Radiostilte bij landen heli --> vraagje van Lotus Bianca

Auteur Topic: Radiostilte bij landen heli --> vraagje van Lotus Bianca  (gelezen 13715 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #20 Gepost op: 9 februari 2007, 22:42:56
Wat bedoeld wordt is dat als de heli de landing inzet op plaats ongeval er vanaf dat moment geen communicatie meer vanuit de heli met de desbetreffende meldkamer gevoerd wordt. Cancellen is op dat moment niet meer mogelijk. Dit om in de cockpit rust te hebben, aangezien landen op een ongevals locatie best ingewikkeld is waarbij iedereen in de cockpit goed moet opletten.
Het heeft dus niks te maken met de diverse communicatie kanalen!

Groeten, Heli-MMT-arts

Heeft de arts dan zijn portofoon niet meer gekoppeld met de CPA? Want de taak van de arts m.b.t. het inzetten van de landing is toch alleen uitkijken voor een goede landingsplaats en of er geen personen/ objecten zich bevinden rond de landingsplaats. En als de heli eenmaal geland is, stapt de arts dan altijd uit? of kan er ook meteen weer worden opgestegen?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


zomaar

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 9 februari 2007, 22:46:54
In de heli moeten de porto's uit. Communicatie loopt via de mobilofoon. Indien direct duidelijk is dat we niet meer nodig zijn kunnen we direct weer vertrekken met de rotors nog draaiende.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #22 Gepost op: 9 februari 2007, 22:50:29
In de heli moeten de porto's uit. Communicatie loopt via de mobilofoon. Indien direct duidelijk is dat we niet meer nodig zijn kunnen we direct weer vertrekken met de rotors nog draaiende.

Mobilofoon bedoelde ik ;) En als de centralist de inzet wil cancellen en merkt dat er geen contact meer is met de heli (omdat de landing is ingezet). Is cancellen via P2000 dan geen optie? Er is me ooit verteld dat je de pager niet voelt/hoort tijdens de vlucht, maar is dat in dit soort gevallen dan niet handig?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


zomaar

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2007, 14:19:01
Ook al horen we via de mobilifoon / p2000 dat we gecanceld zijn dan zetten we de landing toch door. Daarna stijgen we gewoon weer op. Dus in de landing cockpit stilte totdat we geland zijn, tenzij er gevaar is.


0923993

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2007, 18:39:06
Heeft de arts dan zijn portofoon niet meer gekoppeld met de CPA? Want de taak van de arts m.b.t. het inzetten van de landing is toch alleen uitkijken voor een goede landingsplaats en of er geen personen/ objecten zich bevinden rond de landingsplaats. En als de heli eenmaal geland is, stapt de arts dan altijd uit? of kan er ook meteen weer worden opgestegen?

Klopt helemaal wat je zegt Arthur,  na wat telefoontjes deze middag naar andere heli-MMT's die Nederland kent durf ik met zekerheid te zeggen dat het zo is en niet zoals onze arts beweert.

Als de landing is ingezet stapt de arts inderdaad altijd uit omdat hij een eindverantwoordelijk draagt. Doorstart direct vanuit een landing wordt niet gedaan zeker niet als de heli al op de grond staat. Dan stapt ook de arts uit en kijkt naar de heli van afstand. De arts zit ook in de communicatie met de CPA.

Groet,

Peter


0923993

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 10 februari 2007, 18:41:10
Ook al horen we via de mobilifoon / p2000 dat we gecanceld zijn dan zetten we de landing toch door. Daarna stijgen we gewoon weer op. Dus in de landing cockpit stilte totdat we geland zijn, tenzij er gevaar is.

Weet ook niet in welk team jij zit maar cockpitstilte bij een landing is er totaal niet, in de cockpit wordt door alle leden scherp opgelet en zeker wel gecommuniceerd omdat de piloot niet alles kan zien en zeker bij gevaar het wel handig is dat je iets mag zeggen

Groet,

Peter


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #26 Gepost op: 10 februari 2007, 20:06:06
Weet ook niet in welk team jij zit maar cockpitstilte bij een landing is er totaal niet, in de cockpit wordt door alle leden scherp opgelet en zeker wel gecommuniceerd omdat de piloot niet alles kan zien en zeker bij gevaar het wel handig is dat je iets mag zeggen

Groet,

Peter

Volgens mij schreef de MMT-arts hierboven dat in geval van gevaar er wel gecommuniceerd wordt...  En ik denk best dat er verschil is bij het ene MMT dan bij het andere. Dus ik zie geen reden deze MMT-arts niet te geloven.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Gast

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 11 februari 2007, 01:17:44
Los daarvan, probeer maar eens iets zinnigs in je porto te zeggen terwijl er een overmatige slagroomklopper met al zijn geluid hem op een paar meter afstand neerzet... weinig nut om die zendknop in te drukken op dat moment ;)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #28 Gepost op: 25 mei 2007, 00:01:53
Wat bedoeld wordt is dat als de heli de landing inzet op plaats ongeval er vanaf dat moment geen communicatie meer vanuit de heli met de desbetreffende meldkamer gevoerd wordt. Cancellen is op dat moment niet meer mogelijk. Dit om in de cockpit rust te hebben, aangezien landen op een ongevals locatie best ingewikkeld is waarbij iedereen in de cockpit goed moet opletten.
Het heeft dus niks te maken met de diverse communicatie kanalen!

Groeten, Heli-MMT-arts

Het is in de luchtvaart ook bij gewone pasagiers en vrachtvluchten gewoonte/procedure dat nadat een piloot toestemming heeft gehad voor de landing dat er geen radioverkeer meer is tussen verkeerstoren en vliegtuig tot dat de piloot zich meld als hij aan de grond staat.  Enige uitzondering is als de piloot zijn landing MOET afbreken omdat de verkeersleider iets onveiligs ziet of de piloot de landing afbreekt.

Waarom er radiostilte zou moeten zijn in een hele regio op frequenties waar de heli zelf geen communicatie pleegt vind ik ook wel een aparte situatie.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Gast

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 25 mei 2007, 00:12:10
Is dat procedure, waar staat dat beschreven dan? Kun je aangeven welk ICAO DOC nummer of werkwijze?
Een piloot meldt zich nooit "aan de grond", dat ziet de toren immers vanzelf. Sterker nog, op Schiphol meldt een geland vliegtuig zich niet eens af bij de toren omdat procedures in het AIP voorschrijven dat bij het verlaten van de baan contact wordt opgenomen met Ground voor het gatenumber.

Een toren heeft na de landingsklaring niets meer tegen dat toestel te zeggen behalve eventuele windshear of andere nuttige informatie maar verder blijft die toren gewoon vrolijk doorblaten naar al het andere verkeer waar nog wel wat tegen gezegd moet worden.