Op zich best een goed idee, mits die mensen ook snappen dat ze teveel zijn als er al eerste hulp aanwezig is. Ik moet er niet aan denken dat ik me diep ellendig voel en er is al iemand bij me die me prima kan ondersteuenen tot de ambulance er is en dan bellen er achter elkaar ineens 6 wildvreemde EHBO'ers aan. Verder moet ik bekennen dat de eerste 5 problemen* die in me opkwamen waarbij met spoed een ambulance nodig is, niks met EHBO te maken hebben. Ze kunnen wachten tot het zo erg is dat er gereanimeerd moet worden en bij botbreuken/trauma is het wel handig en bij intoxicaties (geruststelling, bij bewustzijn houden, stabiele zijligging t.b.v. ademweg), uitwendige slagaderlijke bloedingen. Waarbij nog meer?
* Zomaar een rijtje: forse maag-darmbloeding, anafylactische reactie met afsluiting van de luchtweg, hevige astma-aanval, sepsis door longontsteking, perforatie in de buik, hartinfarct (time = muscle), massale longembolieën, klaplong zonder uitwendige wond, VT met output, shock, astma cardiale, fors ontregelde glucoses, lekkend aneurysma, aortadissectie.