulance ter plaatse is, die terzake kundig de juiste (voorlopige) diagnose kunnen stellen en behandeling kunnen inzetten.  ^-^
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #69 Gepost op: 25 juli 2010, 08:17:49
lees ik hier het profiel van de gemiddelde ehv-er?   8)