Gewijzigde verkeersregels 1-7-2010

Auteur Topic: Gewijzigde verkeersregels 1-7-2010  (gelezen 5313 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Gepost op: 16 juni 2010, 11:13:38
Met ingang van 1 juli 2010 wijzigen er een aantal verkeersregels.
Nu kwam ik de volgende gewijzigde regel tegen:

- Onterecht gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats is niet meer
mogelijk.

Houd dat in dat je altijd terecht gebruik maakt van deze parkeer plaats?  ???
In dat geval kunnen ze deze speciale parkeerplaatsen net zo goed wijzigen in "normale" parkeerplaatsen.

Deze regel heb ik gevonden op de site van de BOVAG, op de RWS site vind ik alleen wijzigingen van 2009.

Alvast bedankt


Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2010, 13:17:52
Met ingang van 1 juli 2010 wijzigen er een aantal verkeersregels.
Nu kwam ik de volgende gewijzigde regel tegen:

- Onterecht gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats is niet meer
mogelijk.

Houd dat in dat je altijd terecht gebruik maakt van deze parkeer plaats?  ???
In dat geval kunnen ze deze speciale parkeerplaatsen net zo goed wijzigen in "normale" parkeerplaatsen.

Deze regel heb ik gevonden op de site van de BOVAG, op de RWS site vind ik alleen wijzigingen van 2009.

Alvast bedankt

Dan heb je én niet alles gelezen én het verkeerd begrepen  O0

Vanaf 1 juli 2010 mag een rouwstoet niet meer doorsneden worden. De regeling geldt alleen op gelijkwaardige kruisingen, dus zonder verkeerslichten, voorrangsborden of haaientanden.

-Weggebruikers moeten op een gelijkwaardige kruising voorrang verlenen aan de volgauto's van een rouwstoet, ongeacht van welke kant de rouwstoet komt en ongeacht of de rouwstoet rechtdoor gaat of afslaat;
-Het eerste voertuig van de rouwstoet valt niet onder deze regeling en moet zich dus aan de normale voorrangsregels houden;
-De regeling geldt niet op voorrangskruisingen, rotondes, kruispunten met verkeerslichten, invoegstroken en uitritten. Daar gelden voor de rouwstoet de normale voorrangsregels;
-De regeling geldt alleen als de voertuigen van de rouwstoet (zowel begrafenisauto’s als particuliere volgauto’s) op de juiste wijze voorzien zijn van de officiële vlaggen (zie afbeelding hieronder);
-De officiële vlaggen, bevestigd aan de linker- en rechterzijde van de voertuigen, mogen alleen gebruikt worden om de overledene naar zijn laatste rustplaats (begraafplaats of crematorium) te begeleiden;
-Voertuigen zonder officiële vlaggen vallen niet onder de regeling en moeten zich aan de normale voorrangsregels houden.
-Een voetganger of een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig die een zebrapad wil oversteken, moet een naderende rouwstoet voor laten gaan;
-De bestuurder van een autobus die van een bushalte binnen de bebouwde kom wil wegrijden, moet een achter hem naderende rouwstoet voor laten gaan.



Vlaggetje moet aan weerszijden van de auto worden gevoerd en moet boven het voertuig uitsteken.

-Parkeerplaatsen kunnen door middel van onderborden gereserveerd worden voor een bepaald doel, bijvoorbeeld het afzetten en ophalen van passagiers of het opladen van elektrische auto’s.

-Het gebruik van ligplaatsen in bussen, taxi’s en personenauto’s is toegestaan, mits deze ligplaatsen aan bepaalde eisen voldoen.

-Onterecht gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats is niet meer mogelijk (laden/lossen en in- en uitstappen van passagiers).

-Fietsen mogen voorzien zijn van richtingaanwijzers.

-Bestuurders van lijnbussen, trams en andere voertuigen die gebruik mogen maken van een busstrook of busbaan, mogen over-verdrijvingsvlakken en puntstukken rijden, die in een busstrook of busbaan liggen.

-Er worden twee nieuwe verkeersborden ingevoerd met de betekenis:
verboden voor autobussen en verboden voor vrachtauto’s en autobussen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2010, 13:18:57
Dan heb je én niet alles gelezen én het verkeerd begrepen  O0

Enige nadere uitleg zou dan wel op zijn plaats zijn?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2010, 13:23:38
Enige nadere uitleg zou dan wel op zijn plaats zijn?

Was nog bezig, het onterecht gebruik maken is komen te vervallen (mensen in/uit stappen laden&lossen etc).
Parkeren is iets anders dan onterecht gebruik maken  O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2010, 09:31:27
De overige regels had ik ook gelezen, maar die zijn mij wel duidelijk.
Deze regel begreep ik inderdaad niet, daarom plaats ik hier ook een vraag ;).
De tekst "(laden/lossen en in- en uitstappen van passagiers)" staat niet in de tekst die ik had gevonden.
http://extranet.bovag.nl/afdeling/rijscholen/nieuws/archief/2010/Wijzigingen%20verkeersregels%20per%201%20juli%202010.pdf

Misschien had ik mijn vraag anders moeten formuleren.
Eigenlijk draait het om de term "onterecht gebruik" en met het antwoord van Jerommeke is dat  wel beantwoord.

Overigens kan ik mij niet voorstellen dat deze regel letterlijk overgenomen is uit een wetstekst.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2010, 22:53:29
Met ingang van 1 juli 2010 wijzigen er een aantal verkeersregels.
Nu kwam ik de volgende gewijzigde regel tegen:

- Onterecht gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats is niet meer
mogelijk.

Houd dat in dat je altijd terecht gebruik maakt van deze parkeer plaats?  ???
In dat geval kunnen ze deze speciale parkeerplaatsen net zo goed wijzigen in "normale" parkeerplaatsen.

Deze regel heb ik gevonden op de site van de BOVAG, op de RWS site vind ik alleen wijzigingen van 2009.

Alvast bedankt

De strekking van de wijziging is anders. Het gaat namelijk om onterecht gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats door gehandicaptenvoertuigen of motorvoertuigen met daarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart. Artikel 26 van het RVV luidt nu namelijk nog als volgt:

Citaat
1. Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
a. een gehandicaptenvoertuig;
b. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht of
c. indien de gehandicaptenparkeerplaats is gereserveerd voor een bepaald voertuig, dat voertuig.
2. Indien op een onderbord een maximale parkeerduur is vermeld, is artikel 25, tweede lid, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de parkeerplaats niet hoeft te zijn voorzien van een blauwe streep.

Dat zal per 1 juli 2010 zijn:

Citaat
1. Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
a. een gehandicaptenvoertuig, voor zover het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte;
b. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht, voor zover het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte aan wie, dan wel van bewoners van de instelling waaraan, de kaart is verstrekt, of
c. indien de gehandicaptenparkeerplaats is gereserveerd voor een bepaald voertuig, dat voertuig.
2. Indien op een onderbord een maximale parkeerduur is vermeld, is artikel 25, tweede lid, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de parkeerplaats niet hoeft te zijn voorzien van een blauwe streep.

De wijzigingen zijn vetgedrukt. De officiële toelichting luidt als volgt:

Citaat
In het RVV 1990 was tot op heden geen verbod opgenomen op misbruik van de gehandicaptenparkeerkaart. Evenmin was vastgelegd dat het parkeren van een gehandicaptenvoertuig op een gehandicaptenparkeerplaats verband moest houden met het vervoer van een gehandicapte. Het gebruik van gehandicaptenvoertuigen heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen, ook onder niet gehandicapten. Daarmee is behoefte ontstaan aan de mogelijkheid op te treden tegen misbruik van gehandicaptenparkeerplaatsen. In het RVV 1966 stond eerder wel verbodsbepaling die hierop betrekking hadden. Overeenkomstig die verbodsbepaling wordt nu opnieuw een verbod opgenomen.
Hoewel het verbod op misbruik van gehandicaptenparkeerplaatsen in de praktijk niet gemakkelijk handhaafbaar zal zijn, wordt met het verbod voorkomen dat de toezichthouder bij constatering van misbruik met lege handen staat.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2011, 19:32:33
Vanaf 1 juli 2010 mag een rouwstoet niet meer doorsneden worden. De regeling geldt alleen op gelijkwaardige kruisingen, dus zonder verkeerslichten, voorrangsborden of haaientanden.

-Weggebruikers moeten op een gelijkwaardige kruising voorrang verlenen aan de volgauto's van een rouwstoet, ongeacht van welke kant de rouwstoet komt en ongeacht of de rouwstoet rechtdoor gaat of afslaat;
-Het eerste voertuig van de rouwstoet valt niet onder deze regeling en moet zich dus aan de normale voorrangsregels houden;
-De regeling geldt niet op voorrangskruisingen, rotondes, kruispunten met verkeerslichten, invoegstroken en uitritten. Daar gelden voor de rouwstoet de normale voorrangsregels;
-De regeling geldt alleen als de voertuigen van de rouwstoet (zowel begrafenisauto’s als particuliere volgauto’s) op de juiste wijze voorzien zijn van de officiële vlaggen (zie afbeelding hieronder);
-De officiële vlaggen, bevestigd aan de linker- en rechterzijde van de voertuigen, mogen alleen gebruikt worden om de overledene naar zijn laatste rustplaats (begraafplaats of crematorium) te begeleiden;
-Voertuigen zonder officiële vlaggen vallen niet onder de regeling en moeten zich aan de normale voorrangsregels houden.
-Een voetganger of een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig die een zebrapad wil oversteken, moet een naderende rouwstoet voor laten gaan;
-De bestuurder van een autobus die van een bushalte binnen de bebouwde kom wil wegrijden, moet een achter hem naderende rouwstoet voor laten gaan.



Vlaggetje moet aan weerszijden van de auto worden gevoerd en moet boven het voertuig uitsteken.

In sommige landen moet een rouwstoet paarse signalering voeren en dan zie je soms signalering wel erg raar geplaatst worden.
PK Miller funeral procession lights
User: legsbluetrain


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2011, 20:50:11
In sommige landen moet een rouwstoet paarse signalering voeren en dan zie je soms signalering wel erg raar geplaatst worden.
PK Miller funeral procession lights
User: legsbluetrain

Bizar.
Is het echt verplicht of is het om meer op te vallen? In beide gevallen vind ik het vrij apart!
Senior GGP / Oost-Brabant


Gast

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2011, 22:42:40
Er zijn bepaalde staten in de USA waar dit zelfs in de wetgeving, de zgn. "city codes" opgenomen is inderdaad. Een begrafenis-stoet waarbij de "funeral procession lights" gevoerd worden heeft voorrang en mag niet doorkruist worden. Net als bij hulpvoertuigen wordt er dan aan de rechterkant van de weg gestopt tot de stoet voorbij is.
In andere staten, zoals bijvoorbeeld Texas, worden deze lichten niet gebruikt en is het ook geen verplichting om aan de kant van de weg te stoppen (yield):

"While many states have laws that require drivers to yield to a funeral procession, Texas has no such law.  Funeral processions are always escorted by peace officers, and obviously if they indicate for you to yield, then you must do so.  But otherwise, if you're driving down the road and a funeral procession approaches, you are not obligated by the law to pull over."


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2011, 23:02:53
Er zijn bepaalde staten in de USA waar dit zelfs in de wetgeving, de zgn. "city codes" opgenomen is inderdaad. Een begrafenis-stoet waarbij de "funeral procession lights" gevoerd worden heeft voorrang en mag niet doorkruist worden. Net als bij hulpvoertuigen wordt er dan aan de rechterkant van de weg gestopt tot de stoet voorbij is.
In andere staten, zoals bijvoorbeeld Texas, worden deze lichten niet gebruikt en is het ook geen verplichting om aan de kant van de weg te stoppen (yield):

"While many states have laws that require drivers to yield to a funeral procession, Texas has no such law.  Funeral processions are always escorted by peace officers, and obviously if they indicate for you to yield, then you must do so.  But otherwise, if you're driving down the road and a funeral procession approaches, you are not obligated by the law to pull over."

Bedankt voor de toelichting Caprice. Als ik het filmpje van Sylvester zie denk ik dat het in Nederland iets 'netter' wordt opgelost met een rouwbandje e.d. Dat een dergelijke stoet niet doorkruist mag worden, prima! Maar die kermisverlichting vind ik minder. Maar goed, het is natuurlijk ook een totaal andere cultuur...
Senior GGP / Oost-Brabant