Nieuwe opleiding tot Rapid Responder

Auteur Topic: Nieuwe opleiding tot Rapid Responder  (gelezen 23940 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #90 Gepost op: 9 augustus 2010, 12:39:36
Wil toch even vragen waar je dit op baseert. Als je dit doet op basis van dat ene stukje in dat ene topic, dan kan je je uitspraak beter wat afzwakken (niet terugnemen). Mijn persoonlijke ervaring is dat dit van persoon tot persoon enorm verschilt en dat vooral de jongere generatie ervaring vanuit de SEH meebrengt en daarnaast vaak bijscholingen volgt op het gebied van acute hulpverlening.
Het stukje waar ik naar linkte was simpelweg een voorbeeld (doch ook echt gebeurd) van de redenen waarom de ambuplegen die ik spreek de huisartsen (met hun huidige opleiding en ervaring) niet geschikt vinden voor in de acute zorg. Ik zal mijn uitspraak niet afzwakken, daar ik redeneer vanuit het beeld van een ambupleeg. Uiteraard verschilt het van persoon tot persoon (HA tot HA), maar de algemene ervaring is dat zij prehospitaal niet geschikt zijn.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #91 Gepost op: 9 augustus 2010, 17:10:36
De huidige ervaringen met huisartsen zijn niet al te goed, omdat zij in de acute zorg simpelweg niet thuishoren en vaak domme dingen doen. (zie bijv. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,42585.msg789601.html#msg789601) Wanneer huisartsen zouden worden opgeleid met bijv. PHTLS en zouden begrijpen hoe een ambupleeg te werk gaat, waarom het slecht is om die helm eraf te trekken enz, zouden ze m.i. prima inzetbaar zijn in de acute zorg.

Generaliseren is ook een kunst. Tegenwoordig hoort er bij de opleiding tot huisarts ook een stage van 6 maanden op een SEH, verder wordt ook in de basisopleiding tegenwoordig bijna tot in den treuren de principes van de ATLS besproken en getoetst, dus ook pas afgestudeerde artsen zijn bekend met de ABCDE methodiek en kunnen een CWK letsel op zijn waarde schatten. Dus om nou te zeggen dat ze prehospitaal ongeschikt zijn en alleen maar domme dingen doen is net te kort door de bocht.
Anekdotes zijn leuk, maar hebben weinig meerwaarde: Ik ken ook genoeg verhalen van ambulancepersoneel die prognose van patiënten nadelig beïnvloed hebben. Maar dat zegt niets over de beroepsgroep in zijn geheel en het huidige opleidingscurriculum.

(Overigens levert een huisarts juist prehospitale zorg, noemen we alleen eerstelijnszorg)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #92 Gepost op: 9 augustus 2010, 19:09:36
Nou, ik weet uit eigen ervaring dat het overgrote gedeelte van de huisartsen in de grote steden, en dan hebben we het niet over recente aanwinsten, echt geen kaas hebben gegeten van spoedeisende (huisartsen)geneeskunde.

Een naaldje prikken is al teveel, stikbenauwde personen niet rechtop zetten, reanimeren op bed, geen zuurstof willen geven want de ambulance komt straks toch,etc etc.

Dat is niet generaliseren, dat is helaas een voldongen feit waar het gaat om huisartsen in de regio's Haaglanden, Leiden en Rotterdam.

Maar de nieuwe generatie huisartsen zijn wat betreft spoedeisende geneeskunde i.i.g. een stuk adequater.  Hopen dat ze die vaardigheden blijven onderhouden  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #93 Gepost op: 9 augustus 2010, 20:06:04
Helaas, en voor de nieuw afgeleverde huisartsen gelukkig, moet ik dat onderschrijven vanuit het midden van het land. Kreten als: ik heb geen infuus geprikt omdat ik jullie aan hoorde komen (geen sirene gebruikt en ook aan de rijstijl van de ACH kon die opmerking niet opgehangen worden), ik kon geen geschikt vat vinden (kabels van vaten over de armen), etc zijn helaas vaker regel dan uitzondering. En zeker doen huisartsen heel veel goed werk en laat ook ambulancepersoneel steken vallen, maar het ging nu om de vraag of het een idee was om bijvoorbeeld huisartsen in te zetten voor de prehospitale acute zorg. In dat geval zijn er te weinig huisartsen en die er zijn zijn te druk met hun eigen bezigheden. Daarnaast zijn de (meeste) huisartsen ook niet direct geschikt (qua kennis / vaardigheden) om zo ingezet te kunnen worden in die acute zorg.
Geloof niet alles wat je denkt.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #94 Gepost op: 9 augustus 2010, 22:09:49
De hele context wordt hier omgedraaid:

Huisartsen hebben niet voor acute hulpverlening gekozen, zij zijn daar ook niet primair voor opgeleid.
Een van de doelen van rapid responders is mede :  ontlasten van de HA(P)*.  (lees: duurdere zorg)
Dus de HA(P) belasten met meer acute zorg is niet wenselijk en zeker niet kostenefficient.

Er worden hier reacties geplaatst van mensen die mijns insziens een totaal verkeerd beeld hebben van de acute en eerstelijns gezondheidszorg.
Misschien een idee voor een ieder, om je eerst eens te verdiepen in de vereiste competenties van een rapid/first responder, voordat je hier reacties plaatst.
Never underestimate the power of stupid people


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #95 Gepost op: 10 augustus 2010, 15:14:44
maar het ging nu om de vraag of het een idee was om bijvoorbeeld huisartsen in te zetten voor de prehospitale acute zorg.
Nee, dat was niet de discussie, alleen in slecht gedekte gebieden.

De discussie gaat over de RR, en zijdelings of er wegens personeelstekort ook andere opties waren. Mijn idee ging erover of het inzetten van andere medische disciplines een optie was. Dus zullen we die hele 'huisartsen kunnen niks' discussie voor een ander topic bewaren?


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #96 Gepost op: 10 augustus 2010, 20:42:46
Nee, dat was niet de discussie, alleen in slecht gedekte gebieden.

De discussie gaat over de RR, en zijdelings of er wegens personeelstekort ook andere opties waren. Mijn idee ging erover of het inzetten van andere medische disciplines een optie was. Dus zullen we die hele 'huisartsen kunnen niks' discussie voor een ander topic bewaren?
Kleine nuance tav je reactie. Ik weet wat de beginvraag van de topic is, maar vervolgens kwam de subvraag naar voren of er wellicht ruimte voor / behoefte aan de huisarts is in de acute prehospitale zorg en daar heb ik mijn mening op gegeven. En als je goed leest heb ik zeker niet gezegd dat de huisarts niets kan, echter volstaat de opleiding van de gemiddelde huisarts op dit moment niet om de acute prehospitale zorg vorm te geven.
Geloof niet alles wat je denkt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #97 Gepost op: 11 augustus 2010, 00:50:26
Ik begrijp je punt. Heb je dan verder nog een positieve bijdrage? (neutrale vraag)
Same thing ;)

De meeste huisartsen, ook de jongere/nieuwe huisartsen zijn niet dagelijks bezig met spoedeisende medische zorg en vaak ook niet voldoende bekwaam om dat uit te voeren. Dat heeft namelijk ook helemaal niet want daar hebben we ambulancediensten voor.

Een huisarts hoeft mijns inziens ook helemaal niet enorm bedreven te zijn in het prikken van infusen etc.
Voor het veiligstellen van de ABC zijn de normale eerste hulptechnieken voldoende alsmede het bedienen van een AED en geven van zuurstof. Dat moet de gemiddelde huisarts toch wel kunnen uitvoeren. Huisartsen die telefonisch diagnoses stellen zijn volgens mijn waarneming niet de meest geschikte personen om die hulp te verlenen. Laat staan dat ze als first responders voor allerlei incidenten ingezet moeten gaan worden...

Mijn positieve bijdrage is dat de HAP chauffeurs soms beter in stata zijn om die EHBO te verlenen, zeker ism jonge huisartsen die recente SEH ervaring hebben. Echter 1 reanimatie per jaar per huisarts dat zorgt niet voor voldoende ervaring, hoeft ook niet, lees weer verder bij bovenstaande argumentatie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #98 Gepost op: 11 augustus 2010, 00:53:45
Nee, dat was niet de discussie, alleen in slecht gedekte gebieden.

De discussie gaat over de RR, en zijdelings of er wegens personeelstekort ook andere opties waren. Mijn idee ging erover of het inzetten van andere medische disciplines een optie was. Dus zullen we die hele 'huisartsen kunnen niks' discussie voor een ander topic bewaren?

Beter idee. Leidt de wijkverpleegkundigen en verzorgende op tot first responder. Die rijden toch al rond in de wijk en hun clientele maakt een groot gedeelte uit van de ambulanceritten.  twee vliegen in een klap, oftewel zorg op maat :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod