De landingsklaring krijgt hij van de Runwaycontroller.Dit is de laatste communicatie tussen de piloot en de runway controller. Zodra het vliegtuig vrij is van de landingsbaan meld hij zich bij de "groundcontroller" Deze zit ook op de verkeerstoren en regelt het verkeer op de grond..
De groundcontroller en de runway controller kunnen (op kleinere velden) gecombineerde functies zijn. Op schiphol moet een vliegtuig dat op de 18R (polderbaan) zelfs nog een keer van groundfrequentie veranderen omdat het het gebied van schiphol centrum in taxiet.
Het was iets simpel uitgelegd door me. Ik heb ook niet gezegd dat de toren radiostilte afkondigd naar ander verkeer. Alleen dat er geen communicatie meer plaats vind tussen de kist met landingsklaring en toren tot na de landing. Hij meld zich na de landing dus wel weer bij verkeersleiding, inderdaad mogelijk op een andere frequentie. Maar dit is nog steeds communicatie met de verkeerstoren.
Voor de situatie op SPL heb je gelijk zoals je het verteld. Ik heb het verhaal iets algemener gehouden. Dit gaat dan ook op voor bijvoorbeeld rotterdam, beek of eelde waar minder verkeersleiders op de toren staan dan op schiphol.