Hallo allemaal,
Wat roept dit onderwerp toch steeds weer heftige reacties op! Ik heb er tijden terug ook dingen over gezegd, waar ik overigens nog steeds achtersta. Maar ik wil iets leuks vertellen.
Op dit moment loop ik stage op de leerunit longziekten in het Medisch Centrum Leeuwarden. de bedoeling is dat we daar met 17 studenten de unit, 15 bedden, na 10 weken overnemen. Omdat te kunnen doen worden we nu één op één ingewerkt. Soms door een MBO-Verpleegkundige, soms door een HBO-Verpleegkundige, soms door een verplegingswetenschapper. En weet je wat? Dat gaat hartstikke goed! Er wordt als een team gewerkt. De een is goed in dit, de andere weer in dat.
Er lopen op verschillende andere afdelingen binnen MCL mensen stage die de opleiding verzorgende doen. Zij worden dan ingezet voor zorgverlening aan patiënten die laag complexe zorg behoeven. Of, wanneer die er niet zijn, als assistent van de verpleegkundige. Het 'HBO-sopje' waarmee wij worden overgoten, laat ons dan meteen nadenken over de gevolgen hiervan. Hoe kom je tot een goede functiedifferentiatie? Hoe maak je daar een goed team van? Hoe zit het met de visie van de instelling; kun je op die manier nog steeds goed holistisch verplegen? Enzovoort. Maar natuurlijk zijn er ook MBO-V'ers die hierover nadenken! En natuurlijk zijn er HBO-V'ers die over 2 jaar nog niet weten dat we ook verzorgenden als collegae hebben. 'Het zijn net mensen!' vind ik altijd een mooie uitspraak.
Ik wil maar zeggen dat niet alle HBO-V’ers het zo slecht bedoelen als ze eens punten aansnijden als functiedifferentiatie, of als ze praten over afdelingsoverstijgend beleid.
En ik wil toch even op Rick reageren. Je sprak over de term verpleegkundige, en wanneer je die waard bent. Nou als je enkel maar goed met je patiënten omgaat, en ze goed verzorgd, ben je wat mij betreft geen goede verpleegkundige. Kijk nou eens naar Gerard, als je zijn berichten leest zie je naast veel humor, dat hij veel dingen opmerkt en becommentarieerd naast het verzorgen van patiënten. En dat moet toch ook! We moeten ons bezig houden met onze professie, en alle daarbij behorende aspecten. Dus naast de inhoud ook de instandhouding en verbetering ervan. Wat mij betreft ben je dus dàn pas de term verpleegkundige waard, en dat kan op niveau 4 en 5!
Groeten van Michel