Radiostilte bij landen heli --> vraagje van Lotus Bianca

Auteur Topic: Radiostilte bij landen heli --> vraagje van Lotus Bianca  (gelezen 13714 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2004, 02:57:30
''kijk daar hebben we hier geen last van,hier kan het allarmeren gewoon via het apparte kanaal ''
wat bedoel je met het apparte kanaal

Ik neem aan dat Peter D het brandweeralarmeringskanaal F2 bedoelt. Dit is een regiobreed kanaal waarop alleen alarmeringen plaatsvinden. Alarmering en communicatie ondervinden hierdoor geen last van elkaar.

Groeten, Peter H :)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2004, 17:00:07
Hee Nils
Ik had al gehoopt dat je zou reageren.
Ik ben dus niet de enige die er geen snars van snapt.
Nou ja misschien krijg ik er nog wel eens wat over te horen via de politie zelf.
Dan plaats ik het hier .
gr Bianca ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2004, 17:21:51
Ik neem aan dat Peter D het brandweeralarmeringskanaal F2 bedoelt. Dit is een regiobreed kanaal waarop alleen alarmeringen plaatsvinden. Alarmering en communicatie ondervinden hierdoor geen last van elkaar.

Groeten, Peter H :)

dat klopt inderdaad Peter,ik vindt het een groot voordeel.Tijdens een grote inzet hoeft er niet steeds om radiostilte te worden gevraagt,en het allarmeren gaat ook gewoon door ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #13 Gepost op: 17 juni 2004, 19:22:45
als het F2 kanaal wordt gebruikt, houdt dit dan in dat de alarm ontvangers van brandweer en cpa daar ook op afgestemd staan, hoe krijgen zij de spraak dan door, ook via F2, en moeten zij daarna overschakelen, dan missen de opgeroepen mensen wel alle mededelingen die van de reeds aanwezige voertuigen komen.

F2 wordt in NH nooit gebruikt.
Nemo me impune lacessit


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2004, 21:18:21
als het F2 kanaal wordt gebruikt, houdt dit dan in dat de alarm ontvangers van brandweer en cpa daar ook op afgestemd staan, hoe krijgen zij de spraak dan door, ook via F2, en moeten zij daarna overschakelen, dan missen de opgeroepen mensen wel alle mededelingen die van de reeds aanwezige voertuigen komen.

Aangezien alarmeren en communiceren volledig los van elkaar staan kan het natuurlijk ook op aparte kanalen plaats vinden. Alle BRW alarmeringen (geen GGD) in de regio Utrecht gaan via F2, zowel de codes als de spraak. De communicatie verloopt gewoon via de mobilofoonkanalen. Er hoeft helemaal niet geschakeld te worden, de alarmontvangers hebben hun eigen frequentie en de mobilofoons ook. Men hoeft dus helemaal niets te missen. In tegendeel, het kan juist gelijktijdig plaats vinden.

Vroeger was dit heel normaal in brandweer Nederland, de F-kanalen zijn een beetje uitgestorven. Een van die 2 kanalen wordt inmiddels gebruikt voor P2000, maar dat komt binnenkort alweer te vervallen. Verder zijn er 3 regio's die nog gebruik maken van F2, namelijk :

- Utrecht
- Zeeland
- Zuidoost Brabant (eigen semafoonnetwerk)

Groeten, Peter.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2004, 00:10:39
is mij duidelijk peter, bedankt voor je uitleg
Nemo me impune lacessit


Rolf

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 18 juni 2004, 22:56:34
In Limboland vliegt de ADAC met de Christof Europa 1 (standplaats Acken  86.4350MHz)
Deze hebben contact met de duitse CPA omdat het opsteigen/landen het meeste gevaar oplevert word vaker radio stilte afgroepen omdat niet iedereen weet dat je een stuk communicatie apparatuur hebt om naar te luisteren en dan beginnen mensen te roepen over een verkeerd geparkeerd voertuig terwijl de eenheid bij het ongeval er niet door komt mede door de herrie van die vliegende molen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2004, 02:19:37
Maar wordt er bij de inzetten van de Lifeliners 1 en 2 radiostilte afgekondigd???

Nooit gehoord in Haaglanden, Hollands-Midden en Rotterdam-Rijnmond.

Groeten, Peter.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #18 Gepost op: 24 maart 2005, 17:51:39
Vanmiddag in de meldkamer geweest en daar de vraag over de radiostilte gesteld. Men begon meteen te lachen. Wat blijkt? De radiostilte is inderdaad ingevoerd voor het geval dat er tijdens de landing of de start van de heli zich een incident zou voordoen met de heli. Vanuit het heliteam en de GHOR is al diverse malen aangegeven dat die radiostilte helemaal niet nodig is, zelfs geheel overbodig. Maar ja, zegt men, het zit er nou eenmaal in en je krijgt het er niet uit.

Het frappante aan de hele situatie is dat wanneer een heli landt of opstijgt bij een inzet er radiostilte wordt gehouden, maar als de heli nauwelijks anderhalve kilometer verder bij het ziekenhuis de landing inzet om de arts op te halen (of, zoals je wilt een slachtoffer te brengen, maar in deze regio gaat het normaliter om het eerste), dan was er niemand van de politie of brandweer erbij en werd er helemaal geen radiostilte in acht genomen.
Maar bij deze weten we dus definief waarom men hier een radiostilte wilt hebben.

He he eindelijk een antwoord.
van de mensen van de meldkamer zelf ik heb het laatst willen vragen tijdens de les over C2000 maar toen zijn we er niet meer aan toe gekomen :D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


zomaar

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2007, 22:38:14
Wat bedoeld wordt is dat als de heli de landing inzet op plaats ongeval er vanaf dat moment geen communicatie meer vanuit de heli met de desbetreffende meldkamer gevoerd wordt. Cancellen is op dat moment niet meer mogelijk. Dit om in de cockpit rust te hebben, aangezien landen op een ongevals locatie best ingewikkeld is waarbij iedereen in de cockpit goed moet opletten.
Het heeft dus niks te maken met de diverse communicatie kanalen!

Groeten, Heli-MMT-arts