Gewijzigde verkeersregels 1-7-2010

Auteur Topic: Gewijzigde verkeersregels 1-7-2010  (gelezen 5251 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2011, 23:41:32
Dan heb je én niet alles gelezen én het verkeerd begrepen  O0

Vanaf 1 juli 2010 mag een rouwstoet niet meer doorsneden worden. De regeling geldt alleen op gelijkwaardige kruisingen, dus zonder verkeerslichten, voorrangsborden of haaientanden.

-Weggebruikers moeten op een gelijkwaardige kruising voorrang verlenen aan de volgauto's van een rouwstoet, ongeacht van welke kant de rouwstoet komt en ongeacht of de rouwstoet rechtdoor gaat of afslaat;
-Het eerste voertuig van de rouwstoet valt niet onder deze regeling en moet zich dus aan de normale voorrangsregels houden;
-De regeling geldt niet op voorrangskruisingen, rotondes, kruispunten met verkeerslichten, invoegstroken en uitritten. Daar gelden voor de rouwstoet de normale voorrangsregels;
-De regeling geldt alleen als de voertuigen van de rouwstoet (zowel begrafenisauto’s als particuliere volgauto’s) op de juiste wijze voorzien zijn van de officiële vlaggen (zie afbeelding hieronder);
-De officiële vlaggen, bevestigd aan de linker- en rechterzijde van de voertuigen, mogen alleen gebruikt worden om de overledene naar zijn laatste rustplaats (begraafplaats of crematorium) te begeleiden;
-Voertuigen zonder officiële vlaggen vallen niet onder de regeling en moeten zich aan de normale voorrangsregels houden.
-Een voetganger of een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig die een zebrapad wil oversteken, moet een naderende rouwstoet voor laten gaan;
-De bestuurder van een autobus die van een bushalte binnen de bebouwde kom wil wegrijden, moet een achter hem naderende rouwstoet voor laten gaan.



Vlaggetje moet aan weerszijden van de auto worden gevoerd en moet boven het voertuig uitsteken.


Ik mag toch aannemen en hopen dat hier iets anders mee bedoelt wordt dan de vlag boven het dak van een rouwauto te laten uitsteken?


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2011, 01:03:23
Ik woon tegenover een kerk en zie dus regelmatig rouwstoeten wegrijden, maar ik heb nog nooit vlaggetjes op de volgauto's gezien. Is dit ondertussen echt ingevoerd in NL en zo ja waarom wordt er dan geen gebruik van gemaakt.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2011, 01:20:11
Ik mag toch aannemen en hopen dat hier iets anders mee bedoelt wordt dan de vlag boven het dak van een rouwauto te laten uitsteken?

Hij bedoelt dat de vlag boven de beplating moet uitkomen, dus niet ter hoogte van de spatborden wordt geplaatst waardoor de vlag minder goed opvalt op de donkere auto.

Ik woon tegenover een kerk en zie dus regelmatig rouwstoeten wegrijden, maar ik heb nog nooit vlaggetjes op de volgauto's gezien. Is dit ondertussen echt ingevoerd in NL en zo ja waarom wordt er dan geen gebruik van gemaakt.

Het is uiteraard geen verplichting om de vlaggetjes te voeren, maar dan is het ook niet verboden om de stoet te doorsnijden. En ja, het is inmiddels ingevoerd.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2011, 01:30:26
Hij bedoelt dat de vlag boven de beplating moet uitkomen, dus niet ter hoogte van de spatborden wordt geplaatst waardoor de vlag minder goed opvalt op de donkere auto.

Het is uiteraard geen verplichting om de vlaggetjes te voeren, maar dan is het ook niet verboden om de stoet te doorsnijden. En ja, het is inmiddels ingevoerd.

Toch raar dat ik het nooit zie en ik zie over het algemeen toch 1 tot zo'n 3 stoeten per week vertrekken en dat al sinds de regel ingevoerd is.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2011, 09:08:28
Ik heb het anders wel een paar keer gezien. Zwarte vlaggetjes op zo'n stokje die je tussen het raam en je deurpost plaatst. Ik denk dat veel uitvaartondernemers het niet gebruiken omdat er bijna geen voordeel mee te behalen is. Zoveel gelijkwaardige kruisingen hebben we niet meer in de meeste steden en dorpen..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2011, 09:40:37
Die vlaggetjes heb ik ook al diverse keren op voertuigen gezien, net zoals zoals Dinozzo zegt: 'Zwarte vlaggetjes op zo'n stokje die je tussen het raam en je deurpost plaatst.'


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2011, 09:51:08
Vind het ook meer een kwestie van respect om even te wachten, en over het algemeen is zonder de vlaggetjes ook wel te zien welke voertuigen bij de stoet horen
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Gast

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2011, 10:47:33
Eén groot verschil met "vroegâh", toen ik mijn rijbewijs haalde in 1989 had je nog de regel dat volgauto's in een rouwstoet hun verlichting moesten voeren, als identificatie van deelnemer aan de stoet. In dit tijd, eind jaren 80, begin jaren 90, reed men overdag namelijk niet met de dimlichten aan. Dat is later er langzaam ingeslopen, om overdag ook beter zichtbaar te zijn. Daardoor was het dus al niet meer zichtbaar wie nou wel en niet bij een rouwstoet hoorde.

Paarse zwaailichten, ik zou zeggen, invoeren hier  ;D


sylvester1986

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2011, 11:19:57
Heb je die wel in je verzameling Caprice?


Gast

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 1 augustus 2011, 12:14:49
Heb je die wel in je verzameling Caprice?

Not yet!!