Opleiding Ambu-pleeg

Auteur Topic: Opleiding Ambu-pleeg  (gelezen 11926 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

bjorn

• Gast
Reactie #50 Gepost op: 12 maart 2005, 20:52:22
He ikke,

Bedoelde je mijn berichten?

wat ik met mijn bericht bedoeld hebt, indien je dat onduidelijk vindt, is dat ik naast de verschillen die ik eerder al genoemd heb ook weinig verschillen zie.

Wel kan ik enkele verschillen aangeven tussen een andere mbo opleiding omdat ik daar zelf mbo'er was en hbo'ers meer privileges hadden. Ik weet niet of dat in de verpleegkunde ook zo is, dat merk je pas echt in de praktijk.

JeroenC

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #51 Gepost op: 12 maart 2005, 21:50:03
Zelf doe ik de HBO-V, zit nu in het laatste jaar. In de praktijk ervaar ik heel weinig verschillen tussen MBO-4 en HBO-V. In de opleiding worden we bijna doodgegooid met termen als 'overstijgend' en 'helicopterview', die zou je als HBO-V-er moeten hebben. Zoals al eerder geschreven wordt er gezegd dat MBO-ers alleen volgens protocollen werken en HBO-ers deze aanpassen en in situaties inspringen als de protocollen niet te gebruiken zijn. Leuk bedacht maar er zijn heel veel instellingen waar momenten zijn dat er geen HBO-ers zijn. Hoe vaak gebeurt het niet dat er alleen MBO-ers in de late dienst zitten? Is dat erg? Wordt er kwalitatief mindere zorg geleverd? Ik denk het niet.

Wat ik denk ik voor heb met HBO-V ten opzichte van MBO-V is dat ik in heel verschillende werkvelden stage gelopen heb. MBO-V-ers werken vaak in een algemeen ziekenhuis en doen dan 1 externe stage. Dan heb je lang niet altijd ervaring in de diverse werkvelden. Dit kan je later (bijvoorbeeld op de ambulance!) zeer goed van pas komen. Voor een deel geldt dit ook weer voor de HBO-V duale variant, ook dan werk je vaak maar in 1 algemeen ziekenhuis met 1 externe stage.

Aan de andere kant vind ik dat de HBO-V (ik doe de voltijd variant) veel te weinig praktijk ervaring hebt. Als ik kijk naar MBO-V-studenten in het laatste jaar dan hebben zij veel meer praktijk ervaring dan ik met HBO-V.

Bijkomend probleem is dat veel instellingen HBO-V-ers en MBO-V-ers in schaal 45 stoppen. Terwijl het ooit de bedoeling van de FWG 3.0 om per niveau een loonschaal te hanteren. Dus MBO=niveau 4=schaal 40, HBO=niveau 5=schaal 50. Daar is in de praktijk niets van terecht gekomen...

Geertje

• Gast
Reactie #52 Gepost op: 12 maart 2005, 21:56:37
...Wat ik denk ik voor heb met HBO-V ten opzichte van MBO-V is dat ik in heel verschillende werkvelden stage gelopen heb. MBO-V-ers werken vaak in een algemeen ziekenhuis en doen dan 1 externe stage. Dan heb je lang niet altijd ervaring in de diverse werkvelden. Dit kan je later (bijvoorbeeld op de ambulance!) zeer goed van pas komen. Voor een deel geldt dit ook weer voor de HBO-V duale variant, ook dan werk je vaak maar in 1 algemeen ziekenhuis met 1 externe stage...

Er zijn ook heel veel MBO-V-ers die ervaring opdoen in verschillende werkvelden. Dit geldt dan voor de BOL variant. De BBL is wel zoals jij zegt, die werken in een vaste instelling waar ze zijn aangenomen, met één externe stage.

ikke

• Gast
Reactie #53 Gepost op: 13 maart 2005, 20:19:46
He ikke,

Bedoelde je mijn berichten?

wat ik met mijn bericht bedoeld hebt, indien je dat onduidelijk vindt, is dat ik naast de verschillen die ik eerder al genoemd heb ook weinig verschillen zie.

Wel kan ik enkele verschillen aangeven tussen een andere mbo opleiding omdat ik daar zelf mbo'er was en hbo'ers meer privileges hadden. Ik weet niet of dat in de verpleegkunde ook zo is, dat merk je pas echt in de praktijk.

ik bedoelde rick's berichten.. ;)

Karim

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 13 maart 2005, 20:24:11
Voor een deel geldt dit ook weer voor de HBO-V duale variant, ook dan werk je vaak maar in 1 algemeen ziekenhuis met 1 externe stage.

Goed, maar je komt in dat ziekenhuis wel op allerlei afdelingen.
Wij moeten naast die externe stage ook in het ziekenhuis op bijv. een geriatrie afdeling en op 'n paaz afdeling werken dus de diversiteit van werkvelden scheelt niet veel met de voltijd studenten.

bjorn

• Gast
Reactie #55 Gepost op: 13 maart 2005, 21:04:54
Oke, sorry ikke  8)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 14 maart 2005, 00:54:07
Ook artsen hadden er altijd een handje van.

Oh leuk nieuwe stagaire... Wat doe je HBO-V?
En zodra het de letter "M" uit je mond had kregen ze al een ongeinteresseerde blik  :-X

LIjkt me beetje ver gezocht dat een arts wel met een H boVer en niet met een M boVer zou willen praten, is het geen ingebeelde zelfmisskenning?? kan ook pathologisch worden/zijn hoor. oftwele, voorkom een self-fullfilling prophecy!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

7194

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 14 maart 2005, 12:02:49
LIjkt me beetje ver gezocht dat een arts wel met een H boVer en niet met een M boVer zou willen praten, is het geen ingebeelde zelfmisskenning?? kan ook pathologisch worden/zijn hoor. oftwele, voorkom een self-fullfilling prophecy!
Sorry, maar daar snap ik erg weinig van. Dat self-fullfilling prophecy.

Maar was jij erbij dan elke keer dat ik door een arts ben aangesproken?? Nee precies, dus waar haal je het oordeel ver gezocht vandaan als ik vragen mag?

Het is maar een persoonlijke ervaring die ik wil delen hoor. Ik zit niet op oordelen van mensen te wachten die er niet bij waren en het dan ver gezocht noemen en dan met moeilijke termen smijten. Denk eerst toch even na.  >:(

Ik zag best het verschil hoe die mensen omgingen. Met HBO'ers en MBO'ers. Gewoon anders!!! We waren blijkbaar als MBO'ers niet goed genoeg voor ze.

Vast niet alle artsen zullen zo zijn, maar veel die ik ben tegengekomen wel!!! En dat is iets persoonlijks.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 14 maart 2005, 13:21:02
Beste Gerard dat zijn dan geen fijne ervaringen die je op hebt gedaan met die artsen. Maar misschien gaan zij inderdaad alleen maar af op het etiketje HBO of MBO, en mag je als HBO-er nog blij zijn dat een ''academicus'' je nog aanspreekt maar dat een MBO-er daarvoor te min wordt geacht is natuurlijk geen goede zaak!! Ik vind dat een leidinggevende in die voorkomende gevallen de arts(en) moet aanspreken op hun gedrag, en natuurlijk mogen de MBO en HBO plegen dat ook, ik zou me die kans niet willen laten ontgaan  ;D .

Wat betreft de ''moeilijke woorden'' bedoeld eik aan te geven dat men een ongewenste situatie soms toch ongewild zelf veroorzaakt, dat bedoelde ik met mijn zelfvervullende profetie. Wanneer men zelf ervan uitgaat dat je toch als MBO-er wordt behandeld en dat je een mindere gesprekspartner voor de ander (MBO+/HBO etc ) bent dan zal je zien dat door eigen gedrag, en   misschien onbewust, diegenen gaat ontwijken die jou misschien (al of niet uitgesproken door die persoon) minder acht.
Ga gewoon de confrontatie aan door te vragen waarom hij/zij niet met jou als MBO VPK wil praten. Gewoon op je strepen staan, en anders rest er niets anders dan geen opdrachten etc uit te voeren die zo'n figuur aan je kwijt wil. Zal je zien hoe snel de situatie bijdraait, maar dan moet men als verpleging wel 1 front vormen. Fatsoensnormen moeten namelijk ook door de artsen , co-ass etc worden nageleefd!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Michel

• Gast
Reactie #59 Gepost op: 14 maart 2005, 18:13:31
Hallo allemaal,

Wat roept dit onderwerp toch steeds weer heftige reacties op! Ik heb er tijden terug ook dingen over gezegd, waar ik overigens nog steeds achtersta. Maar ik wil iets leuks vertellen.
Op dit moment loop ik stage op de leerunit longziekten in het Medisch Centrum Leeuwarden. de bedoeling is dat we daar met 17 studenten de unit, 15 bedden, na 10 weken overnemen. Omdat te kunnen doen worden we nu één op één ingewerkt. Soms door een MBO-Verpleegkundige, soms door een HBO-Verpleegkundige, soms door een verplegingswetenschapper. En weet je wat? Dat gaat hartstikke goed! Er wordt als een team gewerkt. De een is goed in dit, de andere weer in dat.
Er lopen op verschillende andere afdelingen binnen MCL mensen stage die de opleiding verzorgende doen. Zij worden dan ingezet voor zorgverlening aan patiënten die laag complexe zorg behoeven. Of, wanneer die er niet zijn, als assistent van de verpleegkundige. Het 'HBO-sopje' waarmee wij worden overgoten, laat ons dan meteen nadenken over de gevolgen hiervan. Hoe kom je tot een goede functiedifferentiatie? Hoe maak je daar een goed team van? Hoe zit het met de visie van de instelling; kun je op die manier nog steeds goed holistisch verplegen? Enzovoort. Maar natuurlijk zijn er ook MBO-V'ers die hierover nadenken! En natuurlijk zijn er HBO-V'ers die over 2 jaar nog niet weten dat we ook verzorgenden als collegae hebben. 'Het zijn net mensen!' vind ik altijd een mooie uitspraak.

Ik wil maar zeggen dat niet alle HBO-V’ers het zo slecht bedoelen als ze eens punten aansnijden als functiedifferentiatie, of als ze praten over afdelingsoverstijgend beleid.

En ik wil toch even op Rick reageren. Je sprak over de term verpleegkundige, en wanneer je die waard bent. Nou als je enkel maar goed met je patiënten omgaat, en ze goed verzorgd, ben je wat mij betreft geen goede verpleegkundige. Kijk nou eens naar Gerard, als je zijn berichten leest zie je naast veel humor, dat hij veel dingen opmerkt en becommentarieerd naast het verzorgen van patiënten. En dat moet toch ook! We moeten ons bezig houden met onze professie, en alle daarbij behorende aspecten. Dus naast de inhoud ook de instandhouding en verbetering ervan. Wat mij betreft ben je dus dàn pas de term verpleegkundige waard, en dat kan op niveau 4 en 5!

Groeten van Michel