Haakarm 18-182 met COH-bak in te lage tunnel gereden - Dordrecht 16-06-2010

Auteur Topic: Haakarm 18-182 met COH-bak in te lage tunnel gereden - Dordrecht 16-06-2010  (gelezen 14367 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gelet op de buiging van het voorfront is ie er vooruit ingereden ... ;-)

...waarbij het voorste deel is 'ingedeukt' en het achterste deel is weggeslagen. (naar het zich laat aanzien)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Even voor de goede orde: Dat de HA vooruit de tunnel is ingereden (en hard ook) staat buiten kijf  O0

Het ging mij er even om hoe hij -na z'n halve COH achtergelaten te hebben- in de postie is tercht gekomen waarin hij gefotografeerd is. Dat is namelijk met de voorkant naar het incident toe. Hij is dus:

- Of de tunnel weer achteruit uitgereden waarbij hij dan door/langs de ravage gereden is
- Of rechtdoor gereden maar verderop gekeerd en terug gereden

Beide mogelijkheden zijn een beetje "apart" vandaar de vraag.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
- Of de tunnel weer achteruit uitgereden waarbij hij dan door/langs de ravage gereden is

Gezien de schade aan de tunnel: vooruit erin, achteruit er weer uit.
De zooi ligt namelijk op de baan waar het voertuig staat.

En je gaat niet met een bak die aan gort is omrijden om vervolgens weer voor de tunnelbuis te gaan staan...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
De schade aan de tunnel kan ook eerder ontstaan zijn. Dit soort aanrijdingen gebeuren nogal eens. Verder vraag ik me sterk af of er ruimte was om langs de rommel te rijden...


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Zonde in iedergeval van een brandweerwagen.

de schade lijkt mij mee te vallen. Die bak is allicht total loss, maar de wagen zelf heeft niks (al zou het haakarmsysteem even goed nagekeken moeten worden, dat heeft toch een klap gehad)

Gelukkig zijn er -bij dit incident- geen gewonden gevallen! Dat is en dat blijft het belangrijkste.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Op de foto's van Stephen Buitendijk is de HA te zien zowel met de achterkant als de voorkant naar de tunnel. Het kan dan niet anders dan dat de HA op enig moment is gekeerd. Waarom? Wie het weet mag het zeggen....

Het is in ieder geval niet zo dat (wat ik eerst voor mogelijkheid aannam) dat de bestuurder de botsing niet meteen heeft opgemerkt en terug is gereden nadat hij wel in de gaten had wat er aan de hand was.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Op de foto's van Stephen Buitendijk is de HA te zien zowel met de achterkant als de voorkant naar de tunnel. Het kan dan niet anders dan dat de HA op enig moment is gekeerd. Waarom? Wie het weet mag het zeggen....

Het is in ieder geval niet zo dat (wat ik eerst voor mogelijkheid aannam) dat de bestuurder de botsing niet meteen heeft opgemerkt en terug is gereden nadat hij wel in de gaten had wat er aan de hand was.

Hmm, hoe denk jij dat het mogelijk is dat een chauffeur niet opmerkt dat hij z'n COH volledig aan splinters rijdt  ???
Assumption is the mother of all fuck-ups


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Het leek mij ook onwaarschijnlijk hoor, maar:
- Sirenes maken een hoop herrie, zeker in een tunnel(bak). Het zou kunnen dat de chauffeur de klap daardoor niet hoort.
- De opbouw van de COH ziet er licht geconstrueerd uit (hout+aluminium), een beetje vergelijkbaar met een caravan. Bij een caravan is niet veel nodig om hem volledig in stukken te rijden. Er was nu misschien ook niet veel nodig om die COH in splinters te rijden, zodat de chauffeur (geholpen door het gewicht van de truck) niet of nauwelijks hoeft te voelen dat-ie er ergens mee tegenaan reed.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
de schade lijkt mij mee te vallen. Die bak is allicht total loss, maar de wagen zelf heeft niks (al zou het haakarmsysteem even goed nagekeken moeten worden, dat heeft toch een klap gehad)

Gelukkig zijn er -bij dit incident- geen gewonden gevallen! Dat is en dat blijft het belangrijkste.
Ik durf te zeggen dat de kans groot is dat het chassis op z'n donder heeft gehad, dat de aandrijving scheef loopt etc.. Dit is een harde klap en het is echt niet zo dat de wagen zelf "niks heeft".
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Bas89

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Het leek mij ook onwaarschijnlijk hoor, maar:
- Sirenes maken een hoop herrie, zeker in een tunnel(bak). Het zou kunnen dat de chauffeur de klap daardoor niet hoort.
- De opbouw van de COH ziet er licht geconstrueerd uit (hout+aluminium), een beetje vergelijkbaar met een caravan. Bij een caravan is niet veel nodig om hem volledig in stukken te rijden. Er was nu misschien ook niet veel nodig om die COH in splinters te rijden, zodat de chauffeur (geholpen door het gewicht van de truck) niet of nauwelijks hoeft te voelen dat-ie er ergens mee tegenaan reed.

Jij gelooft ook in sinterklaas ofniet? ;D
als je zo die tunnel in rijd, nou reken maar dat de chauffeur zowat tegen de voorruit aan heeft gezeten.